Motiveret ansøgning

hej, kan kun sige som alle de andre, er der ikke nogle flinke sjæle, der vil læse min ansøgning i gennem og komme med kritik?

Da jeg i slutningen af 3.g besluttede mig til at jeg gerne ville læse lægevidenskab, var jeg klar over at jeg skulle søge ind i kvote 2, og har derfor brugt de efterfølgende år på at kvalificere mig både fagligt og personligt.
Min hovedmotivation for at søge ind på medicinstudiet er ganske enkelt at jeg synes alt ved dette studie er ufatteligt spændende. Jeg synes menneskets krop er utrolig fascinerende både fysisk og psykisk og endnu mere fascinerende er det at man har så mange forskellige muligheder for at diagnosticere og behandle sygdomme. Jeg at lære nye ting, læse, fordybe mig og sætte nye mål, derfor er det rent fagligt også meget tillokkende for mig at være læge, fordi det er en livslang uddannelse, hvor der er hele tiden er muligheder for at lære noget nyt.

Jeg er sproglig student anno 2004, men har taget et halvårskursus og har derved opnået Matematik A, Kemi B og Fysik B. Ved siden af meldte jeg mig som frivillig hjælpetræner for et drengehold i Værløse Håndboldklub, hvor jeg i forvejen bruger meget tid på selv at spille håndbold.
Da jeg havde afsluttet halvårskurset fik jeg fra februar 2005 job som fast vikar i fritidshjemmet på Skolen i Ryparken. Skolen i Ryparken er en specialskole for handicappede børn i alderen 6 til 18. Børnenes handicap er meget forskellige og har derfor givet mig en unik mulighed for at lære lidt om dem alle. Jeg synes det er virkelig spændende og håber meget på at få en chance for lære mere dybdegående om disse handicap.
Fra april 2005 blev jeg tilkaldevikar på specialcentret Egedammens skole og fritidsordning, her var arbejdsopgaverne stort set de samme som på Ryparken forskellen lå i at eleverne her er fra 17 til 20 år
Fra den 6. juli 2005 til 1 marts 2006 har jeg arbejdet som hjemmehjælper i Værløse kommune, det har virkelig været en lærerig periode både fagligt og især personligt. Jeg har lært at overskride grænser og samtidig fremstå professionel, og støtte og vejlede mennesker i svære situationer.
Jeg har været glad for dette job og det, det har lært mig og sammen med mit besøg ved ”åbent hus” har det bekræftet mig i, at medicinstudiet helt klart er noget for mig.

Jeg mener selv, at jeg er både målrettet, fleksibel og arbejdsom. Det er blandt andet de tre ting, der givet mig troen på, jeg har evnen til at gennemføre lægestudiet. Det at være målrettet kommer af at jeg også er meget stædig, derfor vil jeg gøre næsten alt for at overvinde de udfordringer jeg møder. Jeg er en vindertype, og har gennem min elitehåndbold lært at tackle både glæder og nederlag.
Jeg håber også at min fleksibilitet kommer mig til gode med hensyn til de skæve og lange arbejdstider en læge kan have. Jeg er nemlig vant til disse arbejdstider, da jeg har arbejdet som bagerekspeditrice i 2 år, hvor der er mange forskellige og lange vagter og 1 år som postbud med mødetid kl. 05.00.

Privat bor jeg sammen med min kæreste, som er eksportingeniør, i en lejlighed på Østerbro. Udover min håndbold går min fritid med at læse bøger og ”nørde” ved pc´en.

Mine forventninger til medicinstudiet er først og fremmest, at det er utrolig spændende og lærerig. Men jeg ved gennem bekendte, at det også stiller store krav til den studerendes selvdisciplin og samarbejdsevne. Hvis man kommer i gennem får man til gengæld en masse ting igen, så som personlig udvikling, indsigt i nogle af livets sværeste beslutninger og naturligvis et job som man virkelig brænder for, hvor man har mulighed for at gøre en forskel.

Jeg håber ovenstående viser hvor meget jeg brænder for at læse medicin og jeg er mere end klar til at tage imod alle de udfordringer studiet stiller mig overfor. Hvis jeg kommer igennem vil jeg yde mit ypperste for at blive en kompetent læge. Glæder mig til at høre fra jer.

“Jeg at lære nye ting”, linie 5? mangler muligvis et “holder af”, glem elsker i denne sammenhæng.

“Fra april 2005 blev jeg tilkaldevikar på specialcentret Egedammens skole og fritidsordning, her var arbejdsopgaverne stort set de samme som på Ryparken forskellen lå i at eleverne her er fra 17 til 20 år”. Det er nærmest SMS stil, lav evt 2 sætninger ud af den.
Linien efter hænger heller ikke sammen. Der skal være et “og” efter kommune og glem “virkeligt” og “især”.

“samt støtte og vejlede…”

“er det jeg vil”, ikke “er noget for mig”.

“at jeg både er”, ikke “at jeg er både”

Jeg synes ikke det er relevant for din ansøgning at du har arbejdet som bagerjomfru og postbud. Skriv det på dit CV, men her er det lidt lige meget.

“utroligt” og “lærerigt” med et T i enden.

Jeg ville ikke skrive “hvis man kommer igennem”. Det demonstrerer kun usikkerhed. Såsom er et ord, ikke to.

