Mundtlig reeksamen i molC på SDU

Ville høre om nogen har kendskab til den mundtlige reeksamen i Molekylær biomedicin C på SDU? Det kan være lidt svært at vurdere hvor omfangsrigt og detaljeret man går i dybden i forhlod til den ordinære skriftlige eksamen.

På forhånd tak

Jeg var selv til mundtlig reeksamen på sdu i MolC. Mit indtryk var at de tilstræber nogenlunde samme niveau som i den skriftlige, men af praktiske årsager kan de ikke spørge om så meget som i en skriftlig.

Det er nemmere at bestå den mundtlige, fordi eksaminator (Ole Sand?) er god til at hive et svar ud af én, som man i en skriftlig eksamen ville være ret blank i. Men derfor skal man stadig kunne sine ting!

Men jeg kan kun anbefale at klø på! Emnerne man trækker er meget specifikke, og det kan virkelig betale sig at tegne og tegne og tegne reaktions-skemaerne en milliard gange så man kan dem! Men hæng dig ikke i strukturformlerne i f.eks. citronsyrecyklus - brug tiden på at forstå hvad der sker, reaktionernes og stoffernes navne, i stedet for at huske strukturformlerne på de enkelte stoffer.

Noget der hjalp mig meget var at lave en kæmpe planche med alle reaktionerne, fra glykolyse, ribose-phoshpat pathway til citronsyrecyklus og respirationskæden. Undlad strukturformlerne, men skriv navne på stoffer og reaktionstyper, og begynd så at sæt pile! Det bliver stort, men det giver et fantastisk godt overblik og en god forståelse for hvordan alle de her reaktioner er afhængige af hinanden (hvilket er godt at kunne til kernepensum :slight_smile:

Håber det kunne hjælpe lidt!

Mange tak for svaret, det lyder lovende.
Jeg har pænt godt styr på alle omsætningsvejene og navne på de enkelte forbindelser. Det jeg frygtede var hvis man trak et yderst småt område (eks. redegør udelukkende for pyruvat DH komplekset) det ville være rimeligt småt område at skulle forsvare i forhold til en noget bredere skriftlig eksmen eller et bredere emne som glykolyse og regulering heraf.

Thomas