Myter om kolesterol

  1. Animalsk føde er ikke farligt for hjertet.
  2. Åreforkalkning og hjerteinfarkt skyldes ikke et højt kolesteroltal.
  3. Kolesterolsænkning er ineffektivt og risikabelt.
  4. Et højt kolesteroltal er nyttigt.

http://www.alun.dk/artikler.asp?ID=85
http://www.ravnskov.nu/dauffe.htm

Det er en dr. med der rejser rundt og fortæller om den slags.
Jeg må kigge lidt nærmere på det. Det er jo stik modsat hvad vi lærer.

Ikke capital vel?

Som moderator bør du være et godt eksempel :wink:

Det er så forstyrrende med store overskrifter… Det kan vi ikke lide!!

Sådanne absolutte udtalelser kan jeg simpelthen ikke tage seriøst, uanset om det kommer fra en dr. med. eller ej.

En ting er at være kritisk overfor den nuværende udbredte viden omkring kardiovaskulære sygdomme, det er fair nok, men direkte at skrive postulater som “Åreforkalkning og hjerteinfarkt skyldes ikke et højt kolesteroltal” uden at skrive et “måske” eller “ny forskning tyder på…” er simpelthen useriøst.

Jeg har muligvis ikke den nødvendige indsigt i menneskets fysiologi til at kommentere på sådan noget, men er dog kommet så langt at jeg ved at der ikke er noget i vores verden der er så sort og hvidt som det fremstilles på det link - og når det så samtidig modsiger det meste af hvad kommende læger og andet sundhedspersonale undervises i, bør retorikken være mindre bombastisk.

… men dog stadig lidt interessant :slight_smile:

En helt anden ting var at vi havde en ph.d. forelæsning på et tidspunkt her sidste efterår, der viste at vægttab gav signifikant større dødelighed blandt alle. Konklussionen var i følge hans studie (metastudie af mange forsøg) at man ikke skal gå ned i vægt, da det netop øgede dødeligheden. Dette også som svært overvægt/fed, og inden for alle sygdomsgrupper… Det var sgu også en fed kamel at sluge, men valgte istedet bare at “glemme” den :smiley: Har ikke hørt så meget mere om den siden.

Det kan da godt være det er sandt, men det siger jo ikke så meget omkring “livsværdien” i det længere liv… men igen. Lidt interessant…

… det er da pudsigt, der er ellers netop studier der viser, at energirestriktion medfører en væsentlig højere levealder. Der er noget, der ikke hænger sammen. :?

Hvem var iøvrigt det, der holdt den forelæsning for jer?

  • Mikkel

jeg kan desværre ikke huske det… :expressionless: så jeg må blive et svar skyldig… det var også helt hen i vejret efter alt hvad man bygger sin viden på :slight_smile:

citat fra alun.dk
3. Kolesterolsænkning er ineffektivt og risikabelt.
Statinbehandling er desuden cancerfremkaldende hos dyr og i det eneste eksperiment, der udelukkende omfattede ældre mennesker, øgede cancerdødeligheden med statistisk sikkerhed og neutraliserede den positive effekt på hjertedødeligheden. Mange bivirkninger er desuden ukendte for de fleste læger, som derfor ikke forstår hvilken skade behandlingen kan gøre

Dette er direkte forkert. I 2005 blev der i NEJM offentligtgjort en undersøgelse der viste 47 procent reduktion i relativ risiko for colonrectal cancer. Prøv pubmed og se Statins and the risk of colorectal cancer. N Engl J Med 2005;352:2184-92.
Ærgeligt at rådet for videnskabelig uredelighed ikke eksisterer længere.