Mor OG læge - arbejdstider og stress som yngre læge

Hej, overvejer at læse drømmestudiet medicin.

Men overvejer meget - kan man være mor OG læge?

Jeg har ikke tænkt mig at få børn under studiet, men efter KBU. Og vil gerne gå efter de specialer med “normale” arbejdstider.

Jeg er ovre i noget som klinisk farmakologi, nuklearmedicin, klinisk genitik eller samfundsmedicin.

Jeg er dog meget i tvivl om tiden i uddannelsesstillingerne. Forventes der overarbejde? Og kan man godt få ferie, når børnene har det?

Jeg ser ikke mig selv i et kirurisk, men et medicinsk speciale. Jeg vil gerne bruge hjernen, tænke, måske forske. Og vigtigst af alt have et meningsfuldt, varierende og givende arbejde

Jeg kender masser, som i MASSER, der får børn på studiet og står selv på 10. Semester nu, med en kæreste på 10. Semester også og vi skal være forældre til september. Så ja det kan man sagtens!

Om du kan få ferie samtidig med børnene

1 Synes om

@Frikke Jeg tænker du skal starte med at blive optaget på studiet og ikke bekymre dig om alt det andet. Du kan ikke planlægge et arbejdsliv om 10 år - meget kan have ændret sig til den tid.

Med cand.med på CVet er der utallige muligheder for et godt arbejdsliv. Det er det der gør studiet så skønt :smiley:

Det lyder til du gerne vil planlægge det hele - det er måske at gøre det lidt svært for dig selv. Så i stedet for at begrænse dig selv, se muligheder. Gå efter optag og tag det derfra, må være et godt råd.

Som det er nu er der ikke overarbejde, men man arbejder inden for en normperiode på sygehusene. Typisk på omkring 16 uger. Arbejdstiden inden for denne må ikke overstige 37,5t * 16 uger. Men det betyder ikke at der kan være uger med 50t men så er der jo så uger med færre, vil den kvikke kunne regne ud :slight_smile: Det er jo også en form for frihed.

Jeg vil mene at lægelivet er

som du selv skriver.

Det ser ud til mit svar blev cuttet i halv :stuck_out_tongue:

Det jeg prøvede at skrive til sidst var at du skal huske at dine børn kommer til at have meget mere ferie end dig. Ved mindre du er skolelære, pædagog eller lignende kan du ikke regne med at have ferie lige så meget som børn, men for det meste kan det nok lade sig gøre at din ferie ligger inden for din børns ferie.

Men som Frold siger. Et skrid af gangen. Start med at komme ind på studiet.
Desuden siger du at du at du vil vente med børn til efter KBU. Jeg kan kun anbefale at få dem på studiet hvis muligheden er der :wink: Det er det nemlig dejlig nemt at tage barn syg.

1 Synes om

Det må være et symptom på tidens stress, at man skal tænke så langt ud. Vor herre til hest. Prøv studiet af inden du forholder dig til eventuelle børn. Og selvfølgelig kan du være læge og mor.