Mulighed for at søge ind til Kvote 2?

Hej Alle

Jeg er lidt ny på siden her og håber mit spørgsmål ligger korrekt.

Jeg er en ung mand på de 26 og er snart færdig som Sosu-assistent, før det har jeg taget hjælperen. Oveni hatten Har jeg taget enkelfag på HF Hillerød, så jeg opfylder de krav vedr. dansk, matematik osv.

Arbejds erfaring er:

ufæglært på plejehjem i 1,5år.
Hæren - utjent værnepligt.
og diverse små jobs før jeg kom ind som hjælper.

Ud over det er jeg nødbehandler uddannet, og interessere mig for medicin.

Nu er kortene lagt på bordet og jeg håber at der er nogle klogehoveder inde, der kan give nogle råd til hvordan min chance for at blive optaget på kvote 2 på KU og studere medicin?

På forhånd tak.

Jeg vil gerne være ærlig og fortælle dig, at din manglende forståelse for grammatik og retstavning er noget, som straks springer mig i øjnene. Nu behøver du jo ikke at være uintelligent, fordi du har problemer med det skriftlige, men forstå mig ret, når jeg pointerer, at jeg heller ikke ligefrem tror, at du er et geni, når du skriver som du gør. Det er det indtryk du giver. Hvorfor er dette vigtigt? Dette er vigtigt fordi kvote 2 på KU handler om en motiveret ansøgning - hvis du skal have bare snerten af en chance, skal du i hvert fald forbedre dine skriftlige egenskaber markant. På SDU er sproglige egenskaber ligeså vigtige for at komme videre i optagelse, og på AU & AAU siges det også, at en motiveret ansøgning/erfaring har indflydelse.

Jeg ved ikke om du overhovedet kan søge ind uden en gymnasiel uddannelse; selvom du har de adgangsgivende fag. Så her må jeg være dig svar gyldig.

Omkring din erfaring, så er det egentlig kun på KU, at du kan gøre ordenlig brug af dem. På SDU er det en optagelsesprøve. På AU og AAU er det, på nuværende tidspunkt, udelukkende faggennemsnittet af de adgangsgivende fag. På AAU er det omkring 10 og på AU er det på 11,1. Dette er selvfølgelig sidste års tal.

Afhængig af dine karakterer i fagene (du skal have 12 i næsten alt) og dine ‘sproglige egenskaber’, så kan du selv veje dine chancer op. Du kæmper imod ~2000 andre om de ca. 260 på de 4 universiteter.

Bliv dog ved godt mod.

Hej hej,

Jeg tror, at du ville have mulighed for at fremstå som en motiveret ansøger med de erfaringer, du netop har. Men du mangler det helt basale. Du har nemlig ikke en adgangsgivende eksamen. De specifikke adgangskrav er for dem, som har en adgangsgivende eksamen, men som mangler disse fag eller som vil forbedre dem.

Jeg ser desværre ikke, at du har muligheden for at søge ind. Hvis du virkelig brænder for det, bliver du nok nødt til at tage en HF på VUC.

Alt held og lykke i hvert fald :wink:

Skyldig??

Pas nu på med at revse andres sproglige forståelse.
Det er vidst noget med sten og glashuse…

Visse Vasse.
Du behøver ikke skrive på en bestemt måde for at blive stud.med.
Dog skal du have en adgangsgivende eksamen som du tilsyneladende mangler.
Hvis du søger ind på SDU kvote 2 behøver du ikke 10 og 12 taller i alting, bare du har hovedet skruet ordentlig på.
De andre universiteter går frygtelig meget op i karakterer. :slight_smile:
Det kan sagtens lade sig gøre hvis man vil kæmpe lidt for det.

Svend

Skyldig??

Pas nu på med at revse andres sproglige forståelse.
Det er vidst noget med sten og glashuse…[/quote]

Jeg laver da også grammatikfejl. Det handler om hvor markante de er. Jeg prøver jo bare at hjælpe manden, ikke på at nedgøre ham, hvilket jeg da håber, at jeg gav udtryk for. Hvis han nu vælger at søge KU, hvor hans erfaring er gældende, SKAL han jo være i stand til at skrive en motiveret ansøgning. Det kan være, at denne tråd var skrevet i en brandert og ikke afspejler hans sproglige kunnen, men på KU har man også kun ét indtryk at give.

Tak for svarene, og vedr. om jeg var fuld eller ej da jeg skrev, kan jeg sige at HTC’s auto correct laver sjove “ændringer” af ord. :slight_smile:

Men vedr. HF er de enkelfag taget på aftenskole = VUC HF, og der har jeg taget dansk A, matematik A, kemi B, engelsk B, fysik B

Er det ikke godt nok ??

Det er fint nok, men du skal have en eller anden gymnasial uddannelse STX, HF, HHX, HTX el. lign. for det er det der hedder adgangsgivende eksamen. De fag du nævner skal du have på de niveauer, men en eller anden slags ‘hue’ skal også følge med. Mon ikke du kan få det suppleret via HF?
I så fald vil jeg mene, at du er bedst tjent med at få et godt snit i det hele taget, for at komme igennem kvote 1-systemet. Det er en for stor lotteri og kun 10 % chance (på SDU 50%) for optag gennem kvote 2. Og du kæmper med mange dygtige folk om de få pladser!

Held og lykke med det hele! Snak gerne med en vejleder og lag en plan!
Mignon

Er enig med Mignon, men må man godt spørge om, hvem eller hvad, der har inspireret dig til at læse medicin?

Tak for svaret, må hive fat i en vejleder.

Er interesseret i medicin, og har har været det i lang tid nu. Har altid haft et ønske om at blive læge, men lavede nogle dumme valg, da jeg var 15 - 16 år og fik aldrig en gymnasial eksamen. I lang tid har jeg haft en livsstil der gjorde at jeg ikke kunne gå ned i løn, eller retter sagt gå på SU Pga. børn og anden uddannelse. Men efter og have sparet en del penge op, kan jeg nu supplere min SU uden at skulle arbejde ved siden af, og kan så koncentrere mig om skole.
Så mener at tiden er passende nu.

Samtidigt har jeg arbejdet som Sosu-ass. og trods et godt arbejdes område, kan jeg mærke på mig, at min nysgerrighed for den menneskelig anatomi, og kroppens mystik trækker stadig meget i mig. Ud over det så trækker det lige så meget i mig at der vil være mulighed for at søge på en af falcks akutbiler, for at kunne beskæftige mig med Præhospital behandling. Selvfølgelig er det trængen til at kunne hjælpe andre, der hiver lige så meget i mig.

Ja jeg kunne bare vælge og søge Falck, sygeplejerske osv. men jeg vil være læge. :slight_smile: