Nogen der har erfaring med "Question Banks" / Anki?

Hej

Jeg har fundet frem til at en stor del af studerende i USA bruger Anki og såkaldte “Question Banks” (hvilket efter min forståelse skulle være tusinder af spørgsmål/opgaver som kan terpes for at forbedre evnen til problemløsning og forståelse af undervisningsmaterialet). Jeg starter i februar og har tidligere brugt Anki til at lære sprog, så jeg er interesseret i at vide om nogen har erfaringer med Question Banks (jeg har allerede bestemt mig for at bruge Anki på grund af SRS fordelene). Findes der evt. danske alternativer og er det værd at investere i det?

Hejsa,

Jeg har brugt Anki en del og er også super glad for det. Jeg mener at princippet bag question banks er, at studerende kan uploade de kortsæt, som de selv har lavet og som andre derfor må bruge. Idet det er så populært i USA har det ført til, at der er en nærmest komplet anki samling til hele studiet. Desværre har vi ikke det så meget i DK endnu, samt grundet den forskellige opbygning af studiet giver deres kort ikke så meget mening her.

Det fører egentligt til at man har nogle valgmuligheder om hvordan man vil bruge det i DK

  1. Du kan selv lave dine decks (ud fra f.eks. pensumlisten, forelæsninger, gamle ekamensspørgsmål osv.) - Dette er en god måde for at få relevante ting med, men tager lang tid.
  2. Lav dem sammen med en studiegruppe - Lidt det samme som punkt 1. men mindre arbejde for den enkelte.
  3. Download/Importer sættene fra USA og sorter i emnerne der er relevante for dig - Klart hurtigere, men meget mindre præcist til lige dit pensum.
  4. Søg efter specifikke kortsæt på google (eks. Bones anatomy) - er mere specifikke end punkt 3. men stadig mindre end punkt 1 & 2.

Jeg har selv burgt en kombi af 1&4 hvilket har fungeret godt :cowboy_hat_face:
Derudover kan det måske være en mulighed at forhøre sig hos ældre studerende, der måske har lavet nogle sæt :smile:

1 Synes om

Hej, tak for det hurtige svar! Regner klart med at lave mange kort sekv. Jeg mener dog at der er forskel på Question Banks og færdiglavede Anki decks. Jeg har selv downloaded AnKing (som er på version 10 nu) og ud fra tags’ene kan jeg se at mange områder som jeg regner med ligger i pensum også er dækket af AnKing, selvom rækkefølgen måske er anderledes.

Årsagen til at jeg siger, at der bør være forskel på Question Banks er netop på grund af “workflowet” sammen med Anki. Efter planlægning af den kommende blok, sætter de sig ind i teorien ved at se en hel masse videoer fra disse QB’er. Derefter låser de relevante flashcards op for at terpe dem, hvorefter de besvarer spørgsmål fra QB for at udøve det de har lært.

Der er åbenbart en subreddit, hvor jeg har dette info fra.

Du får også lige et billede af tags i AnKing decket. Jeg åbnede også 2 tilfældige sub-tags så du kan se lidt indhold (jeg kan ikke overføre billeder da jeg er ny bruger):

Ser det helt anderledes ud? Tænker der er en del tid at spare :))

Umiddelbart minder det meget om det jeg har fået når jeg har downloadet decks løst fra hinanden, men det ser da meget godt ud!!
Du har nok ret i det med, at der er forskel og så har du nok mere styr på den del end jeg har :sweat_smile::joy:
Synes klart du skal prøve det af, og se om det virker for dig!!

:smiley: Rart at se at Anki også har virket for dig… Det største spørgsmål for mit vedkomne er i hvert fald om der er danske alternativer til QB, siden de virker som en meget smart ide. Hvis du ikke har hørt noget om det (endda fra studiet) findes der måske ikke noget. Ligesom du pointerede, så er det jo ikke en metode som er udbredt i DK endnu.

Hej!

Jeg har lige taget USMLE step 1, og har lavet næsten hele anking og en del question banks.

Anking er specifikt lavet til USMLE step 1/2, hvorfor en stor del af det ikke giver mening/vil være svært at implementere i dansk kontekst, da alle tagsne er lavet til step 1 specifikke læringsressourcer (sketchy, pathoma, Boards and Beyond osv). Så skal du søge efter specifikke kort.

Du nævner også Qbanks - disse er også lavet specifikt til USMLE-eksamenerne, da disse udelukkende består af multiple choice spørgsmål, og alt indholdet er målrettet disse eksamener. Jeg tror ikke, at det giver mening at bruge i Danmark - selvom det da er meget lærerigt. Det giver mere mening at lave gamle eksamenssæt.

1 Synes om

Tak for bidraget! Ved du hvor stor en andel af decket der kan bruges såsom anatomi kort eller kort hvor indholdet ikke nødvendigvis er specifikt rettet mod USMLE. Ellers må jeg vel bare lave flere kort end jeg havde regnet med. Har du evt. links eller ressourcer til gamle eksamenssæt?

Det er svært at sige. Det dækker stof fra hele bacheloren + noget af kandidaten, men meget af det er ikke relevant i Danmark, og omvendt er der ting fra danske universiteter, der ikke er dækket i anking. Ville ikke bruge det til anatomi, selvom der er anatomikort i det. Tror der findes bedre mere specifikke anatomideck til det danske pensum.

Hvis du skal læse på KU, vil de ligge på KU-net. Men rolig - hvis du først starter til februar, behøves du altså ikke bekymre dig om gamle eksamenssæt endnu :slight_smile:

Jeg kan, som mange andre her, godt lide at være på forkant hehe :)) Ærgerligt. Jeg havde godt nok forventet at en del af kortene ville være gået tabt, men som jeg havde skrevet til @Bov troede jeg bestemt at en del pensum ville overlappe. Jeg fik dog alligevel lært/besvaret nogle vigtige pointer… tak for det!

Der findes virkelig mange quizlets for de forskellige moduler på SDU som jeg har brugt meget især til anatomi! men har ikke hørt om question banks for dansk medicinstudiet.
Jeg synes personlig det ikke at værd at bruge tid på at lave egne spg. da det er tidskrævende og vil hellere bruge længere tid på at teste den viden jeg har lært :slightly_smiling_face:

Hej @Aagaard

Jeg er super interesseret i at høre om din STEP 1 eksamen. Jeg har tanker om at tage den (om laaaaang tid), men vil i mellem tiden gerne høre om hele forløbet og hvordan det har været og hvornår du valgte at tage den?

Håber det er okay for trådstarteren at jeg spørger

Ja bestemt, hvad vil du gerne vide?

Hej tak for svar - lidt om alt :slight_smile: hele proceduren, hvis du har lyst til at dele hvor meget det har kostet, hvornår du valgte at tage den. Hvordan oplevede du læsning op til perioden. Jeg har hørt at flere jo læser op 5-6 måneder på for at forbedre dig. Er det korrekt at det er bedst at tage den slut bachelor?

Ja, sender lige en privat besked.

Hej
Jeg er også meget interesseret i dit svar, da jeg selv har overvejet det. Kunne du evt også sende en pb til mig? :slight_smile: