Modul 9 SDU?

Hejsa,

jeg skriver her i håb om lidt hjælp og råd. Er nemlig begyndt med modul 9 for lige 1 uge siden og er allerede meget bagude. min måde at læse på er at køre efter study guide og bare til sidste uge skulle vi læse en masse, som vi allerede havde i de forrige moduler og det har taget mig evigheder at repeter dem for kan desværre ikke husker alt det, som de forventer… men problemmet er så at jeg er blevet utroligt meget bagude med atlas og neuroscience (mangler hele 200 sider) jeg mangler at læse op til 3 holdtimer og ellers har jeg kun læst 100 sider i den norske brodal… og læsningen går lidt langsomt for jeg prøver at husker alt…
Men hvad ville J kloge mennesker derude anbefalder at jeg skal sætte mest fokus på?
nogle af mine venner laver den der kompendium hæfter og dropper studyguiden… andre er ligeså lost som jeg er… jeg synes det er utroligt spændende og er derfor glad fr det, men pga tidspres vil det være rart lige at finde ude af hvordan andre klarede den :slight_smile:

Håber på venlige sjæl derude som vil hjælpe mig med nogle brugebare kommentar!
ps. jeg overvejer at afmelder mig eksamen allerede nu (kun efter 1 ugesundervisning :frowning: - for jeg er bange af at jeg er alt for meget bagude… men de er 200 sider så jeg ved ikke om det betyder meget :frowning:
Tak
Meri

Undskyld Meri

Men det er da lidt hurtigt at kapitulere, man starter altid ud med mange sider tidligt i modulet, senere overlapper de (repetition og andre detaljer fra samme kapitler), så de læses flere gange. Du har allerede læst 100 sider, Neuro er “bare” et atlas, da jeg havde modulet brugte jeg det næsten ikke, koncentrerede mig om brodal, forelæsninger, holdtimer og opgaver.
Afkøl hjernen lidt og se hvordan den skær senere på modulet.

TB

Hej Meme.

Først og fremmest: Ro på!

Selvom det føles sådan, er du langt fra så bagud som du tror. Modul 9 kan være enormt skræmmende i starten, især på grund af det enorme læsepres og nye fagtermer man skal vende sig til. I sidste ende klarer de fleste sig dog overraskende godt, og der er generelt en ganske lav dumpe-procent på modulet.
Kompendiet kan være ganske fint at gennemgå, idet det svarer lidt til Chemnitz standardsvar. Jeg ved ikke om du er klar over det, men der florerer et allerede besvaret kompendie. Det kan være godt at kigge det igennem, og lære essensen af svarene. Der vil typisk være en del studerende som har fået det af ældre studerende. Jeg tror måske stadigvæk jeg har det, og du er velkommen til at skrive mig en besked med din mail, så jeg kan sende det til dig. Vær dog opmærksom på, at det niveau som der generelt er svaret på i hæftet er enormt overkill i forhold til hvad du skal bruge for at klare dig ganske fint (7-10) til eksamen.

Dernæst har en af instruktorerne, Mette C, lavet to samlinger af illustrationer af de forskellige baner, kerner, hjernenerver osv. Print det, lær det, husk det. Det kan ikke understreges nok! Print det gerne i farver - det er dyrt, men nemmere når du f.eks. skal lære tværsnit af de forskellige hjerne-niveauer.

Hvad angår forelæsninger, så er Zimmer langt fra den bedste til at lære fra sig. Han kan til nød bruges til at give en oversigt på området, men detaljerne (det han selv spørger om til eksamen) bliver ikke berørt. I løbet af modulet vil flere og flere droppe forelæsningerne, og han vil til sidst stå og tale til et kvart fyldt Aarestrup auditorie.

Holdundervisning er ekstremt vigtigt at komme til - selv hvis du ikke har forberedt dig. Det giver alligevel lidt, når du senere skal starte eksamenslæsningen, at du i det mindste har hørt de forskellige termer før.

Hvad angår Neuroatlasset - glem det! Mette C’s tværsnit er bedre, og langt mere pædagogiske.
Brodahl er god at læse i, og det går nemmere når først du har vendt dig til det norske.

Så en kort opsummering: Holdtimer er vigtige! Deltag selvom du ikke er forberedt. Kompendiet er en ganske fin måde at komme igennem pensum på, og giver overblik over hvad der forventes at du skal kunne efter modul 9. Mette Cs noter er ekstremt nyttige, specielt når man føler sig lost i forvejen. Forelæsningerne er ikke essentielle, så står du mellem at læse 2 timer eller at være til forelæsning i 2 timer, vil jeg anbefale at læse i stedet. Det virkede i hvert fald bedst for mig. Neuroatlas skal du ikke stresse over - førnævnte noter vil lære dig hvad du skal kunne på en gennemskuelig og pædagogisk måde. Brodahl kan jeg kun anbefale at bruge i videst muligt omfang.

Sidst men ikke mindst: Jeg kan love dig, at du langt fra er den eneste, som føler sig lost lige nu - det gælder ALLE. Alligevel går det ganske fint for langt de fleste i sidste ende :slight_smile:

Tusind tak for jeres svar. Det er jeg så utroligt glad for at høre :slight_smile:
det giver mig en lille håb forude og i har sikkert ret, eller det håber jeg i hvert fald.

