Motiveret ansøgning SDU - kritik ønskes

Hej

Håber der er nogle venlige sjæle som skulle få lyst til at kaste et blik på endnu en motiveret ansøgning og komme med lidt kritik af den. Jeg er nemlig lidt usikker på om jeg har fået det nødvendige med eller om jeg andre steder kommer lidt for godt i gang .

Her kommer den:

Nu står jeg og vælger uddannelse, altså hvad jeg vil bruge resten af mit liv til. Det skulle være en svær beslutning, da jeg skal helt sikker på at det også er det rigtig jeg vælger, men for mig står det lysende klart at der kun er en uddannelse jeg kan vælge, nemlig medicin. Det er en uddannelse som passer perfekt til mig, mine interesser og evner. Jeg synes at de fleste emner inden for medicin er spændende og interessante og har altid været fascineret af menneskekroppen og sygdomme. Jeg har et fint billede af mig selv som læge når jeg har afsluttet studiet og ser dette som et meningsfuldt erhverv. Desuden synes jeg det er en god udfordring hele tiden at skulle videreuddanne sig og følge med i hvad der sker i den nyeste forskning.

Jeg har sat mig godt ind i studiet på SDU og har først og fremmest søgt informationer på internettet fordi jeg på nuværende tidspunkt arbejder i Schweiz. Jeg har deltaget i en informationsdag om medicin da jeg gik i 3.g, deltaget i brobygning for at få indblik i livet på campus og har hørt foredrag ved UNF i Odense.

Jeg er matematisk student med matematik, fysik og engelsk på A-niveau og kemi på B-niveau. Før gymnasiet var jeg et år i USA på High School, som har rustet mig godt idet jeg tidligt prøvede at være væk hjemme fra i længere tid. Ud over gode engelskkundskaber, som vil være en fordel når jeg skal læse lærebøgerne, har opholdet i USA også gjort mig meget selvstændig. Jeg har været medlem af FDF næsten uafbrudt siden 1992 og været leder fra 1.1.2003 til 31.12.2004. Jeg har deltaget i flere kurser som led i FDFs lederuddannelse og siddet som lederrepræsentant i bestyrelsen i kredsen i 2003/04.

Efter min studentereksamen i juni 2004 tog jeg igen 3 måneder til USA. Der arbejdede jeg først 2 måneder i en Girl Scout Camp i New York som camp counsellor. Her tog jeg et førstehjælpskursus og et Basic Water Rescue kursus, som er et mini livredderkursus. I lejren var vi hver uge 5 counsellors til ca. 20 børn og skulle så planlægge og tilrettelægge børnenes uge, hvor vi boede i telt og flere gange om ugen selv tilberedte vores mad over bål. Denne oplevelse har vist mig at jeg har gode lederevner og kan bevarer overblikket i stressede situationer. Jeg blev grundet dette forfremmet til Day Camp Aide Coordinater efter den første måned og var en slags tutor for de kommende counsellors. Efter lejren rejste jeg en måned rundt i USA og vendte derefter hjem til Danmark.

I november og december 2004 var jeg tilkaldevikar på Nørrebjergskolen i Odense for handikappede børn. Jeg nåede at være rundt i mange klasser med børn i forskellige aldre og handicapgrad. Dette har givet mig et godt indtryk af hverdagen for mange handicappede børn i Danmark. Desuden har jeg over jul og nytår i 2003 og 2004 arbejdet som handicaphjælper på Dansk Handicap Forbunds kursuscenter St. Knudsborg i Brenderup. Arbejdet bestod i personlig pleje og underholdning af gæsterne, som jeg derved nåede at komme personligt tæt på. Disse erfaringer har kun styrket min interesse for medicin og bekræftet mig i at det er det rigtige for mig.

Siden 1.1.2005 bor jeg i Schweiz og arbejder som barnepige/husholderske hos en dansk-schweizisk familie med 4 børn og bliver her indtil 30.6.2006. Mit arbejde består i at passe de 3 yngste børn på 4 år hele dagen og den ældste på 7 år når han ikke er i skole. Desuden passer jeg husholdningen og hvad dertil hører. Det kræver overblik, tålmodighed og kreativitet at arbejde med 4 små børn og en stor husholdning og det er egenskaber som jeg mener vil komme mig til gode når jeg skal læse medicin. Jeg har også forbedret mine sprogkundskaber i det jeg hele 2005 har jeg taget et tyskkursus og har afsluttet dette med ZMP prøven fra Goethe Instituttet i januar 2006. Da jeg søger om optagelse i februar 2007, planlægger jeg at bruge sidste halvdel af 2006 på højskole i Danmark.

Jeg skal have en studieplads på SDU på medicin fordi jeg har evnerne, interessen og lysten. Jeg håber at kunne bidrage med en masse til fællesskabet de studerende imellem og engang at gøre en forskel for mine patienter.

Hvad synes I?

På forhånd tak,
Inger

Hvordan ved du den passer perfekt til dig…? Måske noget med at den passer til dine interesser og du selv mener du har evner fordi fordi fordi…

Måske lidt spild fyld?

Det med lærebøgerne fuck det - det kan de selv regne ud - hvad med at uddybe det med USA, styrker og fordele ved du har været der. Hvad evner har det givet dig? Langt fra mor og far - det må da have modnet dig!!

Husk at vedlægge papir på det. Hvad med at skrive lidt om den ledelsemæssige erfaring? Noget med hvad du har lært af at styre en børneflok, at man skal bevare overblik, koordinere, men også at man var en skulder et barn kunne græde ud på - kør på det menneskelige og føleserne - en ansøgning må godt være anderledes…

Generelt set lister du fint op hvad du har levet, men jeg tror du er bedre tjent med en punktliste til sidst eller hvordan du vil gøre det og så tage nogle af de ting ud du kan vende til en fordel på studiet…På den måde kan vi lære DIG at kende…

Bare en brain storm…

Hej

Tak for hjælpen! Jeg har taget din kritik til mig og prøvet at forbedre min ansøgning. Jeg synes dog at en punktopstilling virker unaturlig i denne sammenhæng og har derfor ikke overvejet denne mulighed.

Jeg kommer her med min opdaterede version og håber at der er nogen som har lyst til at læse den igennem igen.

Nu står jeg og vælger uddannelse, altså hvad jeg vil bruge resten af mit liv til. Det skulle være en svær beslutning, da jeg skal helt sikker på at det også er det rigtige jeg vælger, men for mig står det lysende klart at der kun er en uddannelse jeg kan vælge, nemlig medicin. Det er en uddannelse som passer perfekt til mine interesser og evner. Jeg synes at de fleste emner inden for medicin er spændende og interessante og har altid været fascineret af menneskekroppen og sygdomme.

Jeg har sat mig godt ind i studiet på SDU og har først og fremmest søgt informationer på internettet fordi jeg på nuværende tidspunkt arbejder i Schweiz. Jeg har deltaget i en informationsdag om medicin da jeg gik i 3.g, deltaget i brobygning for at få indblik i livet på campus og har hørt foredrag ved UNF i Odense. Jeg er helt afklaret med at det er en lang og krævende uddannelse og synes det er en god udfordring hele tiden at skulle videreuddanne sig og følge med i hvad der sker i den nyeste forskning.

Jeg er matematisk student med matematik, fysik og engelsk på A-niveau og kemi på B-niveau. Før gymnasiet var jeg et år i USA på High School, som har rustet mig godt idet jeg tidligt prøvede at være væk hjemme fra i længere tid. Ud over gode engelskkundskaber har opholdet i USA modnet mig og gjort mig meget selvstændig. Som udvekslingsstudent er det vigtig at være udadvendt og have en god tilpasningsevne. Dette mener jeg også er tilfældet når man starter et studie og er sikker på at mine erfaringer i USA vil være en fordel når jeg begynder studiet.

Jeg har været medlem af FDF næsten uafbrudt siden 1992 og været leder fra 1.1.2003 til 31.12.2004. Jeg har deltaget i flere kurser som led i FDFs lederuddannelse og siddet som lederrepræsentant i bestyrelsen i kredsen i 2003/04. Da jeg var leder kom jeg børnene nær og oplevede hvordan jeg var en rollemodel for dem. Derfor synes jeg det er vigtigt både at viderebringe menneskelige værdier og reel praktisk viden til dem, samt at bevare overblikket og koordinere aktiviteter optimalt. For mig har det stor betydning at kunne løse problemer retfærdigt og at jeg er villig til både at tage en konfrontation når det er nødvendigt og klar til at trøste når et barn har brug for det.

Efter min studentereksamen i juni 2004 tog jeg igen 3 måneder til USA. Der arbejdede jeg først 2 måneder i en Girl Scout Camp i New York som camp counsellor. Her tog jeg et førstehjælpskursus og et Basic Water Rescue kursus, som er et mini livredderkursus. I lejren var vi hver uge 5 counsellors til ca. 20 børn og skulle så planlægge og tilrettelægge børnenes uge, hvor vi boede i telt og flere gange om ugen selv tilberedte vores mad over bål. Denne oplevelse har vist mig at jeg har gode lederevner og kan bevarer overblikket i stressede situationer. Jeg blev grundet dette forfremmet til Day Camp Aide Coordinater efter den første måned og var en slags tutor for de kommende counsellors. Efter lejren rejste jeg en måned rundt i USA og vendte derefter hjem til Danmark.

I november og december 2004 var jeg tilkaldevikar på Nørrebjergskolen i Odense for handikappede børn. Jeg nåede at være rundt i mange klasser med børn i forskellige aldre og handicapgrad. Dette har givet mig et godt indtryk af hverdagen for mange handicappede børn i Danmark. Desuden har jeg over jul og nytår i 2003 og 2004 arbejdet som handicaphjælper på Dansk Handicap Forbunds kursuscenter St. Knudsborg i Brenderup. Arbejdet bestod i personlig pleje og underholdning af gæsterne, som jeg derved nåede at komme personligt tæt på. Disse erfaringer har kun styrket min interesse for medicin og bekræftet mig i at det er det rigtige for mig.

Siden 1.1.2005 bor jeg i Schweiz og arbejder som barnepige/husholderske hos en dansk-schweizisk familie med 4 børn og bliver her indtil 30.6.2006. Mit arbejde består i at passe de 3 yngste børn på 4 år hele dagen og den ældste på 7 år når han ikke er i skole. Desuden passer jeg husholdningen og hvad dertil hører. Det kræver overblik, tålmodighed og kreativitet at arbejde med 4 små børn og en stor husholdning og det er egenskaber som jeg mener vil komme mig til gode når jeg skal læse medicin. Jeg har også forbedret mine sprogkundskaber i det jeg hele 2005 har jeg taget et tyskkursus og har afsluttet dette med ZMP prøven fra Goethe-Instituttet i januar 2006. Da jeg søger om optagelse i februar 2007, planlægger jeg at bruge sidste halvdel af 2006 på højskole i Danmark.

Jeg skal have en studieplads på SDU på medicin fordi jeg har evnerne, interessen og lysten. Jeg håber at kunne bidrage med en masse til fællesskabet de studerende imellem og engang at gøre en forskel for mine patienter.

Endnu en gang tak for hjælpen!
Inger