Hej Meme.
Først og fremmest: Ro på!
Selvom det føles sådan, er du langt fra så bagud som du tror. Modul 9 kan være enormt skræmmende i starten, især på grund af det enorme læsepres og nye fagtermer man skal vende sig til. I sidste ende klarer de fleste sig dog overraskende godt, og der er generelt en ganske lav dumpe-procent på modulet.
Kompendiet kan være ganske fint at gennemgå, idet det svarer lidt til Chemnitz standardsvar. Jeg ved ikke om du er klar over det, men der florerer et allerede besvaret kompendie. Det kan være godt at kigge det igennem, og lære essensen af svarene. Der vil typisk være en del studerende som har fået det af ældre studerende. Jeg tror måske stadigvæk jeg har det, og du er velkommen til at skrive mig en besked med din mail, så jeg kan sende det til dig. Vær dog opmærksom på, at det niveau som der generelt er svaret på i hæftet er enormt overkill i forhold til hvad du skal bruge for at klare dig ganske fint (7-10) til eksamen.
Dernæst har en af instruktorerne, Mette C, lavet to samlinger af illustrationer af de forskellige baner, kerner, hjernenerver osv. Print det, lær det, husk det. Det kan ikke understreges nok! Print det gerne i farver - det er dyrt, men nemmere når du f.eks. skal lære tværsnit af de forskellige hjerne-niveauer.
Hvad angår forelæsninger, så er Zimmer langt fra den bedste til at lære fra sig. Han kan til nød bruges til at give en oversigt på området, men detaljerne (det han selv spørger om til eksamen) bliver ikke berørt. I løbet af modulet vil flere og flere droppe forelæsningerne, og han vil til sidst stå og tale til et kvart fyldt Aarestrup auditorie.
Holdundervisning er ekstremt vigtigt at komme til - selv hvis du ikke har forberedt dig. Det giver alligevel lidt, når du senere skal starte eksamenslæsningen, at du i det mindste har hørt de forskellige termer før.
Hvad angår Neuroatlasset - glem det! Mette C’s tværsnit er bedre, og langt mere pædagogiske.
Brodahl er god at læse i, og det går nemmere når først du har vendt dig til det norske.
Så en kort opsummering: Holdtimer er vigtige! Deltag selvom du ikke er forberedt. Kompendiet er en ganske fin måde at komme igennem pensum på, og giver overblik over hvad der forventes at du skal kunne efter modul 9. Mette Cs noter er ekstremt nyttige, specielt når man føler sig lost i forvejen. Forelæsningerne er ikke essentielle, så står du mellem at læse 2 timer eller at være til forelæsning i 2 timer, vil jeg anbefale at læse i stedet. Det virkede i hvert fald bedst for mig. Neuroatlas skal du ikke stresse over - førnævnte noter vil lære dig hvad du skal kunne på en gennemskuelig og pædagogisk måde. Brodahl kan jeg kun anbefale at bruge i videst muligt omfang.
Sidst men ikke mindst: Jeg kan love dig, at du langt fra er den eneste, som føler sig lost lige nu - det gælder ALLE. Alligevel går det ganske fint for langt de fleste i sidste ende