Mulighed for at anmelde smartphone apps?

Så vokser mulighederne for at anmelde ting og sager med medicinsk relevans og nu tænker jeg om ikke der skulle være mulighed for at anmelde apps til iphone, ipad, android apps.

Det være sig medicinske apps.

Hvad tænker I om dette?

På hvilke parametre skal man kunne rate apps, i såfald?

I lyset af hvor ringe Medicinsk Kompendium er som opslagsværk, når man henter og bruger bogen igennem iBooks - så burde OVERBLIK eller OVERSKUELIGHED være en klar parameter. Selve app’en af Medicinsk Kompendium er netop præget af at være mere overskueligt opbygget.

Det samme gælder Oxfords Handbooks som apps. De er ret overskuelige at have med at gøre. På en iPad må de være en drøm!

Så måske:

  • Opbygning
  • Overskuelighed
  • Tilgængelighed (det er vel flere ord for samme ting)
  • Selve teksten og indholdets kvalitet (dybden, er det korrekte fakta?)
  • Klinisk anvendelighed? (kan man forestille sig at bruge denne app i en klinisk setting, eller er det mere som post-setting readup?)

Ja, jeg tænker vel man skal holde sig til 3 items man kan rate på…

Klinisk anvendelighed (Overskuelighed, Opbygning, bed-side tilgængelighed )
Faglighed (Selve teksten og indholdets kvalitet)
Pris i forhold til indhold

Jeg ved ikke om der er andre og bedre dækkende termer…

Se, nu fandt jeg jo netop dette indlæg, fordi jeg gerne ville have mulighed for at anmelde apps.

Jeg har allerede gjort mig lidt i det her på ugeskriftets blogsite.

I overvejelserne om parametrene bør indgå, at apps til medicinstuderende/læger kan være vidt forskellige i sigte. Nogle er, som ved bøgerne, gode kliniske hånd-opslagsværker, andre er fremragende til pensumlæsning (fx anatomy-apps).

Med udgangspunkt i de meget fint valgte bogparametre: Indhold, formidling, dækkende - så kan man jo lave en naturlig konvertering til lignende vurderinger for apps. Da der jo faktisk mangler en slags “value for money” vurdering på bøgerne, så kan det fint forsvares at tilføje denne fjerde parameter på apps nu og så overveje at tilføje den på bøgerne posthumt.

Jeg bakker derfor klart op om følgende parametre for apps:

  • Indhold
  • Brugerflade (i stedet for formidling, selvom “Formidling” jo også bare kunne blive, fordi de jo også repræsenterer brugerflade, tilgængelighed osv.)
  • Anvendelighed (i stedet for dækkende)
  • Value (eller “Værdi”, “Pris vs. indhold” eller bare “pris”, som mange elektronikanmeldelser jo også bare vurderer - er det her for dyrt eller billigt?)

Ergo: Indhold, brugerflade, anvendelighed og pris - det er nok mit bedste bud!

Lad mig høre, hvad I tænker?

VIGTIGT: Frederik, kan du nå at gøre det muligt at anmelde apps, inden konkurrencen udløber?!

Vi snakkede i en anden tråd om boganmeldelser om vi skulle have value for the money rating - det var der ikke stemning for - da prisen er variable alt efter om den impoteres hjem fra udlandet eller købes i hjem via den lokale Bog og Ide. Når det er sagt, synes jeg klar det giver mening for apps - hvor der ofte er flere små, billige, apps der dækker samme funktion - og her kan value for the money være et issue om man skal vælge app 1 eller app 2.

Jeg synes du kommer med nogle gode forslag.

Her er hvad jeg er kommet op med so far.

Her er info om hvad man kan skrive om Appen

http://EXAMPLE.com/media/kunena/attachments/43/Skrmbillede2012-07-25kl.09.18.12.png

Her er rating kritere

http://EXAMPLE.com/media/kunena/attachments/43/Skrmbillede2012-07-25kl.09.20.01.png

Hvad tænker I?

(Venligst ikke tilføje nogle apps endnu - da jeg ikke kan ændre ratingskriterier hvis der allerede er rated apps)

Det ser jo godt ud.

Brugerflade og anvendelighed kan dog forveksles for nogen. Måske vi skulle holde fast i formidling i stedet for brugerflade?

