Motiveret ansøgning, kommentarer modtages

Nedenstående er et udkast til min motiverede ansøgning. Jeg pusler lidt med nogle forskellige modeller, men denne her, er den jeg personligt bedst kan lide. Jeg skrev for nogle år tilbage herinde om om min drøm om at blive læge under pseudonymet Doktor Martin, men jeg har glemt min kode og har derfor bare oprettet mig på ny. Jeg er nået dertil hvor jeg i år søger ind på dispensation, men hvis det ikke lykkes, forhåbentligt kan søge direkte ind gennem kvote 1 om et år eller to, i stedet.

Bare lidt baggrundshistorie…
Jeg er 31 år, er gift og har tre børn. Jeg har en videregående uddannelse, en professionsbachelor i psykomotorik og afspændingspædagogik. Jeg studerer HF på VUC, men mangler stadig en del fag for at kunne søge direkte ind gennem kvote 1. Den nye finanslov gør at hvert fag efter sommerferien vil koste i omegnen af 15.000 kr. fordi jeg allerede har en videregående uddannelse. Derfor søger jeg allerede i år ind gennem kvote 2 på dispensation, for forhåbentligt at slippe for at skulle betale 90.000 for at kunne færdiggøre min HF og endelig kunne søge ind på mit drømmestudie.

Det ville være rart om I kunne tage nedenstående under kærlig behandling og giver mig nogle pointers. Ros og anden afstivning af ego modtages også gerne med kyshånd. På forhånd tak for jeres tid.

[quote]Hele mit professionelle liv har drejet sig om mennesker og patientkontakt.

Da jeg, bog- og skoletræt, droppede ud af gymnasiet i ’97, gav jeg køb på min drengedrøm om at blive læge. Jeg anså det ikke længere som en mulighed, men alligevel har jeg valgt uddannelser og erhverv der har bragt mig i nærkontakt med mennesker; syge, handicappede, ældre og andre med særlige behov. Jeg har holdt mennesker i hånden mens de døde, såvel som jeg har set mennesker blomstre op efter kærlig og korrekt behandling.

Som social- og sundhedshjælper har jeg gennem mere end 12 år stået med samfundets svagest og ofte under kummerlige forhold måtte samarbejde med klienter og kollegaer om at skabe overskud og livskvalitet på trods af alle odds. Sideløbende har jeg gennem knap 6 år som selvstændig massør og med min professionsbachelor, som psykomotorisk terapeut både behandlet og undervist mange forskellige mennesker med vidt forskellige behov. Jeg har skrevet journaler, lagt undervisningsplaner, sat læringsmål og samarbejdet på tværs af mange sundhedsrelaterede fag. Jeg har planlagt og afholdt undervisning for hundredvis af mennesker, såvel som vejledt og behandlet enkeltindivider.

Gymnasietiden ligger nu mere end 13 år tilbage, mange af mine håb og professionelle drømme er allerede en realitet, men jeg føler en brand i mit bryst efter lægegerningen og den er ikke blevet mindre med tiden. Det svier at jeg kunne have gjort det, men alligevel ikke gjorde.

Jeg har et godt netværk med mange læger, som alle har skyndet på mig og sagt at jeg skal gå efter det med næb og klør. Jeg har haft mulighed for at kikke dem over skulderen både i deres professionelle liv og mens de studerede. Jeg har flere gange spankuleret gennem Panums vådrum og indsnuset atmosfæren, mens jeg sugede til mig af den viden der lå parteret for mine øjne. Jeg var også i en tid i praktik i 4 måneder på Hørsholm Hospital, hvor jeg fik mulighed for at overvære adskillige knæ- og hoftealloplastikker. Det er en fascinerende verden, som jeg mere end noget andet, gerne vil fordybe mig endnu mere i.

Jeg er så studieegnet som jeg kan være. Det jeg går i gang med det gennemfører jeg. Jeg har tre uddannelser bag mig, bl.a. en professionsbachelor der har givet mig erfaringer med at skrive på akademisk niveau og tilegne mig et stort pensum. Jeg har allerede en årti lang karriere indenfor sundhedsvæsnet. Jeg har både fra mine uddannelser og mit professionelle virke høstet masser af erfaringer med gruppearbejde, tværfaglig samarbejde, projektarbejde, erfa-grupper og meget mere, hvor mine relationskompetencer er blevet skærpet. Så jeg er også en god studiekammerat der forstår at man nogle gange er nødt til at stå på skuldrene af andre for at nå toppen og at toppen ikke altid nås ved at være den der står ovenpå alle andre.

Jeg glæder mig til at høre fra jer og håber selvfølgelig at I tillader, at jeg, for en tid, står oven på jer.
Mvh Martin Ruager[/quote]

Et teknisk spørgsmål, som jeg ikke har fundet svar på andre steder: Når der står 1 A4 side, betyder det så punkt 12 og 1½ linjeafstand eller er det ok med normal linjeafstand?

Jeg tænker selv at det måske kunne være en idé at tilføje noget om hvorfor at det er KU jeg gerne vil ind på. Jeg synes bare umiddelbart at det nemt kommer til at fylde for meget og lugte for meget af forklaring, fremfor læselyst, nysgerrighed og ildhu. Jeg ved heller ikke helt hvad jeg i så fald skulle slette for at kunne holde det på under en A4 side.

Men hvad siger I?

Jeg har fået et par pointers fra nogle af mine venner og har rettet en enkelt stavefejl, så nu ser min MOT sådan her ud:

[quote]Hele mit professionelle liv har drejet sig om mennesker og patientkontakt.

Da jeg, bog- og skoletræt, droppede ud af gymnasiet i ’97, gav jeg køb på min drøm om at blive læge. Jeg anså det ikke længere som en mulighed, men alligevel har jeg valgt uddannelser og erhverv der har bragt mig i nærkontakt med mennesker; syge, handicappede, ældre og andre med særlige behov. Jeg har set folk blomstre op af kærlig og korrekt behandling, såvel som holdt døende i hånden på deres vej herfra.

Som social- og sundhedshjælper har jeg gennem mere end 12 år stået med samfundets svageste og ofte under pressede forhold måtte samarbejde med klienter og kollegaer om at skabe overskud og livskvalitet. Sideløbende har jeg gennem knap 6 år som selvstændig massør og med min professionsbachelor, som psykomotorisk terapeut både behandlet og undervist mange forskellige mennesker med vidt forskellige behov. Jeg har skrevet journaler, lagt undervisningsplaner, sat læringsmål og samarbejdet på tværs af mange sundhedsrelaterede fag. Jeg har planlagt og afholdt undervisning for hundrevis af elever i social- og sundhedsskoleregi, såvel som vejledt og behandlet enkeltindivider i min egen virksomhed.

Gymnasietiden ligger nu mere end 13 år tilbage, mange af mine håb og professionelle drømme er allerede en realitet, men jeg føler stadig en brand i mit bryst efter lægegerningen og den er ikke blevet mindre med tiden.

Jeg har et godt netværk med mange læger, som alle har skyndet på mig og sagt at jeg skal gå efter det med næb og klør. Jeg har haft mulighed for at kikke dem over skulderen både i deres professionelle liv og mens de studerede. Jeg har flere gange spankuleret gennem Panums vådrum og indsnuset atmosfæren, mens jeg sugede til mig af den viden der lå parteret for mine øjne. Jeg var også i en tid i praktik i 4 måneder på Hørsholm Hospital, hvor jeg fik mulighed for at overvære adskillige knæ- og hoftealloplastikker. Det er en fascinerende verden, som jeg mere end noget andet, gerne vil fordybe mig endnu mere i.

Jeg er så studieegnet som jeg kan være. Det jeg går i gang med det gennemfører jeg. Jeg har tre uddannelser bag mig, bl.a. en professionsbachelor der har givet mig erfaringer med at skrive på akademisk niveau og tilegne mig et stort pensum. Jeg har allerede en årti lang karriere indenfor sundhedsvæsnet. Jeg har både fra mine uddannelser og mit professionelle virke høstet masser af erfaringer med gruppearbejde, tværfaglig samarbejde, projektarbejde, erfa-grupper og meget mere, hvor mine relationskompetencer er blevet skærpet. Så jeg er også en god studiekammerat der forstår at man nogle gange er nødt til at stå på skuldrene af andre for at nå toppen og at toppen ikke altid nås ved at være den der står ovenpå alle andre.

