Mødetider og ferier på SDU

Hej Alle :slight_smile:

Er der lige nogen der kan fortælle mig, hvad tid man plejer at møde på 1. sem. og hvornår man får fri?

Når det gælder mødepligt - er det så f.eks. 90% ligesom på gym.? Eller hvordan fungerer systemet? Dvs. kan man tillade sig ikke at komme nogle dage i ugen og selv læse op? :roll:

Hvornår har man egentlig ferie? Følger man resten af landet - altså vinterferie, påskeferie og sådan? Eller har man kun fri i helligdagene i selve semesteret?

Det var mange spørgsmål - håber I gider at svare :wink:

Mange tak :wink:

Mødepligt - 90%?? Haha… :smiley: Det er som regel kun visse øvelser, dissektion etc. der er obligatoriske, ellers er det sgu din egen sag at finde ud af hvordan du bedst får det proppet i hovedet…

Det er vist kun helligdagene der er fridage i semesteret…

Går ud fra at det er det samme på SDU, men ved det faktisk ikke

På første semenster er, kimiøvelser, TAS undervisning obligatorisk.
Ellers er der fri leg :slight_smile:

På 1. semester på SDU har man så vidt jeg husker ikke mødepligt til noget andet end møde med sin studiestartsopgave-gruppe. Det er vel samlet 6 møder i løbet af september - maks.
Hvornår man møder og har fri er forskelligt. Men mange gange har man måske forelæsning fra 8-10 og eksaminatorie fra 10-12. Andre gange har man endten ikke forelæsning eller eksaminatorie.
Jeg tror man har omkring 3 forelæsninger om ugen på 1. semester - i snit.

Man kan tillade sig stort set ikke at møde op før eksamen i januar, men det kommer selvfølgelig til at gå ud over det sociale, som jeg også synes er meget vigtigt.
Selvom man møder op til alt undervisningen skal man sgu’ alligevel læse størstedelen op selv eller med sin læsemakker. For mit vedkommende har undervisningen/forelæsningen mere været en introduktion og opsummering af et emne, end en specielt stor hjælp. Man kan danne sig et overblik ved at gå til forelæsninger, men alle detaljerne skal man selv kæmpe med.

På SDU er der undervisningsfri i de fleste ferier, men det betyder desværre ikke, at man kan holde fri. Så skal man ihvertfald følge godt med i løbet af semesteret. Jeg har været nødt til, at læse i alle ferier indtil videre på nær sommerferien.

Der er også på SDU indført mødepligt i faget palpation.

Men det ligger først på 2. semester så vidt jeg husker. På 2. semester er der også mødepligt til præhospitalsbehandling!

Ahhhh :smiley: Jeg siger mange tak for jeres svar :wink:

Jeg stillede spørgsmålet fordi jeg til feb. skal starte på SDU - men jeg bor i kbh, og har derfor tænkt mig at pendle derovre - men det bliver forhåbentligt kun nogle dage om ugen (yes, yes, yes!!!) :mrgreen:

Så kan jeg jo passende “bare” læse hjemme - og fokusere på cykelløb til næste år :wink: Har godt nok fået at vide af nogle herinde, at det er ret hårdt både at være medicin stud. og træne ca. 15-20 timer om ugen - men det kan det da ikke være, hvis mødepligten næsten ikke er tilstedeværende?

Har jeg ret? :roll:

:slight_smile:

Det at der ikke er mødepligt betyder jo ikke at man kan bestå sine eksamener uden at komme… Det kommer selvfølgelig også an på ens temperament, men det er ofte til timerne at man finder ud af hvad det er man skal lægge vægt på.

Vi i Århus lægger jo hårdt ud allerede fra starten - ved ikke hvordan det ser ud på SDU?

Fast: du ligger forkert ud til at starte med, medicinstudiet tager mindst 6 år og hvis du seriøst overvejer at gennemføre det synes jeg ikke din holdning duer - du kommer ikke igennem 6 år af eén af de sværeste uddannelser overhovedet, ved at komme i skole et par enkelte dage og så læse resten hjemme - det er 1/100 på medicinstudiet der kan det - og det med at læse i toget fungerer heller ikke så fandens godt når der snakkes udenadslære.

Hvis du har taget den vigtige beslutning i dit liv at læse medicin og du helt seriøst regner med at køre det igennem synes jeg du skal overveje hvad du siger ja til, ikke bare et valgfag i gymnasiset men noget du skal bruge meget af din ungdom på - en lille del af dit liv - du kan selvfølgelig sagtens cykle seriøst og lave meget andet ved siden af - men det med at bo i kbh i længere tid og møde op sporadisk holder sq ikke hele vejen igennem - ikke medmindre du er et af de der meget sjældne genier

kan godt lyde som et surt opstød - det er det nu ikke - og siger heller ikke at man ikke kan lave tonsvis af ting ved siden af - synes bare jeg får indtrykket af at du nærmest planlægger medicinstudiet som en hobby, og med den indstilling tror jeg godt du kan blive lidt overrasket når du kommer igang - men uanset hvad skal du nu have held og lykke med det!
Jens

Det lyder somom du akkurat ikke fik det rette gennemsnit til at starte på KU, og i stedet valgte SDU, men du er ikke engang dedikeret nok til at flytte hen mod dit uddannelsessted! Jeg er meget enig med “jensemand”, og jeg tror slet ikke det er en god idé at kalkulere med uddannelsen som du gør.

