Motiveret ans. - kritik ønskes :)

Hejsa! Tak til jer alle fordi i vil bruge tid på at læse ansøgninger, det er en stor hjælp.
Her er mit bud på på en af slagsen- kritik modtages gerne, jeg er ikke sart! (Er ikke selv helt tilfreds med den måde jeg begynder/slutter brevet på, nogen der har et forslag til en god “indleder” og en bedre måde at runde af på? Er brevet for langt?)
Tak igen :slight_smile:

Jeg er 20 år gammel, blev student fra Virum Gymnasium i 2004 og læser for tiden GSK.
Sundhed, mennesker og internationale forhold har interesseret mig lige så længe jeg kan huske, men det var først i midten af gymnasiet, hvor fremtidige studieplaner skulle til overvejelse, at jeg blandt andre begyndte at se nærmere på medicinuddannelsen, som jeg fandt indeholder mange af mine interesser.
Jeg tog til åbent hus arrangementer på universiterne i både Aarhus, Odense og København, og sidenhen har jeg også opsøgt lægestuderende på min arbejdsplads i hjemmeplejen og været med dem til forelæsninger for at få indblik i, hvad uddannelsen indebærer. Alle disse indtryk har kun bidraget særdeles positivt til min motivation; det er medicin jeg brænder for.
Efter gymnasiet tog jeg 6 mdr. til Frankrig som au pair. Baggrunden for mit valg af familie var til dels, at faderen i familien er kirurg. Hans hverdag og daglige beretninger om arbejdsdagen gav mig et godt indtryk af, hvad det vil sige at være læge – sommetider hårde og lange arbejdsdage med stort ansvar og tidspres - men også den store glæde der er at se, hvor meget ens arbejde betyder for andre. Hans fascination af faget deler jeg til fulde – og mine oplevelser fra de dage jeg var med og overvære maveoperationer og efterfølgende rundt på stuegang bekræftede mig kun i, at det er i dette miljø jeg trives.
Da jeg kom hjem til DK igen, fik jeg, som nævnt, aftenarbejde i hjemmeplejen, hvor jeg stadig er tilknyttet. Arbejdet med ældre, der skal have medicin, omsorg og personlig og psykisk pleje har lært mig meget, og fordi jeg har arbejdet der længe og i perioder meget, har jeg udviklet et varmt forhold til mange af de ældre såvel som til arbejdskollegerne.
Jeg var sideløbende tilkaldevikar på en folkeskole, et ansvarsfuldt og udfordrende job, der kræver overblik, vilje, målrettethed – og et par gode ideer i ærmet til uventede situationer!
I tidens løb har jeg rejst en del. Da min mor er fransk, har jeg altid været 2-sproget og bl.a. har jeg boet i Saudi Arabien, Frankrig og New Zealand, hvilket har givet mig indblik i mange forskellige menneskers liv. Alle steder har jeg indfundet mig hurtigt og let.
Både i udlandet og herhjemme har jeg flere ganget deltaget som tutor for yngre børn på bl.a. skolelejre og i sportssammenhænge. Desuden har jeg siden 2004 været medlem af Ungdommens Røde Kors, som bl.a har en ”onsdagsklub”, der er et integrationsprojekt, jeg deltager aktivt i nogle gange om måneden.
Jeg bor på kollegium. For mig er det vigtigt at befinde sig godt socialt for at kunne fungere fagligt - og så er det let at overkomme økonomisk.
Jeg afslutter med en oversigt over mine studierelevante aktiviteter i håbet om at have givet indtryk af, at jeg klart er motiveret og kvalificeret til medicinstudiet.

2000-2001 og 2002-2004: Virum gymnasium
2001-2002: High School udveksling i New Zealand
August 2004 - Februar 2005: Au pair i Frankrig
Marts 2005 – september 2005: Arbejde i hjemmeplejen og som vikar på skole
Oktober 2005 – juni 2006: GSK i mat B, fys B og kem C
[I]

Hejsa…

håber det er i orden jeg stiller et spørgsmål til andre udfra din ansøgning anna… er det en god ide at lave den oversigt til sidst som anna har lavet over sine aktiviteter?

mvh

Hej Anna

Jeg synes d er godt, at du har været så opsøgende i forhold til at sætte dig ind i hvordan hverdagen for en læge ser ud. D at du opsøger lægelige situationer og forelæsninger viser engagement.

Derimod synes jeg at du mangler at vise, at du har gjort dig nogle overvejelser om, hvad det vil sige at studere medicin. Kunne også godt kort tænke mig at høre hvorfor du brænder for medicin og hvad der gør lige netop dig kvalificeret til studiet. Kan godt se at du skriver at lægejobbet facinerer dig, men husk på at der er lang vej til at udøve lægegerningen, så uden interesse i f.eks biokemi, anatomi, patalogi osv bliver det en lang sej kamp.

Hold for øje at det er et studie du bliver optaget på, ikke ansættelse på et sygehus :slight_smile:

D var mine tanker nedfældet i en pause fra klinikræset :slight_smile: Held og lykke

Tak for det! Dine råd er meget værdsat! God fornøjelse med klinikopholdet.

Jeg synes det er en fin ting at vedlægge et CV. Det giver et godt overblik over hvad du tidligere har lavet. Så kan man uddybe hvilke kvalifikationer/erfaringer man har gjort sig i selve ansøgningen.

Hej Anna

Som indledning til ansøgningen kunne du evt. komme med nogle småfilosofiske spørgsmål omkring, hvilke overvejelser der ligger til grund for din ansøgning. Ikke nogen lang smøre, bare en slags “teaser” til hvad man som læser kan forvente sig. Skrev selv noget a la:“Hvilke mekanismer ligger bag den komplekse organisme mennesket er…”.

Håber det kan give nogle ideer :slight_smile:

jeg har fået besked på at vedlægge oversigten som bilag… hvilket jeg nok også ville råde anne til at gøre…

mvh
damn!!

Jeg synes også det er bedre at vedlægge det sidste som bilag, der ligger også det i det at det så ikke ses som en del af selve motivationsbrevet, dvs. man kan skrive lidt mere hvis man har mere at skrive end hvad der er anbefalet…

Desuden sagde et klogt hoved til mig engang at man i et CV skal starte med det “nyeste” først… dvs. du skal gå fra år 2006 og bagud når du remser op…
Nok også logisk, idet det er det du har været i gang med på det sidste, der er mest interessant…

Jeg synes også der mangler lidt oplysninger om selve studiet… mange kan drømme og blive fascineret af tanken om at være læge, men det er ikke alle der samtidig reflekterer over hvad der kræves for at blive det. Så du skal også vise at du har overvejet hvad det er du skal beskæftige dig med INDEN du bliver en læge… En anden ting som der lægges vægt på er studiestedet. Hvad er din tilknytning til stedet? Hvorfor har du valgt at søge ind lige der? osv.

Sundhed, mennesker og internationale forhold… hvordan kobler du alle de ting til medicin? Og hvorfor lige medicin fremfor så meget andet?

Jeg synes du starter for … øeh… jeg ved ik lige hvad jeg skal kalde det…
Jeg er også mere til noget lidt ala filosofisk indledning… og fx din motivation kunne være en god indledning… dvs. hvad har du tænkt idet du vælger at kigge nærmere til medicin? Noget ala linie 2-6…

Held og lykke…