Modul 2 og 4 samtidigt; can it be done? (SDU)

Jeg står for et efterår, med modul 2- og 4-eksaminer under samme periode. Dette er slet ikke godt, hvis rygterne vedrørende arbejdsmængden i modul 4, er rigtige.

Er det så realistisk at tro, at man skal få sove noget under hele modulet? :?

Måske er det en bedre idé, at i stedet lave den samtidigt med modul 6-eksamen? (mindre arbejde?)

Eventuelle gode råd vedrørende studieteknik (for dobbelte eksaminer) er også meget velkomne!

Som udgangspunkt kan alt jo lade sig gøre :wink:
Modul 2 & 4 samtidig lyder dog som en hård nyser! Men med stenhård viljestyrke og en kæmpe portion flittighed, så skulle det vel nok kunne fungere? Arbejdsbyrden på modul 4 er stor, men det er også selve omvæltningen til en anden studieform (primært anatomi), der gør at det er et svært modul.
Pas på med at undervurdere modul 6 dog. Mit semester var til eksamen i modul 6 her i juni, og så godt som alle havde undervurderet modulet, fordi vi af ældre studerende havde fået at vide at det var nemt :slight_smile: Jeg husker selv hvordan jeg stod ved eksamenslæsningen og pludselig fandt ud af hvor meget arbejde der egentligt skulle gennemgås.

Modul 4,5 & 6 er alle svære moduler (en hurtigt opvågning fra modul 3’s sløve tempo), men på hver deres måde :slight_smile:

En hurtigt indskydelse:

Rygterne (og dem skal man passe på med at lytte for meget til) siger, at modul 7 & 8 skulle være forholdsvis afslappede i stil med modul 3. Måske var det en ide at tage modul 2 sammen med modul 8?

Jeg er enig med Sarup, det kan godt lade sig gøre. Bare sørg for at planlægge din læsning ordentligt, og i god tid. Og så husk motivationen og viljestyrken. Så kan du klare dig igennem alt :smiley:

Jeg har selv lige været op til modul 4, og ja det er det modul hvor jeg har været nødt til at læse allermest. Mit indtryk er at det som er mest udfordrende for folk, er at finde en effektiv måde at lære stoffet på. Man kan sagtens sige at det bare er udenadslære (anatomi og egentlig også biokemien) , men der er måder at lære det på som er mere effektiv for den ene person end den anden. Anyways, hovedparten af dem jeg har snakket med har været enige i, at den bedste måde at lære stoffet på er at løse de opgavehæfter der hører til hvert emne.

Du bliver sikkert nødt til at prioritere i din læsning pga tidsmangel, og så vil jeg råde dig til at holde dig til de opgaver med tilhørende løsninger som underviserne har lavet. ( Work smart )

Brug endvidere google til at søge efter medical mnemonics, hvis du skal bruge nogen huskeregler osv.

Mht biokemien, så virker det uoverskueligt i starten, men stortset alle fik det lært på kortere tid end de troede det krævede. Her kan du med fordel lave huskeregler med små remser osv.

Køb også anatomi-kortene. De er super gode. Jeg købte ikke Netters, men Bells. På en fadl-vagt kan du kværne en masse udenadslære igennem.

Sidst men ikke mindst, så fik jeg utroligt meget ud af at være i vådsalen med forskellige læsemakkere. Alle har deres helt egne huskeregler , og man kan lære meget af andre.

Håber du kan bruge det , ellers bare spørg!

Hvorfor i alverden tager du ikke bare et modul ad gangen? Et halvt år til på studiet kan da ikke være det værd!

Tak for rådene!

Tror at jeg har brug for at afsætte maksimalt 1 uge mod sluttet, til modul 2-stoffet.

En anden god idé, er måske at starte med modul 4-stoffet, allerede under modul 3.

Hvilken del af modul 4 tror I er mest lempet for selvstudier?

Biokemi- og fysiologi delen af modul fire kan du sagtens klare selv. Bestod modul fire inden sommer kun ved at være tilstede ved holdundervisningen i anatomi - intet andet.

Du kan sagtens begynde at læse modul 4 stoffet i løbet af modul tre, da modul tre mildest talt ikke kræver ret meget. Jeg blev opereret i min ankel umiddelbart inden og kom ikke på uni i 1½ måned fordi det var besværligt, men bestod modulet uden problemer.