Motiveret ansøgning KU vs begrundet ansøgning AU

Hej Alle,

Jeg sidder og nørkler lidt med min ansøgninger til medicinstudiet. Jeg søger både ind på KU, AU, AAU og SDU.

  • Jeg har overvejet at nævne dette i min motiverede ansøgning, da jeg mener det viser motivation for studiet, da jeg prioriterer studiet højere end stedet. Er der nogen der har gode/dårlige erfaringer med at skrive dette?

Jeg kan se på nettet, at KU vil have en motiveret ansøgning, og AU vil have en begrundet ansøgning, hvor man skal anføre sine kvalifikationer og relevante uddannelser og erfaringer, og relatere dem til studiet.

Jeg sidder så og grubler lidt over hvad den store forskel er? Jeg kan se masser af gode eksempler på motiverede ansøgninger herinde, men synes ikke jeg kan se nogle begrundet ansøgninger til AU?

Så er der nogen der har et eksempel på en begrundet ansøgning, eller kan forklare forskellen?

Og så har jeg lige et andet spørgsmål :cheer: Jeg har lige skimmet studieordningen for AU’s medicinuddannelse. Jeg kan se at alle fagene foregår på dansk. Mit spørgsmål er så om der er noget engelsk indblandet også? Bøger, tekster, forelæsninger osv? Hvis ja, hvor meget og i hvilke fag?

Grunden til jeg spørger er at jeg både taler dansk og engelsk, så hvis der er en del på engelsk også, kan jeg jo påføre det som en af mine kvalifikationer og stærke sider :slight_smile:

Håber I kan hjælpe!

På forhånd tak…

Flink

Lige et spørgsmål - hvor har du det med den begrundede ansøgning fra? Jeg synes jeg har kigget næsten hele AU’s hjemmeside igennem, men jeg kan ikke finde noget med en begrundet ansøgning…?

Det har jeg fra deres hjemmeside.

http://bachelor.au.dk/optagelse/kvote-2/

http://bachelor.au.dk/optagelse/dispensation-og-saerlig-tilladelse/

Synes helt sikkert det er en fordel at være stærk i engelsk… Jeg er på KU, og på hvert semester er 75 % af bøgerne (ca) på engelsk - i hvert fald på bachelor-delen…

Jamen, skal man ikke kun skrive den ansøgning til AU hvis man søger om adgang med særlig tilladelse? Altså hvis man ikke opfylder de specifikke adgangskrav? Eller er det mig der er helt gal på den? :huh:

Line det er dig der er lidt galt på den :slight_smile:

AU må ikke kun lave optagelse på baggrund af karakterer når det kommer til kvote 2 (hvilket ingen uddannelsesinstitutioner må) Derfor kan man indsende den begrundet ansøgning, som det vist hedder.

Jeg tror umiddelbart at det er meget lig den motiverede ansøgning i København, men i AU er karaktererne stadig det alt-overskyggende :slight_smile:

Jeg ville forresten ikke skrive i den motiverede ansøgning til KU, at jeg søger alle steder. Du skal jo netop også begrunde hvorfor du vælger KU, og det falder lidt til jorden, hvis du skriver at du søger alle steder :slight_smile:

[quote=“Fluen” post=80330]Line det er dig der er lidt galt på den :slight_smile:

AU må ikke kun lave optagelse på baggrund af karakterer når det kommer til kvote 2 (hvilket ingen uddannelsesinstitutioner må) Derfor kan man indsende den begrundet ansøgning, som det vist hedder.

Jeg tror umiddelbart at det er meget lig den motiverede ansøgning i København, men i AU er karaktererne stadig det alt-overskyggende :slight_smile:

Jeg ville forresten ikke skrive i den motiverede ansøgning til KU, at jeg søger alle steder. Du skal jo netop også begrunde hvorfor du vælger KU, og det falder lidt til jorden, hvis du skriver at du søger alle steder :)[/quote]
Jeg er meget sikker på at det vigtigste når man søger kvote 2 er at overbevise dem om at man ikke kommer til at droppe ud. Jeg tror næppe KU vil se med skæve øjne til at han søger alle steder, da dette netop indikerer at ham sågar vil flytte for at tage uddannelsen. Omvendt indikerer det at “så fedt er de heller
Ikke”, hvis de tror du kun søger KU

Jeg vil også mene at det er positivt at man søger ind alle steder, da det viser at man er villig til at flytte, og det er motivation.

Jeg ved godt at der er forskel på studierne, men i bund og grund er det jo det samme?

Jeg kan se at i nogle af de motiverede ansøgninger der “gået igennem”, er der beskrevet grunden til valget af KU.