Jeg glæder mig til at høre fra jer og håber selvfølgelig at I tillader, at jeg, for en tid, står på jeres skuldre.[/quote]

En anden ting der er blevet påtalt er “sprogblomsterne” om I vil… Altså de passager der måske bliver lidt floromvundne, som f.eks. “at spankulerer gennem Panums vådrum” osv. og at rækkefølgen på hvornår jeg præsenterer de forskellige informationer om mig selv måske med fordel kunne placeres i en anden rækkefølge.

Personligt er jeg ikke helt overbevist om denne kritik, fordi jeg netop i den slags vendinger og med det store fokus på mine relationer til faget og menneskerne træder tydligst frem som den jeg er, men hvad tænker I?

Og så vil jeg da gerne efter mere end 200 visninger af denne tråd, siger at ALLE kommentarer modtages med kyshånd. Don’t be shy.

Hej Martin

Jeg kan ikke rigtig finde ud af hvad jeg mener om din ansøgning. Det er så svært - fordi alle vil læse til læge fordi de brænder for det, men man får konstant fortalt at man søger ind på et studie og det er dét der skal være ønsket: at være medicinstuderende. Samtidig er din baggrund enorm vigtig. Jeg synes at din ansøgning er meget personlig og det er absolut en god ting! :slight_smile: Jeg håber der kommer nogle mere kvalificerede kommentarer til din ansøgning, nu hvor tiden nærmer sig.
Ærgeligt med så høj brugerbetaling??! Jeg syntes 450 kr. var dyrt :slight_smile: Har du kontaktet vejledningen på KU? Mere for at være helt sikker med dispensation. Jeg ved at de ligeledes holder informationsmøder vedr. kvote2 medicin.
http://studier.ku.dk/vejledning/

Jeg ved at det er med enkelt linjeafstand og nedenstående er fra selve kvotetoskemaet som skal bruges ved ansøgning om plads på lægevidenskab ved KU.

Den motiverede ansøgning skal skrives på det særlige skema. Den må maksimalt fylde én A4-side
og skal være pc-/maskinskrevet, med enkel linieafstand og skriftstørrelse 12. Du må ikke skrive på
bagsiden af skemaet.
Den motiverede ansøgning skal vedlægges din KOT-ansøgning
For yderligere oplysning om optagelse på Københavns Universitet, klik ind på
http://www.studier.ku.dk.

Du ønskes al held og lykke med din ansøgning!

Vh beribay

Blot en rettelse til beribay:

Der skal IKKE bruges særlig ansøgningsskema, det har jeg fra selve studievejledning og det er også kommet på KU’s hjemmeside! Udformning er det op til en selv. Anonymiteten er også ophævet, så I ved det.

Mvh
Mignon

Hvis det du mener er, at det er ens egnethed, til selve det, at studerer medicin, der er i centrum af ansøgningen, så er jeg enig med dig. I fald at vi er enige, mener du så at min asøgning ikke lægger nok fokus på, hvor god jeg vil være som studerende på lægevidenskab? Og i så fald hvad tænker du kunne være anderledes?

Tak :slight_smile:

Som skrevet så har alt betydning. Jeg er taknemmelig for at du tog dig tiden til at svare.

[quote]Ærgeligt med så høj brugerbetaling??! Jeg syntes 450 kr. var dyrt :slight_smile: Har du kontaktet vejledningen på KU? Mere for at være helt sikker med dispensation. Jeg ved at de ligeledes holder informationsmøder vedr. kvote2 medicin.
http://studier.ku.dk/vejledning/ [/quote]

RA-SGU! Ja det er fuldstændig rigtigt og jeg havde sat et stort fedt kryds i kalenderen, men blev syg og glemte i selvmedlidenhed og snotklude ALT om det møde. Det er først nu da jeg læser dit svar at jeg kom i tanke om det. For fanden da! Det ville jeg så gerne have være med til det møde og jeg GLEMTE det. ØV :evil:

What Mignon said :wink: Men tak…

Og tak :smiley:

Hej,
Nu er jeg ikke selv blevet optaget på kvote 2, men jeg vil da prøve at komme med nogle indspark alligevel.

Du fortæller, at du har en række uddannelser bag dig, hvilket er rigtigt godt.
Men når du lige præcis har en række uddannelser bag dig, hvorfor vil du så videreuddanne dig og ikke fortsætte med din nuværende profession?