Fordelen er, at bøger og apps kommer lidt tættere på et fælles sammenlignings grundlag og at vi undgår misforståelser. Ulempen (ved at skrive formidling) er at brugerflade, som jo er vigtig for helhedsoplevelsen, nemt går tabt i en større vurdering af, om det skrevne (‘indholdet’) nu også er formidlet godt.

Jeg vil nok mene, vi skal holde fast i brugerflade.

Angående dit første screendump, hvor står selve titlen på applikationen?

Jeg vil desuden anbefale, at der bør stå “Om applikationen”, så vi alle ved, hvad vi snakker om. Forkortelser bliver let alt for indforståede. Så hellere skrive det ud. Hvem har ikke stået og stenet over CABG og MVR på en operationsgang…? (Og er det fx en repair eller en replacement?) :slight_smile:

Under Hjemmeside, så angiv gerne, at hvis man ikke lige kan linke til en officiel side, så kan man jo linke til iTunes-købs-siden.

I samme ombæring, så ret “Windows phone” til bare “Windows”, da nogen har det med at betragte Android som en art Windows-telefon. Ved man, man har Windows styresystem, så ved man godt, hvor krydset skal sættes.

Endelig, så ret gerne “Commercial” til det danske “Kommerciel”.

Jens

Nå ja, og skal der så ikke stå “App oplysninger” (eller Applikation oplysninger) øverst - uden s?

Så er der ændret lidt i henhold til det foreslået og der er tilføjet 3 URL felter til direkte link til itunes, google play eller windows marketplace. De nævnte felter er ikke påkrævet.

Hvad tænker I?

(De med * markerede er de felter der aktuelt SKAL udfyldes når man tilføjer en ny app til anmeldelsesmodulet)

http://EXAMPLE.com/media/kunena/attachments/43/Anmeldelser_1343234938816.png

Fint.

Hvad betyder ‘alternativ titel’?

Læg gerne linkhenvisningerne iTunes, Google plat og Windows sammen til én med følgende ordlyd:

“Download” og i kursiv
"Direkte link til iTunes, Android Marketplace, Google Play, Windows Phone Marketplace etc.

Det gør det hele lidt mere overskueligt med kun to linkformularer.

J

Jeg har nu oprettet et par apps i systemet.

Jeg kan se, at det i det hele taget ikke er muligt at redigere i sine anmeldelser. Det bør vel ændres, så det er muligt ligesom i alle andre sammenhænge på studmed.dk at rette lidt til efter publicering.

Det er i den forbindelse heller ikke muligt (for mig i hvertfald) at tilføje en kommentar til min anmeldelse.

[quote=“Guldborg” post=81857]Jeg har nu oprettet et par apps i systemet.

Jeg kan se, at det i det hele taget ikke er muligt at redigere i sine anmeldelser. Det bør vel ændres, så det er muligt ligesom i alle andre sammenhænge på studmed.dk at rette lidt til efter publicering.

Det er i den forbindelse heller ikke muligt (for mig i hvertfald) at tilføje en kommentar til min anmeldelse.[/quote]

Må kigge på det i morgen, men i henhold til mine indstillinger, så burde man kunne redigere - jeg kan have overset noget.

Er lidt træt har været ude i sommerlandet hele dagen, så kigger først på det i morgen måske…

Vedr. alternativ titel - så kan jeg ikke fjerne det og jeg ved heller ikke hvad det dækker over…

Plejer at lade den være tom…

[quote=“Guldborg” post=81852]Fint.

Hvad betyder ‘alternativ titel’?

Læg gerne linkhenvisningerne iTunes, Google plat og Windows sammen til én med følgende ordlyd:

“Download” og i kursiv
"Direkte link til iTunes, Android Marketplace, Google Play, Windows Phone Marketplace etc.

Det gør det hele lidt mere overskueligt med kun to linkformularer.

J[/quote]

Jeg synes da det er relevant der er link til de enkelte udbydere - nogle gange er der jo multiplatform-understøttelse af en app f.eks. WebMD der kommer til alle 3 platforme…

[quote=“frold” post=81859][quote=“Guldborg” post=81852]Fint.

Hvad betyder ‘alternativ titel’?

Læg gerne linkhenvisningerne iTunes, Google plat og Windows sammen til én med følgende ordlyd:

“Download” og i kursiv
"Direkte link til iTunes, Android Marketplace, Google Play, Windows Phone Marketplace etc.

