Muligheder for at læse Medicin!

, ,

Hej!

Jeg skriver da jeg de sidste 2 år har gået og gjort klar til at jeg skulle søge uddannelse her til sommer.

Jeg er dog lidt i tvivl om hvad mine chancer er og hvordan jeg bedst forøger dem, så her er en lille beskrivelse om det hele.

Jeg afsluttede min HTX med et snit på 9.9, og har de sidste 2 år arbejdet henholdsvis 1 år på Regionshospitalet Gødstrup og 1 år på AUH, hvor jeg har været i Sterillagerne for at få erhverserfaring. Samt træner jeg også op til en Ironman i August, ved ikke om det har noget betydning. Men læste et sted det kan bruges til at beskrive min dedikation til ting.

Jeg drømmer om at kunne læse medicin i løbet af dette eller næste år, hvad tror i mine chancer er? Og er der noget jeg kan gøre for at forøge dem?

Hav en fantstisk dag, og takker på forhånd for hjælpen.

Ps. Stand-by plads er så fint med mig også

Hej

Jeg vil mene at de burde være mugligt. Sats på aau evt stand-by. Tror snittet falder da Københavns universitet har oprettet et Nyt medicin studie med 110 pladser i Køge i hhv vinter 55 og sommer 55 pladser.

1 Synes om

Ah! Vidste jeg faktisk ikke, lyder som en positiv ting for mig i den forstand

Hej Mads.
Det er desværre altid svært at spå omkring ens muligheder. Dit snit ligger rigtigt fint. Jeg ville søge både kvote 1 og kvote 2 hvis jeg var dig. Derudover ville jeg gå med overvejelserne om hvad jeg evt ville kunne gøre for at søge chancerne til kvote 2 næste år :slight_smile:

Du kan læse mange forskellige posts herinde med samme spørgsmål som dig.

Held og lykke!

Hej Sofie.

Tusind tak for dit svar, jeg har nemlig gået og tænkt lidt over det med hvad der skulle gøres for at øge ens chancer ved kvote 2.

Jeg har skaffet 2 års erhverserfaring og ved ikke om et år mere vil hjælpe så meget mere, er der andre kendte alternativer?

Jeg har desværre ikke sat mig super meget ind i hvad der tæller mest ift Kvote 2.

Hvis du føler dig klar til at begynde at studere igen, så ville jeg søge andre faglige uddannelser som relatere sig til sundhedsvæsenet. Det kan være som sygeplejerske, fysioterapeut, jordmoder, medIS (som har samme fag som medicin). Derudover er der vidst også andre universiteter end AAU som har lign uddannelser. Der er hvertfald mange af kvote 2-søgerne som har dette på CV’et også.

Men det kommer an på hvilket uni du gerne vil ind på. Nogle af universiteterne har optagelsesprøver, så hvis du vil ind her, så skal du læse op til dem i stedet for. :slight_smile: Evt kontakt nogle studievejledere på de forskellige uddannelser for at høre hvad de tænker.

Har du læst:
Læse Medicin gennem kvote 2 | Hjælp til forberedelse | Kvote2.dk

Hej Mads

Jeg er enig med Sofie om, at du både burde søge kvote 1 og kvote 2. Dette øger helt klart dine chancer for at komme ind.

Når man eksempelvis søger ind på AAU via kvote 2, så vil de lave en helhedsvurdering af dine tidligere erfaringer samt gennemsnit fra adgangskravsfagene. Det er altså

  • Dansk A
  • Engelsk B
  • Matematik A
  • En af de mange kombinationer af de natur faglige fag

Dine erfaringer fra Gødstrup og AUH er rigtig gode, hvor jeg vil mene, at du står rigtig godt ift. erfaring.
Nu ved jeg ikke, hvad dit gennemsnit er, hvis man kun tager udgangspunkt i adgangskravsfagene. Hænger du lidt i en af fagene med karakteren, så vil du altid kunne have mulighed for læse dette fag op igen. Det er der i hvert fald mange af mine medstuderende fra Medis, der har gjort, når de har forsøgt at søge over på medicin.

Held og lykke!

Hej!

Tusind tak for hjælpen.

Jeg ligger med en faggennemsnit på 9.6, hvis man regner alle fagene der. Det eneste der hiver mig ned er et 4 tal i dansk, det kan du vel ikke ændre på? Eller har jeg misforstået det?

Håber at en stand-by plads eller en kvote 2 plads er vejen!

Tusind tak igen.

Hej

Jeg er ret sikker på at den erhvervserfaring du har ikke tæller i en kvote 2 ansøgning desværre. De går utroligt meget op i, at du har patient kontakt. Dermed ville et plejehjems job gøre underværker i din situation. Jeg arbejdede et år som Runner på et hospital samt som lægesekretær, men dette giver desværre ikke point når det kommer til en kvote 2 ansøgning (I hvert fald hvad jeg er blevet informeret om, fra de forskellige universiteter i Danmark). De går rigtigt meget op i at du har fysisk patient kontakt

Du kan læse Dansk faget helt om igennem HF Enkeltfag. Det koster 500 kr, men det er 100% det værd. Jeg har lige gjort det og afsluttet det. Bare at læse Dansk om, trak mit fagsnit fra 7,1 til 8,5 :slight_smile:

1 Synes om

Hey Nikita!

Tak for dit svar, kan da godt se det vil give gode mening. Hvor lang tid tager det at læse det om?

Nå for den, men erfaring er stadig erfaring, så må høre mig ad med dem. Fordi i mit arbejde nu er jeg utroligt meget indviklet i situationerne på operationsstuerne og hvad alt det indgår, tænker det måtte give noget.

Hej igen

Ja man kan krydse fingre for det giver noget ihvertfald! Jeg blev ihvertfald overrasket og skuffet over at de ikke rigtigt vægter min erfaring særlig højt:D

Du kan tage forskellige kurser, jeg tog mit online ved siden af fultidsarbejde fra August til Januar:)

1 Synes om

Har lige skrevet til dem, kan ikke skade at høre!

Enig med @Nikita02 at de 2 jobs formodentlig ikke ville vægte højt.

Til gengæld mener jeg at forskning og andet sunhedsfaglig uddannelse ville give mange points.

Held og lykke!

1 Synes om