Du fortæller, at medicinverdenen er fascinerende på baggrund af dit ophold på et hospital blandt andet. Men har du oplevet dette på et andet sted end da du var i praktik? Eksempelvis under dit daglige arbejde. Er du kommet i situationer, hvor du har følt at din viden ikke har været tilstrækkelig og derfor ønsker at tilegne dig ny viden?

Hvis du kan tilknytte din nuværende profession i dette afsnit, vil jeg mene at dette styrker din ansøgning. Du skal tænke på at en stor andel ansøgere har været i praktik eller arbejdet indenfor sundhedssektoren i mindre jobs (f.eks. arbejdet på plejehjem). Men de færreste har flere års arbejde bag sig. Din helt klare styrke i forhold til andre ansøgere, er at du har mange års erfaring (som du meget fint også forklarer).

Og ja, så er det enormt vigtigt, at du fokuserer på at være studerende. Dette fokus kan eksempelvis ændres ved at flytte nogle afsnit, så afsnittet omhandlende dette ikke ligger til sidst.

Men vil jeg anbefale sig at arbejde med flere udkast, evt. indeholdende forskellige afsnit og opbygning, hvormed du vil have mulighed for at sammenligne de forskellige muligheder.

[quote=“cpal”:3d8wu9ls]Du fortæller, at du har en række uddannelser bag dig, hvilket er rigtigt godt.
Men når du lige præcis har en række uddannelser bag dig, hvorfor vil du så videreuddanne dig og ikke fortsætte med din nuværende profession?[/quote]

Jeg kan godt forstå spørgsmålet og jeg har selv bakset med at få det indkorporeret i den nuværende tekst, men det er svært, hvis ikke umuligt at få det til at være en sammenhængende del af resten, uden at det fylder for meget i forhold til hvor relevant det er for vurderingsgrundlaget. Selvfølgelig vil de være interesserede i at vide hvorfor jeg nu hellere vil noget andet, IGEN?

Var det det du mente?

Det er et rigtigt godt spørgsmål og bestemt et der burde være besvaret i ansøgningen. Where to start? :wink: Jeg synes jo at ethvert problem jeg støder på i mit professionelle liv burde jeg vide mere om og kunne gøre mere ved.

Tak

Jeg har selv leget med rækkefølgen i teksten og jeg er tilbøjelig til at give dig ret, men jeg har bare ikke fundet en god måde at gøre det på endnu. Project pending :wink:

I’ll give it a shot og poste nye og bedre forslag snarligt :slight_smile:

Ja.

Denne forklaring kan eventuelt flettes sammen i afsnittet, hvor du forklarer om nuværende/ny viden.

Så blev jeg selv lidt klogere på det med den ansøgning! :slight_smile: Tak Mignon. Jeg venter nok med at søge til næste år.

@Martin
Jeg skulle lige til at skrive alt det cpal skrev :wink: Super god feedback. Jeg håber for dig, at du bliver optaget!

Vh beribay

Her er en ny vinkel med lidt flere informationer og lidt færre sprogblomster. Denne her version genbruger en smule af det jeg allerede har skrevet, men er i opbygning helt ny. Den er lidt mere kontant og fokuserer så vidt jeg kan se mere på studieegnetheden. Det jeg umiddelbart tænker der skal tweakes lidt er “kækhedsfaktoren”, det er sådan lidt knald eller fald at spille det kort (f.eks. den sidste linje i ansøgningen). Passagen med rød ved jeg ikke rigtig hvad jeg tænker om. Mit sigte er at vise at jeg generelt set også i min fritid er ret målrettet og glad for store og tunge udfordringer. Lykkes det?

Hvad tænker I? Er den bedre eller bare anderledes end den tidligere? Er der noget jeg bør beholde fra den gamle som jeg ikke har med eller omvendt?

[quote]Jeg drømte om at blive læge i mine teenageår, men droppede skoletræt ud af gymnasiet og blev social- og sundhedshjælper. Drømmen forlod mig aldrig, men jeg har i lang tid affejet den som umulig at realisere, bl.a. fordi jeg aldrig fik gjort gymnasiet færdigt. Senere tog jeg alligevel en uddannelse som professionsbachelor i psykomotorik og afspændingspædagogik, som gav mig blod på tanden efter mere og bedre uddannelse. Troen på at jeg faktisk kunne kvalificere mig til og gennemføre medicinstudiet begyndte at brænde i mig igen.