Det gør det hele lidt mere overskueligt med kun to linkformularer.

J[/quote]

Jeg synes da det er relevant der er link til de enkelte udbydere - nogle gange er der jo multiplatform-understøttelse af en app f.eks. WebMD der kommer til alle 3 platforme…[/quote]

Min første tanke var, at der jo kun burde være ét felt pga. én udbyder, men det er jo forkert - så du har ret. Det er desuden ikke så stort et problem efter jeg opdagede, at linkfeltet forsvinder for ubrugte formularfelter i den endelige artikel. Helt ok.

Ang. “Alternativ titel”, så synes det at være forsvundet… ? Fint.

Ny rettelse: Overvej om der skal stå “Titel” øverst i stedet for “Overskrift”. Overskrift er helt fint nede ved kommentaren, men bogen/app har jo en titel, der bør være brugeruafhængig, så at sige.

Jeg bliver forresten gladere og gladere for det her site :slight_smile:

Kh Jens

Kan det passe du ikke kan det?

Jeg kan nemlig godt på en artikel jeg selv har oprettet…

http://EXAMPLE.com/media/kunena/attachments/43/Skrmbillede2012-07-27kl.13.30.43.png

[quote=“Guldborg” post=81857]
Det er i den forbindelse heller ikke muligt (for mig i hvertfald) at tilføje en kommentar til min anmeldelse.[/quote]

Kan du fortsat heller ikke det?

Jeg bliver lidt bekymret, hvis det ikke er tilfældet!

Jeg kan godt og min testprofil skulle have samme rettigheder som alle andre registrerede brugere…

http://EXAMPLE.com/media/kunena/attachments/43/Skrmbillede2012-07-27kl.13.39.14.png

Det driller helt sindsygt.

Jeg har flere gange lavet en anmeldelse og så forsøgt at klikke redigér…og så bare ventet og ventet og ventet, uden at noget sker. Ikke ligesom i kommentarfunktionen, hvor det at rette lidt bagefter fungerer rimelig godt.

Da jeg prøvede at omgås dette ved at skrive en kommentar til min første app-anmeldelse (Visual Body), så nægtede den mig simpelthen at skrive en kommentar til min egen anmeldelse. Der sker bare ingenting…?

Lige nu sørger jeg bare for at skrive alt i et hug.

Der er også et problem med, at venter man for længe med at udfylde anmedelsens formularfelter, og klikker så indsend, så sker der ikke rigtig noget og den loader bare i ring nede i bunden on and on and on… Så taster jeg F5 og hvis jeg ikke har taget en backup af teksten, så skal jeg være lidt heldig, for så står teksten der ofte igen fuldt udfyldt - undtaget karakterer.

[quote=“Guldborg” post=81868]Det driller helt sindsygt.

Jeg har flere gange lavet en anmeldelse og så forsøgt at klikke redigér…og så bare ventet og ventet og ventet, uden at noget sker. Ikke ligesom i kommentarfunktionen, hvor det at rette lidt bagefter fungerer rimelig godt.

Da jeg prøvede at omgås dette ved at skrive en kommentar til min første app-anmeldelse (Visual Body), så nægtede den mig simpelthen at skrive en kommentar til min egen anmeldelse. Der sker bare ingenting…?

Lige nu sørger jeg bare for at skrive alt i et hug.

Der er også et problem med, at venter man for længe med at udfylde anmedelsens formularfelter, og klikker så indsend, så sker der ikke rigtig noget og den loader bare i ring nede i bunden on and on and on… Så taster jeg F5 og hvis jeg ikke har taget en backup af teksten, så skal jeg være lidt heldig, for så står teksten der ofte igen fuldt udfyldt - undtaget karakterer.[/quote]

Hmm… hvilken browser bruger du?

Jeg synes også den er langsom i Safari, mens den i min Firefox 14 på min MacBook køre smooth…

Jeg har i øvrigt tilføjet et ikon - i stedet for link - til direkte download.

http://EXAMPLE.com/media/kunena/attachments/43/Skrmbillede2012-07-27kl.13.50.09.png

Du må gerne melde tilbage om det er nemmere nu?

Har disable facebook fanebladet og chatten for anmeldelsessiden…

Ok.

Bemærk at Aganini også havde problemer med at rette i sin anmeldelse af Atlas of Anatomy. Se i den forbindelse med indlæg andetsteds.

Jens