Muligt at tage to semestre på een gang?

Hej alle,

Min læge har for nylig gjort mig opmærksom på, at det skulle være muligt at tage to semestre på een gang, og dermed blive færdig før de 6½ år.

Er der nogle der kan bekræfte dette? Og hvordan ville dette gå til?

På forhånd tak

For det første så tager det kun 6 år at blive læge, det er noget gammelt noget det med 13 semestre. Man kan godt slå to semestre sammen, man vælger bare at følge begge fag, og naturligvis gå op i begge fag. Jeg har ikke forøsgt, men jeg er rimeligt sikker på at man blot tilmelder sig eksamen i alle fag på de to semestre i starten af det semester man vil tage dem i(fx. hvis du efter 5. vil tage 6. og 7. under et tilmelder du dig alle eksaminer på 6. OG 7. i starten af 6.)

I århus kan man fx. gøre det på 11. og 12. og så vidt jeg kan se på 6. og 7. semster.

Det var det teoretiske. At det så i praksis bliver hundesvært at læse alt det der skal læses er en anden sag.

På KU kan man også gøre det. Jeg startede med en fyr der lige har taget 10. og 11. samtidigt. Han bliver til vinter læge på 5 ½ år og undgår 4 fireårsreglen.

Mange tak for jeres svar.

Ville egentlig høre om det er muligt allerede tidligt i studiet? F.eks. at tage 2 og 3 sammen…eller er det bare dumt?

1 Synes om

" Jeg startede med en fyr der lige har taget 10. og 11. samtidigt"

Det må i så fald indebære, at man søger om holdsætning på begge semestre, ikke sandt?

“Ville egentlig høre om det er muligt allerede tidligt i studiet? F.eks. at tage 2 og 3 sammen…eller er det bare dumt?”

  1. semester betragtes af mange som det hårdeste semester på studiet, hvorfor dobbeltsemester her kun er realistisk, hvis man ikke ønsker fritid overhovedet. Modsat er 1. semester lettere end 1.g, hvorfor kombinationen 1.+2. semester fuldt ud er overkommelig, særligt hvis man har nogenlunde styr på biologien og kemien fra gymnasiet.

Man skal have bestået 1 og 2 semester for at starte på 3. Så man kan ikke tage 2 og 3 sammen. I princippet tror jeg godt man kan 1 og 2 sammen, men måske er det lidt meget , når man lige er startet på studiet. I princippet kan man vist også godt tage 3 og 4 sammen, jeg vil dog fraråde at tage 3 sem sammen med nogetsomhelst andet, i hvert fald på ku.

der henvises til tråden: http://www.studmed.dk/viewtopic.php?t=13907

Jeg ville under alle omstændigheder tage en snak med de fagligevejledere - desuden skal der sikkert også søges dispensationer hos studienævn.

Og hvis du endnu ikke er startet endnu tror jeg lige du skal klappe hesten og vente og se hvordan det er være studerende og glem ikke det sociale!

Hej

Den nye studieordning på SDU, som er modul opbygget, tillader ikke at du tager flere moduler samtidig, og derved tage flere semester samtidig. En undtagelse er hvis du har dumpet et modul.

Med andre ord, du kan ikke begynde på flere nye moduler samtidig.