Mit professionelle liv har givet mig mange erfaringer, der gør mig til en rigtig god studerende og i sidste ende også en god læge.

Jeg har gennem mere end 12 år som social- og sundhedshjælper arbejdet sammen med samfundets svageste, set dem blomstre op under kærlig og korrekt behandling, såvel som at have holdt nogle i hånden, mens de døde. Sideløbende med mit arbejde har jeg uddannet mig og startet egen virksomhed. I knap 6 år har jeg som selvstændig massør og senere psykomotorisk terapeut, haft mange forskellige mennesker mellem hænderne med mange forskellige behov. Jeg har planlagt og udført undervisning af hundredvis af mennesker, som f.eks. pensionister, pædagoger, skuespillere, flyttemænd og social- og sundhedshjælpere. Jeg har skrevet journaler, lavet udviklingsplaner og samarbejdet med mange forskellige faggrupper indenfor sundhedsområdet.

Jeg har et godt netværk med mange læger, som alle har skyndet på mig og sagt at jeg skal gå efter det med næb og klør. Jeg har haft mulighed for at kikke dem over skulderen både i deres professionelle liv og mens de studerede. Jeg har været til forelæsninger på Panum og jeg har været i vådrummet flere gange for at studere bevægeapparatets anatomi i forbindelse med mine studier. Mit arbejde har også givet mig indsigt i mange medicinske problematikker og det fagsprog der knytter sig til dem. Jeg er ret sikker på at min forventning om hvordan det vil være at læse lægevidenskab er så realistisk, som den kan blive, uden egentlig at have stået midt i det selv.

Mine tre uddannelser, samt min erfaring som pædagog og underviser, har lært mig hvordan jeg sætter mig læringsmål og når dem. Jeg forstår at navigere sikkert i mit personlige, såvel som mit professionelle liv, selv under stort pres, en erfaring jeg har høstet som studerende, arbejdende, ægtemand og far til tre børn. Det er ikke altid at det går roligt for sig, men livet har vist mig, at der altid er en dag i morgen og at alle mål kan nås, så længe det ene ben sættes foran det andet.

Jeg har gennem mit liv høstet masser af erfaringer med værdien af samarbejde med en meget bred vifte af mennesker. Så jeg er også en god studiekammerat der forstår at man nogle gange er nødt til at stå på skuldrene af andre for at nå toppen og at toppen ikke altid nås ved at være den der står ovenpå alle andre.

[color=#FF0000]I min fritid styrketræner jeg, løber og dyrker tai chi. Jeg har trænet mig op fra at kunne løbe knap 1km til at kunne løbe 10. Da jeg begyndte at styrketræne kunne jeg knap løfte 50kg i dødløft, i dag kan jeg løfte 110. Tai chi’en giver mig ro, styrker min balance og min koordinationsevne.[/color]

Jeg sætter mig et mål. Jeg når det. Målet er læge. Vejen er studiet. Hvornår kan jeg begynde?
[/quote]

Jeg værdsætter virkelig den tid I bruger på at give mig feedback. Jeg er meget taknemmelig :smiley:

Der står her “Motiveret ansøgning” på KUs hjemmeside følgende

[quote]Den motiverede ansøgning er personlig, og der er derfor ingen facitliste for, hvordan du skriver en god motiveret ansøgning. Der er dog nogle retningslinjer, der er gode at følge.

Du skal beskrive dine kvalifikationer og erfaringer, og hvad der gør dig i stand til at gennemføre uddannelsen

Du skal reflektere over, hvad du vil med den søgte uddannelse

Du skal overveje sammenhængen mellem dine erfaringer og kvalifikationer og dit uddannelsesønske

Du skal beskrive din motivation for at vælge lige præcis den uddannelse

Du skal vise, at du har sat dig ind i, hvad uddannelsen handler om

Det er vigtigt, at du starter med det vigtigste, og udelader forhold, du ikke mener, er relevante

Tre huskeregler

Studiet skal være i centrum frem for personen

Vægten skal lægges på at vise, hvilke kvalifikationer du har, i stedet for løs snak om din lyst til studiet

Ansøgningen skal være gennemarbejdet, gennemreflekteret og velskrevet.[/quote]

Jeg er faktisk ikke helt sikker på at hverken min første eller anden ansøgning ovenfor opfylder huskeregel nummer ét; at studiet skal være i centrum. Har I eventuelt nogle betragtninger til det punkt, når I læser mine ansøgninger? Er jeg mest i centrum eller formår jeg at vise, at de ting der handler om mig egentlig handler om at jeg vil være en god studerende?