I øvrigt er jeg overrasket over at en stud. med. ikke har lært forskel på ligge/lægge, det er dét vi først slås med i folkeskolen og SIDEN i gymnasiet… :confused:

Zion:
Ingen grund til at komme med sådan en personlig kritik, håber da denne stud. med. side er til, for at kunne hjælpe kommende stud med’er og nuværende.…
Og ikke at blive disset pga. man har en anden holdning, til hvordan man vil følge studiet!!!

Tak igen :slight_smile:

Jensemand: Mange tak for dit indlæg - det sætter jeg pris på :wink: Er faktisk også enig med dig - for selvfølgelig betragter jeg ikke med.studiet som en form for “hobby” (det kan være det lød sådan, men det er bestemt ikke tilfældet).

[color=red]Hvis man nu helt glemmer alt om cykling - vil I så også mene at det er superduper nødvendigt at flytte til Odense?! Altså, er der virkelig ikke nogen der har klaret at køre frem og tilbage i ca. 1-2 år - Jeg regner jo med at blive overflyttet til KU el. flytte til et andet land. Så det er næsten 100% sikkert at jeg ikke engang vil få min bach. på SDU. (Det er muligvis også det der får mig til at lyde som jeg jeg ikke er helt dedikeret - MEN det er jeg når det gælder studiet! - bare ikke stedet! :wink: )
Desuden er det jo også lidt idiotisk at bruge ca. 4 timer på transport for kun ca. 2-3 timer på SDU. Kunne man så ikke evt. “pjække” de få dage, hvor der ikke foregik meget på SDU…og dermed “holde ud” at der var så langt ml. ens studiested og hjem… :?: [/color]

Var selvfølgelig 0,1 karakterpoint fra (typisk!)

Så, så…ikke så muggen 8) At vedkommende ikke har lært forskel på ligge/lægge gør jo ikke ligefrem ham/hende mindre egnet til med.studiet. :smiley:
And… who the hell cares anyway?? :shock:

Du skal nok lige tjekke det med overførslen med studievejlederne. Medicinstudiet er helt forskelligt skruet sammen på de tre universiteter, så det er vist ikke så ligetil at blive overflyttet… spørg evt Frold, han har vist gjort det…

Du vil få nemmere ved at få venner/læsegruppe etc hvis du bor i Odense ligesom alle andre og deltager i det sociale om aftenen… Synes lidt du har den der irriterende københavnerattitude om at du eddermanme ikke skal bo i provinsen.

Min holdning er at skal du læse på SDU må du også tage konsekvensen af det og flytte til Odense. Så kan du tage til Kbh i weekenden og i øvrigt arbejde på at blive overflyttet…

De jeg kender der har satset på at pendle frem og tilbage er enten blevet alvorligt forsinkede i studiet eller er droppet ud. Jeg tror ikke på at det er muligt at komme igennem studiet på den måde.
Husker med gru hvordan det var at pendle mellem Horsens og Odense. Det holdt sådan ca 3 mdr så var jeg træt af det G.
Hvad angår overflytning så skal du lige være klar over at det eneste tidspunkt ( sådan var det i hvert fald da jeg undersøgte det hos faglig vejleder) du kan blive overflyttet til et andet universitet er efter 5. semester.
Som jeg også skrev ehrinde til en anden for et stykket tid siden, så er manglende mødepligt ikke ensbetydende med at man kan undvære undervisningen. Et problem som nye studerende fremover vil stå overfor i histologiundervisningen er at salen, hvor mikroskoper og præparater er, er låst af, så der kun er adgang dertil i de fastsatte undervisningstimer. Dvs. der er ingen mulighed som sådan for at læse op alene på det fag mere og det indgår jo altså stadig i samme omfang i 1. årsprøven. Jeg kunne forestille mig at den kommende tema-undervisning i anatomi også vil være noget man helst ikke vil gå glip af.

Hvad er det i øvrigt at så mange har imod SDU?

Du starter først i februar? Så har du forhåbentlig været klog nok til at søge om standby-plads :slight_smile: Der kan altså stadig være håb, hvis du partout vil studere i staden.

[quote]Zion:
Ingen grund til at komme med sådan en personlig kritik, håber da denne stud. med. side er til, for at kunne hjælpe kommende stud med’er og nuværende.…
Og ikke at blive disset pga. man har en anden holdning, til hvordan man vil følge studiet!!![/quote]

Der er intet personligt i det… jeg giver blot mit tilsagn til hvorfor jeg tror det vil gå galt, og det var da det han spurgte om…?
Mht. ligge/lægge overreagerer jeg nok ret meget, men håber da det i det mindste har en forebyggende virkning =)

[quote=“zIOn”:12ayyfv8][quote]Zion:
Ingen grund til at komme med sådan en personlig kritik, håber da denne stud. med. side er til, for at kunne hjælpe kommende stud med’er og nuværende.…
Og ikke at blive disset pga. man har en anden holdning, til hvordan man vil følge studiet!!![/quote]

Der er intet personligt i det… jeg giver blot mit tilsagn til hvorfor jeg tror det vil gå galt, og det var da det han spurgte om…?
Mht. ligge/lægge overreagerer jeg nok ret meget, men håber da det i det mindste har en forebyggende virkning =)[/quote]

Det skal lige siges at jeg for det første er pige (God morgen, zion!)
Og for det andet: det var ikke mig der lavede den der ligge/lægge fejl. (ikke at det betyder noget som helst når det gælder ens fremtid efter gym :smiley: )

Trine: Du skal ha’ mange tak for dit svar - jeg har besluttet mig for at flytte til Odense :wink: (Jeg skal nok komme og prikke til dig IRL hvis jeg kan genkende dig).

Og jeg har selvfølgelig intet imod SDU - har endda hørt mere godt om stedet end om KU. For mig drejede det sig bare om et simpelt problem: jeg var bange for at gi’ slip…men vennerne i Odense skal nok hjælpe mig igennem det hele, det er jeg sikker på :wink:

Hehe det ved jeg godt, selvom jeg ikke lige fik adskilt det så det var tydeligt, og jeg må nok hellere vende mig til at der er et flertal af kvinder på medicinstudiet!

Jeg tror dog bestemt at ens generelle skriftlige færdigheder betyder meget, f.eks. når man som læge skriver videnskabelige artikler, og jeg har svært ved at forstå hvorfor ligge/lægge overhovedet er et problem, læser man hurtig korrektur støder man jo straks på fejlen!

[quote=“fast”:1q5geak5]
Og jeg har selvfølgelig intet imod SDU - har endda hørt mere godt om stedet end om KU. For mig drejede det sig bare om et simpelt problem: jeg var bange for at gi’ slip…men vennerne i Odense skal nok hjælpe mig igennem det hele, det er jeg sikker på :wink: [/quote]

Det er nemlig rigtigt. Og med os (de sociale tutorer) kan det ikke gå helt galt. Vi skal nok sørge for, at du får en rigtigt fed start på studiet - det er da ikke slået fejl endnu :smiley:
Vi er allerede i gang med, at forberede jeres studiestart så den bliver uforglemmelig :twisted:

Men rigtigt god idé at flytte til Odense. Jeg har også hørt om folk som ikke klarede pendling’en. Og det må sgu’ være bittert at opgive studiet pga. at man ikke ville flytte.

[quote=“zION”:1q5geak5]
Jeg tror dog bestemt at ens generelle skriftlige færdigheder betyder meget, f.eks. når man som læge skriver videnskabelige artikler, og jeg har svært ved at forstå hvorfor ligge/lægge overhovedet er et problem, læser man hurtig korrektur støder man jo straks på fejlen![/quote]

Det er da rigtigt, at det ikke ser så godt ud når der er gramatiske fejl osv. i videnskabelige artikler, men helt ærligt, så er det sgu’ da det mindste problem. For det første kan man da finde rigeligt med folk der kan læse korrektur på skidtet. For det andet er lægens vigtigste job vel stadig patienten. Så er det vel temmeligt ligegyldigt om din behandlende læge kan kende forskel på lægge og ligge. Så længe de gramatiske fejl ikke har konsekvenser for behandlingen af patienten. Og nu skal vi ikke ind på hele problematikken med dårligt skrevne recepter for det er vist ikke så meget gramatik som ren og skær elendig håndskrift der gør sig gældende der.

[quote=“zIOn”:83bwu7py]Hehe det ved jeg godt, selvom jeg ikke lige fik adskilt det så det var tydeligt, og jeg må nok hellere vende mig til at der er et flertal af kvinder på medicinstudiet!

Jeg tror dog bestemt at ens generelle skriftlige færdigheder betyder meget, f.eks. når man som læge skriver videnskabelige artikler, og jeg har svært ved at forstå hvorfor ligge/lægge overhovedet er et problem, læser man hurtig korrektur støder man jo straks på fejlen![/quote]

Nu er det jo et naturvidenskabeligt studie, og jeg har set meget dygtige overlæger lave små stavefejl på tavlen i undervisningen.

Og KUN for at understrege min pointe vil jeg lige gøre dig opmærksom på at det hedder at vænne sig til noget (som flertal af kvinder på medicinstudiet). Så du burde måske ikke blive så overrasket hvis andre stud.med.'ere også laver en stavefejl i ny og næ. :wink: