Nervesystemet og bevægapparatet I (M 3.1)

Hej,

Jeg er lige startet på 3. semester, hvor jeg har om Nervesystemet og bevægeapparatet I (M 3.1). Jeg vil gerne høre dine tanker omkring, hvad der er vigtigt at prioritere, når man læser til dette emne. Er der specifikke områder eller temaer, som I vil anbefale at fokusere særligt meget på?

Derudover er jeg også nysgerrig på, hvad fokus normalt er til eksamen i dette fag. Er der bestemte dele af pensum, som man bør bruge ekstra tid på at sikre sig, at man har helt styr på?

Er der nogle der har Anki-flashcards der er gode at bruge i dette modul?

Hej Mazen.

Nervesystemet og bevægeapparetet I synes jeg selv var lidt af en jungle. Til eksamen forventes der en udførlig beskrivelige af hvad end opgave de giver dig. Det er delt op sådan at du kommer op i 10 spørgsmål med 2x pr. uge. Så der er faktisk ikke noget man ikke SKAL have styr på, men man skal have en god bred viden. Det folk dumper på er at man ikke får beskrevet tingene i dybden og helt korrekt. Læs i den opgivet bog, og skriv svaret ned på spørgsmålene så præcis som muligt og derefter kun øv dem. Forelæsningerne er ikke i dybden.

Det er næsten altid et given at der kommer et spørgsmål til en eller to kranienerver hvor du skal kunne: Reele- og apparente udspring, Fibre typer og hvad den innervering samt hvordan man tester den. :slight_smile:

Jeg vil også gerne anbefale, at du læser og gennemgår histologi kurserne godt igennem. Ofte benytter eksaminatoren disse kendte billeder til eksamen - eller det gjorde hun i hvert fald ved min årgang ved både den ordinære eksamen samt reeksamenerne.
Derudover er det også vigtigt, da histologi typisk har fyldt mindst 20% af opgaven.

1 Synes om

Jeg havde TM imens modul-lærer var på barsel men jeg husker at eksamenssæt havde nogle gengangere så tag svar derfra og integrer dem i din pensumliste også

Ja det tror jeg også er en god ide. Dog synes jeg modulkoordinator lige nu tager noget nyt med hver gang også.