Men bortset fra det så synes jeg faktisk at begge ansøgninger har tilstrækkeligt af de andre ting… Er jeg i vildfarelse?

Ah, Martin, det er virkelig svært at proppe alt det de gerne vil vide på en A4-side… i hvert fald når man har så mange erfaringer i bagagen!
Hvis du kan, prøv at tænke strukturelt sådan, at du skriver dine hidtidige erfaringer og kompetencer i CV’et (1-2 A4 sider, som du naturligvis henviser til) og tænker fremadrettet i din motiverede ansøgning. Sørg for ikke at gentage dig selv begge steder.
Og senest mandag skal du sende det hele af sted! Tro mig, det føles uvirkeligt og efterhånden dejligt at man ikke skal formulere/omformulere ansøgning hele tiden :slight_smile:

Held og lykke med optagelsen!
Mignon

[quote=“Mignon”:2ycgd5p3]Ah, Martin, det er virkelig svært at proppe alt det de gerne vil vide på en A4-side… i hvert fald når man har så mange erfaringer i bagagen!
Hvis du kan, prøv at tænke strukturelt sådan, at du skriver dine hidtidige erfaringer og kompetencer i CV’et (1-2 A4 sider, som du naturligvis henviser til) og tænker fremadrettet i din motiverede ansøgning. Sørg for ikke at gentage dig selv begge steder.
Og senest mandag skal du sende det hele af sted! Tro mig, det føles uvirkeligt og efterhånden dejligt at man ikke skal formulere/omformulere ansøgning hele tiden :slight_smile:

Held og lykke med optagelsen!
Mignon[/quote]

Ja det er pissesvært og jeg glæder mig til at det hele er sendt afsted meget meget snart. I dag skal jeg lige forbi min gamle skole og hente nogle eksamenspapirer, men ellers er der bare lidt kopiarbejde tilbage, samt den her motiverede ansøgning og sidste hånd på CV’et.

Tusind tak for lykønskningen Mignon. Jeg krydser fingre for dig også :slight_smile:

Pyha! Så er hele baduljen afleveret hos Vejledning og Optagelse… Det lettede :smiley:

Tak for hjælpen endnu en gang til jer der bidrog med jeres tanker. Nu er det bare at krydse fingre og håbe det bedste.

Held og lykke

Fik afslag på min dispensationsansøgning, men fik at vide at jeg med min baggrund kunne nøjes med fysik b, kemi b og matematik a, for at kunne søge ind gennem kvote 2. Det er dog en ringe trøst, for det er alle de tre fag jeg mangler. Nåh op på hesten igen og gøre den hele HF eksamen færdig til næste år og søge ind gennem kvote 1. Endnu en gang tak for jeres tid :slight_smile:

Hej Martin

Det var ærgerligt din dispensation ikke blev imødekommet :frowning: Klø på med de resterende fag, det bliver nok nemmere for dig at komme ind igennem kvote 1 end igennem kvote 2. Men det bliver en dyr fornøjelse, hvis man begynder at opkræve de høje takster for hvert eneste kursus…

Held og lykke med din kamp. Bliv ved, det skal nok lykkes :slight_smile:

Mange hilsner
Mignon

Så kom dagen endelig… :cheer:

Jeg tog min studentereksamen på HF og fik et rent gennemsnit på 10,9, som pga. hurtigstartbonus blev til 11,8. Søgte kun ind på KU i kvote 2 for at være sikker på at selv hvis mit snit ikke var højt nok ville jeg stadig have en chance for at komme ind på mine meritter. Der blev ikke brug for andre meritter end mit super awesome gennemsnit YES!

Tak for hjælpen endnu en gang allesammen. Glæder mig til at studere med jer.

Vi ses :wink: