Motiveret ansøgning 2010

Endnu en motiveret ansøgning kvote 2 Ku

Jeg er lige blevet færdig med min motiverede ansøgning. Jeg håber i vil komme med lidt feedback, det vil være til stor hjælp. På forhånd mange tak Frederik

Motiveret ansøgning:

Operation vakte interessen

Jeg er 22 år, færdiguddannet fitness instruktør, bosiddende i München og ser frem til at studere medicin i København.

Jeg tillader mig at søge optagelse gennem kvote 2, da jeg har gået på Rudolf Steiner skole. Skolen benytter sig ikke af karakterer, men af udtalelser i form af vidnesbyrd.

Jeg søger medicin grundet en brændende interesse for den menneskelige krop. Jeg ved at studiet stiller store krav til den studerendes selvdisciplin og faglige evner. Ligeledes et studie med utallige muligheder for personlig udvikling indenfor netop det område man brænder for. Jeg har let ved at sætte mig ind i nyt stof og jeg er ikke i tvivl om, at min faglige tilgang og kunnen kan lede mig gennem studiet.

Min interesse for kroppen begyndte da jeg som 15-årig blev opereret for en menisklæsion i mit højre knæ. I samarbejde med en rigtig dygtig fysioterapeut på Herlev Sygehus, skulle jeg genoptræne. Samarbejdet vakte min interesse for hvordan musklerne fungerer, senerne hæfter, og hvordan kroppen hver dag belastes. For at kunne komme tilbage til min sport, oplevede jeg hvor vigtig selvdisciplin er i et genoptræningsforløb. Jeg tog min træning meget seriøst, og mærkede hvordan min selvdisciplin hjalp mig til et super resultat. En selvdisciplin der uden tvivl kan hjælpe mig gennem medicin studiet.

Emnet for min årsopgave på Rudolf Steiner Skolen, var “Kroppens Bevægelsesmuskulatur”. Efter operationen ville jeg for alvor gerne sætte mig ind i bevægeapparatets opbygning, og opgaven vakte yderligere interesse for at beskæftige mig med kroppen. Jeg havde særligt fokus rettet på knæet. Forløbet med at skrive opgaven var utroligt spændende og lærerigt. I takt med opgavens udvikling, opstod der hele tiden nye spædende emner, som forstærkede min læselyst.

Med min viden fra opgaven i baghovedet, valgte jeg efter 12 års skolegang på Rudolf Steiner skolen, at tage et halvt år på Oure Idrætshøjskoles adventuresport linje. Jeg havde spillet basket i 9 år, og ville prøve sportsgrene uden en bold, som samtidig kunne udfordre min krops fysiske og psykiske grænser. Aktiviteterne på linjen var bl.a. klatring, teambuilding (adventureraces) og mental og fysisk træning. Min baggrundsviden gjorde det endnu mere spændende at opleve min krops reaktioner under fysisk og psykisk pres i adventuraces, 30 m oppe ad et frossent vandfald i Alpe d’Heuz og på 4 m dybde under vand, hvor holdet skulle dele en iltflaske.

Efter Oure tog jeg en fitness instruktør uddannelse, jeg ville arbejde mere med anatomi, fysiologi, træning og genoptræning. Under uddannelsen blev det klart for mig, at jeg vil gå mere i dybden med anatomi og fysiologi. Min interesse for kroppen går dybere end den viden jeg fik på uddannelsen.

Mine erfaringer med træning, uddannelse og opgaveskrivning, har medført at jeg dagligt mere eller mindre ubevidst analyserer folks fysiske fremtoning. Det synes jeg viser min store interesse for den menneskelige krop.

Min nuværende plan med uddannelsen er at blive ortopædkirurg og arbejde med skader og forebyggelse af skader hos unge idrætsudøvere.

For mig er patientkontakt en vigtig del for studiet og efter at have kigget på universiteternes studieordninger, er mit indtryk at KU er det eneste sted der tilbyder patientkontakt allerede i 1. semester. Det, sammen med inspirerende lærere og studerende ved åbent hus arrangementet, at venner og bekendte kun snakker godt om studiet og det faktum at jeg i forvejen bor i København, gør at jeg har valgt Ku

Jeg bor i dette forår i München for at studere tysk. Jeg følte jeg havde brug for en intellektuel udfordring, og mener jeg kan bruge tysk i forbindelse med udenlandsophold. Jeg kan godt lide tysk og jeg synes det er et vigtigt sprog at kunne, bl.a. fordi Tyskland er Europas største nation.

Jeg ser frem til at høre fra jer.