Kunne man evt. skrive at man søger ind alle stederne, og hvorfor, og efterfølgende skrive hvad man mener er godt ved KU frem for de andre steder??

Jeg synes bestemt også at Flink skal søge alle steder - bestemt. Men jeg ville stadig ikke skrive i min ansøgning til KU, at jeg søgte alle steder. Jeg ville bare skrive de grundene til at jeg søgte KU.

Man skal jo skrive alle de ting, der viser at man er den rette (og på meget lidt plads), og jeg ville derfor ikke “spilde” pladsen på at nævne at jeg søgte alle steder.

Det er selvfølgelig bare hvad jeg ville gøre :slight_smile:

Hvis man ser på det som en jobansøgning, ville det lyde lidt underligt at nævne, at man forresten havde ansøgt arbejde i firma B, C, D og F, - selvom at man selvfølgelig foretrækker A!

Nu er det selvfølgelig ikke helt det samme, men essensen er at det nok godt kan betale sig at nævne hvorfor KU, men jeg tror ikke du får meget ud af at bruge plads på at nævne at du har ansøgt optag på alle universiteterne. Ligesom en jobansøgning er det underforstået at ansøger med stor sandsynlighed har ansøgt om andre relevante stillinger.

Hej jeg er selv ved at skrive en ansoegnng til KU og har allerede skrevet de max to sider man maa (da jeg har en del relevant erfaring jeg har relateret til medicin) men har intet naevnt om hvorofr jeg lige vaelger KU.
Er det virkelig noedvendigt at gaa ind paa det i ansoegningen?

Jeg mener bare naar jeg kigger paa KU’s hjemmeside saa staar der intet om det naar de beskriver den motiverede ansoegning.

Hidtil har den motiverede ansøgning kun måtte fylde en A4 side og man kunne supplere med CV. Er du nu helt sikker på at det er ændret?

Må den motiverede ansøgning til til medicinstudiet på KU ikke kun fylde 1 A4 side? Det mener jeg, at jeg har læst et sted på deres hjemmeside. Kan dog ikke finde det lige nu, det kan være det er blevet lavet om?

Hej jeg har set det er aendret til 1-2 a4 sider under kvote 2, jeg ved ikke hvornaar det er aendret.

http://studier.ku.dk/optagelse/kvote2/motiveretansoegning-cv/

Ja, det kan jeg godt se. Jeg har bare set et sted, at for medicin vil de max have 1 A4 side, og ikke 1-2, som det normalt vis er… Men jeg kan ikke finde det sted hvor det står lige nu, så tænker det er gammel strøm…

Jeg skriver lige til en studievejleder, de må vide det.

Så vidt jeg husker, vil de gerne have at man kender til studieformen på KU, og nævner det i ansøgningen. Ex ‘Jeg vælger KU pga de mange traditioner, jeg synes opbygningen er rigtig god med de og de fag på 1. semester.’

Til fluen tak for det, jeg vil proeve at flette det ind i min ansoegning der nu kun skal vaere halv saa lang:)

Til Flink jeg har ogsaa lige set den motiveret ansoegning skal vaere 1 alm a4 side og faaet aendret min. Tak for at du udpegede det, da det fik mig til at undersoege det igen foer jeg sendte min ansoegning.

[quote=“shega” post=80368]Hej jeg er selv ved at skrive en ansoegnng til KU og har allerede skrevet de max to sider man maa (da jeg har en del relevant erfaring jeg har relateret til medicin) men har intet naevnt om hvorofr jeg lige vaelger KU.
Er det virkelig noedvendigt at gaa ind paa det i ansoegningen?

Jeg mener bare naar jeg kigger paa KU’s hjemmeside saa staar der intet om det naar de beskriver den motiverede ansoegning.[/quote]

Man søger heller ikke job i en virksomhed uden at have sat sig ind i virksomheden, samt begrunde hvorfor de skal vælge netop dig.

Svar fra studievejleder:

“Der er ikke længere særregler for Medicin, så man må skrive 1-2 A4 sider som motiveret ansøgning.”

Så Shega, hvor så du det henne? Kan være de har ændret det, og bare ikke fået det slettet på hjemmesiden. Det kan også være at studievejlederen tager fejl!?

Til Flink, jeg har netop fundet linket igen

http://studier.ku.dk/optagelse_kopi050112/kvote2/#motiveret
hvis du ser under motiveret ansoegning burde det staa der, det virker nyt for der er et link videre til at se hvad universitetet lagde vaegt paa til sidste aars (2011) kvote 2 ansoegninger.

Til Frold, ja det giver mening naar man ser det paa den maade tak for dit input, det gav stof til eftertanke og jeg har nu faaet aendret min ansoegning.