Jeg tror jeg tager imod rådet, dropper forlæsninger og tager holdtimerne… Jeg kan alligevel ikke husker ret meget af forlæsningens indhold… der er en masse nye termer som jeg selv skal sidder og lære… vi har allerede haft en hold time med Mette C og hendes noter er utrolige gode, men på 66 sider… så troede jeg skulle dropper det… men må heller får kigget på det alligevel :slight_smile:
jeg er i hvert fald meget meget glad for, at det er ikke helt fortabt selvom jeg er bagude og nu kommer heldigvis snart weekend så kan jeg indhente lidt af det forsømte.
nej, det har vi ikke hørt noget om. vi fik at vide at der ikke kommer nogen svar og vi skal selv laver dem… vil meget meget gerne har dem hvis du stadig har dem gemt. Jeg sender dig lige min mail… og siger tusind tak for hjælpen, jeg er virkelige glad for det

Meri

Der er mange måder at læse på og jeg kan ikke tilslutte mig at forlæsningerne kan droppes! Holdtimerne er klart vigtige men se forlæsningerne som en intro til et emne man senere skal læse om.
Modul 9 er et tungt modul hvor der basalt set er spredt nogenlunde den samme vidensmængde som alle andre moduler bare spredt ud i en relativt lang bog. så vidt jeg husker er brodal på omkring 450 sider det vil sige du mangler cirka 350 sider. Lad os sige at der er 5 uger til eksamenslæsningen hvor det ville være fedt at have læst det hele en gang. 5 uger * 7 dag = 35 dage. 10 sider om dagen i snit og du er færdig med bogen i god tid til eksamenslæsningen.

Kompendiet var guld værd for mig da jeg læste til eksamen og fortrød egentlig at jeg ikke var gået i gang med at lave opgaverne lidt før, så begynd at kig på dem så hurtigt som muligt. Hvis det tager for lang tid selv at lave dem, igen overvej hvor mange opgaver der er(træk gengangere fra) og del det med dagene så får du en fornemmelse af hvad det kræver.
Jeg fik først rigtigt overblikket over stoffet op til eksamen så hold hovedet lidt koldt, du skal nok nå det!

Hilsen
Peter

Det er rigtigt hvad Peter siger. Mit svar skulle ikke ses som en tilskyndelse til at droppe forelæsningerne konsekvent, idet de skam giver en god introduktion til emnet. Men er du presset, og skal vælge imellem læsning/forelæsning, så ved jeg hvad jeg selv ville vælge :slight_smile:

Og som sagt - overblikket kommer først til sidst. Glæd dig til de kliniske cases :slight_smile:

Jeg fik at vide fra en (1 semester over mig), at jeg skulle bruge Mette Carlsens noter. Jeg tror det ville have været helt umuligt at få overblik ved kun at bruge Brodal og Zimmers forelæsninger. Mettes timer var efter min mening de bedste cns-timer, vi havde sidste semester. Hun lagde dengang noterne ud på blackboard, og jeg har dem vist stadig liggende på min ipod, hvis der er nogen der mangler dem?

JAAA! Mette C’s tegninger og noter er virkelig guld værd på modul 9. Især til at lære nervebaneres forløb udenad. Vil opfordre alle til at printe dem ud og terpe dem og forstå dem. De er meget pædagogiske med samme farver hver gang osv :smiley:

Såvidt jeg har hørt har de nuværende modul 9’er også haft Mette C til case-undervisning, så mon ikke hun har lagt dem ud på e-learn? Pøk pøj med det. Det er hårdt men et virkelig spændende modul.

Hey,

Er der nogen der ligger inde med Mette C’s noter/tegninger? Kan ikke umiddelbart se at hun er instruktor i år.

Jeg er ikke længere sikker på at førnævnte kompendium er særligt relevant. Det var den tidligere underviser (Zimmer) som samlede kompendiet og angav det til at være forholdsvis pensumdækkende. Situationen har jo ændret sig siden da, idet Zimmer af uforklarlige grunde valgte at gå midt i modul 9 i efteråret. Semesteret over jer fik således en ny underviser midt i modulet (ganske ubetænksomt - var det så svært at vente 4 uger?) - og hun skulle efter sigende have udtalt, at kompendiet ikke længere ville være pensumdækkende.

Ej er det virkelig rigtigt det med Jens Zimmer? :shock: Blev han pensioneret og stoppet helt på SDU, eller droppede han bare modul 9?? Vildt nok. Gad vide om det er pga. alle de tomme stole til hans forelæsninger. Husker at da jeg gik på modul 9 droppede vi en efter en (desværre) forelæsningerne for at få bedre tid til det meget store pensum og han tit snakkede langt væk fra vores verden. Stakkels mand, han er sikkert super god sit til sit fag men ikke just den bedste pædagogiske underviser. Virker ellers venlig og humoristisk. Men ærgerligt for det semester at han gik midt i det hele, håber den nye modulbestyrer kan få mere liv i modul 9 og CNS… men vildt nok, kan slet ik komme over det du skriver med zimmer.

Vi har lige haft forelæsning i dag med Bente Finsen, og hun udtrykte sig ret positivt om kompendiet og sagde at hvis man laver alle opgaverne og nærmest kan dem i søvne, så er man RIGTIG godt kørende. Hun sagde, at hun ikke kunne sige at den var pensumdækkende (“for der er ikke noget der hedder 100% pensumdækkende”), og at der godt kunne blive spurgt til andet end det der er i kompendiet, men det lød lidt til, at mellem linjerne var det stort set dækkende.

Der kan man bare se:-)

Det skal lige siges, at ovennævnte anbefalinger ang. forelæsninger jo naturligvis ikke stadig gælder nu der er kommet ny underviser.