“JEG ser frem til at høre fra jer”, som sagt bør du droppe SMS og e-mail stilen. Den holder ikke her.

Jeg ved godt det er meget og at jeg sikkert fremstår som et dumt svin lige nu. Men prøv lige at læse den højt for dig selv, og måske din kæreste, så er jeg sikker på at du også kan høre alle disse fejl.

Det er ikke en dårlig ansøgning, og du argumenter fint for hvorfor du gerne vil være læge, men der skal altså lige arbejdes lidt med den her.

post den igen når du har rettet den, så er jeg sikker på at du er meget nærmere et brugbart resultat.

Venlig hilsen
steen

Kære Louise

Jeg har læst din ansøgning igennem, og jeg retter den forslagsmæssigt til for sprog og kommatering. Indled lige ansøgningen med at fortælle, hvem du er, og hvad ansøgningen handler om: Mit navn er Louise…, og jeg er en … årig kvinde, som hermed ansøger om optagelse på medicinstudiet på … Universitet. Hold ansøgningen på 1 side. Lav et CV. Stukturer evt. ansøgningen lidt bedre, således dine faglige kompetencer står samlet, dine personlige kompetencer står samlet, og den meget korte beskrivelse af dig selv og dit liv pt står samlet.

Dr. Evil

Da jeg i slutningen af 3.g besluttede mig for at læse lægevidenskab, var jeg klar over, at jeg skulle søge ind i kvote 2, hvorfor jeg har brugt de efterfølgende år på at kvalificere mig både fagligt og personligt.

Min hovedmotivation for at søge ind på medicinstudiet er ganske enkelt, at jeg synes alt ved dette studie er utroligt spændende. Jeg synes, at mennesket er fascinerende såvel fysisk som psykisk, og endnu mere fascinerende er alle de mange muligheder for at diagnosticere og behandle sygdomme.

Jeg holder meget af at lære nye ting, læse, fordybe mig og sætte nye mål. Derfor er det rent fagligt også meget inspirerende for mig at blive læge, fordi det er en livslang uddannelse, hvor der hele tiden er nye muligheder for at lære.

Jeg er sproglig student anno 2004, og jeg har siden suppleret dette med et halvårskursus, hvorved jeg har taget eksamen i Matematik A, Kemi B og Fysik B. Sideløbende med dette var jeg frivillig hjælpetræner for et drengehold i Værløse Håndboldklub, hvor jeg i forvejen bruger meget tid på selv at spille håndbold.

Da jeg havde afsluttet halvårskurset, fik jeg fra februar 2005 job som fast vikar i fritidshjemmet på Skolen i Ryparken. Skolen i Ryparken er en specialskole for handicappede børn i alderen 6 til 18. Børnenes handicap er meget forskellige og har derfor givet mig en unik mulighed for at lære lidt om dem alle. Jeg synes, det er virkelig spændende og håber meget på at få en chance for lære mere om bl.a. disse handicaps.

Fra april 2005 blev jeg tilkaldevikar på specialcentret Egedammens skole og fritidsordning, hvor arbejdsopgaverne stort set var de samme som på Ryparken, omend aldersgruppen var anderledes og lå mellem 17 og 20 år
Fra den 6. juli 2005 til 1 marts 2006 har jeg arbejdet som hjemmehjælper i Værløse kommune, hvilket har været mig en yderst lærerig periode både fagligt og især personligt. Jeg har lært at overskride grænser og samtidig fremstå professionel, og jeg har lært at støtte og vejlede mennesker i svære situationer.
Jeg har været meget glad for dette job, ligesom jeg sætter stor pris på de kvalifikationer, jeg der igennem har tilegnet mig. Det har sammen med mit besøg ved ”åbent hus” har bekræftet mig i, at medicinstudiet helt klart er det rigtige valg for mig.

Jeg er målrettet, fleksibel og flilttig person, hvilket styrker mig i troen på, at jeg har evnerne til at gennemføre lægestudiet. Yderligere er jeg yderst vedholdende, og jeg giver ikke op overfor selv meget store udfordringer.
Jeg betragter mig selv som en vindertype, og jeg har gennem håndbold på eliteplan lært at tackle både sejre og nederlag.
Jeg har gennem mine forskellige jobs med meget variende arbejdstider og opgaver lært at være fleksibel og tilpasse mig mange forskellige situationer.

Min fritid bruger jeg på at spille håndbold og læse bøger, ligesom jeg har stor interesse indenfor IT. Jeg bor sammen med min kæreste på Østerbro i København.

Mine forventninger til medicinstudiet er først og fremmest, at det er utrolig spændende og lærerigt studium, og jeg ved fra bekendte, at det stiller store krav til den studerendes selvdisciplin og samarbejdsevne. Det er dertil yderst væsentligt for mig, at jeg senere får et job, hvor jeg kan gøre en forskel for andre, omend jeg er fuldt bevidst om, at en læges dagligdag indeholder mange rutineopgaver af en noget mindre højstemt karakter.

Idet jeg håber på, at min ansøgning vil blive postivt modtaget, kan jeg med sikkerhed sige, at jeg vil være den rigtige person som medicinstuderende, og jeg ser frem til at komme til samtale og uddybe min motivation samt kvalifikationer.

1000 tak for den konstuktive hjælp…der kommer en revideret udgave en af dagene og håber så, at I vil læse den igennem igen…

Louise