MiniOSCE, hvad var I oppe i? (SDU)

Hej!

Er der nogen der vil være søde og skrive, hvilke stande de var oppe i til MiniOSCE, og hvornår ? :slight_smile:

Som fx: Insulin insp., EKG, Halsundersøgelse, Lunge stet. og mammae, E22

Grunden til jeg spørger er, at rygtet går på, at der altid byttet om, fra eksamen, fra gang til gang. Og det kunne være en hurtig måde at be/afkræfte det på.

Er der nogen, der har oplevet at komme ind, og der så var en helt ny standm ift. hvad man har haft af tidligere sæt?

Skal op til re grundet sygdom til ordinær, og den SKAL beståes, da jeg skal i klinik nu til vinter.
Synes det er en lidt stor presbold, specielt fordi man ikke har mulighed for at have pandelampen i hænderne, når man øver, og en fra min studiegruppe dumpede på ikke at have indstillet den korrekt, ift hvad censor ønskede.

Hvilke universitet ?

Jeg bliver nysgerrig, hvad dækker det over?

Efterår-semester 2022

Jeg var ligesom dig syg til ordinær eksamen og gik til reeksamen i vinters (V23)

Stetoskopi af hjerte, sutur, undersøgelse af hoved/hals/mundhule, ABI, injektion af insulin

1 Synes om

Ville ønske at jeg kunne komme med et superspændende svar, hvor E22 dækkede over en banebrydende ny procedure. Men ja, det er desværre bare Efterår22 :blush:

1 Synes om

Det er på SDU, har rettet nu :slight_smile:

Tak Lillefod! :smiling_face:
Den ordinære i S23 var Stetoskopi af lunge, sutur, hoved/hals, ABI og Injektion.

Så allerede der ryger rygtet/teorien, om at der byttes om 1:1, da det jo er ens, dog med forskellig lokation af stetoskopi. :wink:

F22: sutur, lungestetoskopi, halsundersøgelse, EKG og insulinpen

1 Synes om

Tak for svar, Tammi! :smiling_face:

1 Synes om

Hej V. Cava. Hvilke stande havde I til reeksamen? :innocent:

Hej Mille!

Vi var oppe i følgende:
Mammae
Håndhygiejne (helt ny stand, så det tog fusen på en del…)
Blodprøver
PVK
EKG

Det var generelt en rigtig god sammensætning af stande, synes jeg.
Hvis jeg skal komme med nogle generelle tips ( ved godt du ikke har bedt om dem, men nu får du dem…)

1 - Sig kun hvad du ved/hvad du bliver spurgt om. En del var til re-eksamen, fordi de ved en af standene til ordinær havde ville vise hvad de ellers kunne, og fik rodet sig ud i kræftpakke-garantier osv. Så kør efter KISS - Keep it Simple, Sweetheart.

2 - Sørg for at have læst lidt generelt på alle emner. Der var et par stykker, der dumpede på standen med håndhygiejne, fordi de ikke have læst på den, og kun kørt efter gamle eksamensstande. Så det slog dem helt ud, ikke “bare” at kunne en stand på rygraden.

3 - Lad dig ikke slå ud, hvis censor “retter” på dig unde eksamen. Jeg havde en, der, imens jeg skulle til at gøre klar for at tjekke på CPR-nummer ( have klar med PTB-en) sagde " – og hvad er det så du er ved at glemme nu??".
Super frustrerende, fordi man kommer til at virke som en der ikke har styr på det, til trods for at man har. Men kør videre.

4 - en af censorerne afbrød også meget, men det var faktisk fordi han ville hjælpe, og have en godt igennem, på en tidspresset stand. Så når jeg var i gang med at gøre noget, sagde han “…og så har jeg set du vil spritte af, så gør du videre.” selvom jeg ikke engang fik åbnet for spritservietten.

5 - der kan ligge remedier fremme, som ikke er relevante for standen. Det er for at fange dem, der ikke har læst, ikke har været til undervisning, men prøver at køre den hjem på charmen. Så bliv ikke frustreret over at se et stetoskop på blodprøvestanden, den er til ren show.

6 - det er egentlig en virkelig fin og god eksamen!! Censorerne var generelt mega søde, og ville gerne have en igennem. Så har man været til undervisning, læst generelt på de forskellige emner, og prøvet at øve efter eksamensstande fra tidligere, så er man godt stillet!

Rigtig meget helt og lykke <3

1 Synes om

Hej igen, V. Cava!

Først og fremmest så ville jeg sige tusind tak for svar og de gode råd. Det værdsætter jeg så meget! Jeg har dog et par enkelte spørgsmål, hvis det er okay med dig også :sweat_smile:

  • Har du nogle gode råd til blodprøvestanden, PVK og ABI, hvis man ikke haft det i hænderne siden undervisningen? Er nemlig lidt nervøs for disse stande.

  • I forhold til den nye stand om håndhygiejne, hvilke spørgsmål fik du så? Til undervisningen mindes jeg, at vi lærte om i hvilke situationer man skal gennemføre håndvask og afspritte hænder ifbm. patientkontakt. Skulle du blot vise eksaminator hvordan du ville vaske hænderne eller forventede de også kendskab til teori ift. bakterieflora på huden osv.?

Hej Mille!

Selv tak, det er dét, vi ældre studerende kan hjælpe med, så du skal endelig bare spørge! <3

Der kommer en dag inden jeres eksamen, hvor der er “åbent hus” med de forskellige stande, hvor man skal øve med remedier. Der er der både PVK, Blodprøve og ABI.
Mit råd der er, at lave en plan hjemmefra; hvad vil du gerne øve, og i hvilke prioritering? Tiden går lynhurtigt, så man kan ikke nå alle stande. Men hvis man er forberedt på hvad man skal øve, så kan man bedre udnytte tiden.
Vælg også evt den sidste tid, så er der bedre tid til at “hænge ud” og tale med instruktorerne, mens de pakker ned. Var selv på det første hold, men hørte, at de havde været rigtig søde til at gå og give småtips da de pakkede ned efter sidste hold.

Ellers ville jeg ikke være blev for at skrive til blødprøvetagningen/bioanalytikkerne på OUH. Det var der også nogle fra min årgang det gjorde, ift. blodprøver, og så kom de ud og så en halv dag, hvordan det nu lige var.

Ift. PVK så kan man øve sig rigtig godt derhjemme. brug en flad kasse, hav en tynd blyant osv., og gennemgå steps. Jeg stak ikke i fantomet, jeg skulle bare sige hvilken vinkel jeg ville gå ind med.

Ift. ABI, så prioritet den til det åbne hus, med standene. Den kan godt være lidt drilsk, men (alle) censorer på den stand var virkelig søde!

Har I fået udleveret gammelt eksamenssæt? Ellers, så kan jeg lige sende det til dig, som jeg var oppe i med håndhygiejne :slight_smile:

1 Synes om

Du må meget gerne sende dem til mig! Hvordan kan jeg sende min mailadresse til dig, fordi det virker ikke til at den giver lov til det her?

Hej Mille!

Sender det direkte til dig i chatten her :smiling_face:

Vil du sende til mig også? Tak!

Vil du også sende til mig?
På forhånd tak.

Til kommende nysgerrige sjæle så blev E23 (eksamen januar 2024) udsat for følgende stande:

Hjertestetoskopi
Insulin (med en underopgave i urinstix)
PVK
Sutur
Blodprøvetagning

1 Synes om