Motiveret ansøgning

Hej alle,

Jeg har været igang med at skrive min motiverede ansøgning og det ville være super dejligt, hvis I kunne læse den igennem. Se nedenfor. På forhånd tak:

Som resultat af Golfkrigens ødelæggelser og Saddam Husseins forfølgelse og psykiske såvel som fysiske torturering af min familie, flygtede jeg fra mit hjemland Irak i 1991, og endte efter meget besvær i Danmark i1992. Siden da har jeg været i det krigshærgede Irak, hvor jeg har været vidne til smerte, magtesløshed, død og sorg. Jeg ved derfor i dag, bedre end nogen anden, hvilken altafgørende rolle lægevidenskab har for mennesket.

Visheden om menneskets evige afhængighed af og brug for lægevidenskaben og min store betagelse og fascination af den menneskelige krop – dens anatomi, biokemi og fysiologi – udgør sammen med min interesse for menneskets adfærd og psykologi min motivation for netop at søge ind på det lægevidenskabelige studie. Jeg ved, at vejen er lang og krævende, men mit brændende ønske, min målrettethed, mit engagement og min åbenhed og videbegærlighed vil uden tvivl hjælpe mig med at gennemføre studiet. Endvidere er jeg klar over, at arbejdet som læge indebærer mange opgaver og et stort ansvar.
Min baggrund for at søge optagelse på lægevidenskab er – udover en matematisk studentereksamen fra 2007 – frivilligt arbejde for organisationen Red Barnet Ungdom (RBU), hvor jeg siden november 2006 har ageret som formand og projektansvarlig i Odense. Som formand for en organisation følger et stort ansvar og arbejde. Man skal kunne kommunikere med alle slags personer og personligheder, og man skal være i stand til at videregive- og referere vigtige oplysninger. Som læge skal jeg kunne undersøge patienter, stille diagnoser og sikre helbredende behandlinger, men udover det faglige aspekt figurerer der også et psykologisk, menneskeligt aspekt baseret på kommunikation. Som en velfungerende læge skal jeg kunne rådgive og motivere mine patienter, og jeg skal være i stand til at videregive oplysninger om f. eks. brug og dosering af medicin, risici ved behandling osv. Jeg er meget socialt anlagt og betragter arbejdet med mennesker som det mest rene og virkelige i en postmoderne verden, hvor individualismen og egocentrismen dominerer. At redde et menneske fra døden, at have dets liv i hænderne og efter hårdt arbejde redde det fra døden, er den smukkeste handling, det smukkeste arbejde, man kan tænke sig.
Som projektansvarlig for en organisation skal man kunne begå sig mellem mange mennesker med mange forskellige forståelsesrammer- og baggrunde og man skal kunne være en del af et team. Jeg har gennem Red Barnet Ungdom arbejdet sammen med en ungdomsklub for adfærdsvanskelige børn med anden etnisk baggrund i Vollsmose. Her blev jeg udfordret både fysisk og psykisk og blev stillet i situationer, hvor lange overvejelser og spekulationer ikke var mulige at foretage; jeg måtte handle så hurtigt som muligt og samtidig danne mig et overblik over diverse situationer. En stor del af lægearbejdet handler ligeledes om samarbejde, og som læge skal jeg være i stand til ofte at arbejde sammen med andet personale som fx sygeplejersker, socialrådgivere og psykologer. Desuden skal man være god til at bevare overblikket og kunne handle hurtigt i krise- og stresssituationer; egenskaber, som passer til min person. Arbejdet som formand har ikke blot rustet og kvalificeret mig, men yderligere motiveret mig til at søge om optagelse på medicinstudiet, da mange af de erfaringer, jeg har gjort mig, står i relation til medicin og medicinstudiet. Foruden mit formandsvirke har jeg arbejdet som frivillig i en del andre medicinstudierelevante erhverv, hvor jeg har fået et større indblik i de kliniske og parakliniske fag. Disse erhvervs bilag og bilagene for mit formandsarbejde vil jeg indsende til overvejelse hurtigst muligt.

Ud fra mine nævnte kvalifikationer og personlige egenskaber finder jeg mig selv yderst velegnet til medicinstudiet. Igennem mine erfaringer og oplevelser har jeg berørt emner og stået i situationer, som medicinstudiet også vil tilbyde mig. Som person med anden etnisk baggrund med tosprogskompetencer kan jeg endvidere hjælpe og forstå mange mennesker.

1 gult kort for at skrive med stort overskriften - er træt af bruge min tid på andres dårlige opførsel…

Hej med dig!

“Som resultat af Golfkrigens ødelæggelser og Saddam Husseins forfølgelse og psykiske såvel som fysiske torturering af min familie, flygtede jeg fra mit hjemland Irak i 1991, og endte efter meget besvær i Danmark i1992. Siden da har jeg været i det krigshærgede Irak, hvor jeg har været vidne til smerte, magtesløshed, død og sorg. Jeg ved derfor i dag, bedre end nogen anden, hvilken altafgørende rolle lægevidenskab har for mennesket.”

Jeg forstår godt din indledning, men jeg tror at man hurtigt kan få en mistanke om, at du “spiller” lidt på det forfærdelige du, forståeligt nok, har oplevet. Jeg synes ikke din indledning fungerer!

Meget af det du skriver er om dine erfaringer fra dine jobs. Du fortæller INTET om hvad du ved om studiet og hvad det er ved studiet der gør dig nysgerrig. Du fortæller heller ikke om hvordan du har sat det du har lavet i relation til det at læse medicin.

Du skal jo bruge de næste 6-8 år på “skolebænken”, er det ikke meget rart at vide hvad du skal bruge al den tid på? det er jo først bagefter du kan kalde dig læge (efter studiet+turnus)

jeg tror du skal læse din ansøgning igennem igen og overveje dit motiv for at STUDERE!

Held og lykke!

Frold, kan du så ikke flytte filen til relevante forum - måske endda oprette et “motiveret ansøgning”'s forum - ved godt vi er i marts måned, men indlæg der er relevante bliver oversvømmet af folk der gerne vil have hjælp.

Det er selvfølgelig helt iorden at folk gerne vil have lidt assistance, men synes det har taget lidt overhånd… Men det er selvfølgelig også slut i morgen…

Jeg havde ikke set tråden lå i de forkerte forum tidligere - har nu flyttet det. Er efterhånden også ved at være træt af at flytte MOT tråde, ændre i overskrifter og fjerne capital letters fordi folk overhovedet sætter sig ind i noget som helst før de poster - hvis jeg skal være helt ærlig.

Har nu oprettet et specielt forum på opfordring af Skovsen se mere her: http://www.studmed.dk/viewforum.php?f=1119

Og ja Jensemand - du gør et prisværdigt arbejde som sidens dørmand og opryder :wink:

  • hvad menes der? vil bare ikke lave samme fejl selv…

Overskrifter der er skrevet udelukkende i stort fx:

OVERSKRIFT!!!

Rettes til småt, og vedkommende får et gult kort - det er ok at skrive enkelte ord med stort - men hele indlæg eller overskrifter for at trække opmærksomhed hen på tråden vil blive rettet.