Nok til Kvote 2 Ansøgning

, , ,

Halløj,

Jeg er en pige på 18år, som er i gang med sygeplejerskeuddannelsen (1 semester) , men har faktisk fundet ud af at jeg ikke vil være sygeplejerske alligevel da jeg for det første synes at det er ret så kedeligt, da der virkelig ikke er nogle udfordringer og for det andet så er det fag jeg hader mest sygepleje, da jeg interessere mig meget mere for anatomi, fysiologi, biokemi og de mere naturfaglige fag.

Jeg har besluttet at jeg til forår gerne vil søge ind på Medicin på AAU på kvote 2, da mit snit ikke rækker helt.

Mit snit ligger på: 9.6

Og jeg har fagene Engelsk A, Dansk A, Matematik A, Kemi A, så jeg mangler kun Fysik hvilket jeg skal læse fra C - B

Mit nuværende snit i disse fag er cirka 10

MIT SPØRGSMÅL ER SÅ BARE OM DETTE ER NOK

Et fagsnit på : 10

Relevant uddannelse: 1-2 Semestre på Sygeplejerskeuddanelsen

Burde jeg måske overveje at få noget erhverserfaring? Eller andet?

Jeg håber i kan gøre mig klogere, og måske kunne hører hvad nogle af jer andre havde i baggagen da i søgte ind i kvote 2.

MVH

En som ikke gider at læse sygepleje mere

Hej Brightmad

Jeg læser selv medicin på AAU og skal prøve, om jeg kan vejlede om end det bliver i et begrænset omfang. For at kunne komme med et råd, er jeg nødt til at fortælle, hvordan jeg selv fik adgang til studiet.

Jeg kan kun søge kvote 2, fordi mit snit fra gymnasiet ikke er noget at prale af. Jeg har derfor suppleret med relevante fag til psykologi og medicin gennem HF-enkeltfag. Derudover har jeg fuldtidserfaring som handicaphjælper, deltid på et plejehjem (som ikke tæller med, fordi det ugentlige timeantal skal være på mindst 33, mener jeg). Jeg har desuden også gennemført diverse kurser så som medicinhåndtering på plejehjemmet og flere førstehjælpskurser. Disse tæller heller ikke officielt med, men jeg vedhæftede det hele, fordi jeg vurderede, at det giver et godt førstehåndsindtryk af mig i helhedsvurderingen.
Jeg søgte i 2019 1. prioritet medicin og 2. prioritet psykologi - begge steder ved AAU. Jeg havde snittet til psykologi, men lå vist lige omkring grænsen for medicin. Jeg kom ind på psykologi. Året efter valgte jeg at søge medicin på AAU igen, og denne gang fik jeg en standbyplads. Det der gav det ekstra skub kan meget vel have været, at jeg nu havde gennemført et år på psykologi, hvilket de også tæller med i vurderingen, når dokumentationen er indsendt.

Måske er dit snit nok, måske er det ikke. Det er svært at vide.
Derfor vil mit råd til dig være følgende:
(Og OBS: De tager udgangspunkt i retningslinjer, som kan være forældede fra da jeg søgte).

  • Hvis du virkelig vil medicin, så skal du opgradere fysik C til B, som du også selv skriver. Jeg mener, at nye regler gør, at du skal have bestået faget inden den 5. juli 2022, men jeg kan tage fejl.
  • Søg kvote 2! Når du søger her, så søger du også automatisk i kvote 1.
  • Erhvervserfaring er højst sandsynligt spild af tid. For det første skal du op på omkring 33 timer for at de tæller det med, og du skal have arbejdet i det sundhedsfagligt relevante miljø i mindst seks måneder. Tidsmæssigt er det desværre ikke realistisk i dette optag.
  • Fokuser i stedet på at gennemføre et år af dit nuværende studie, som er fagrelevant for medicin og indsend dokumentation for beståede dele inden kvote 2 ansøgningsfristen og opdater dine beståede dele inden den 5. juli kl. 12.
  • Overvej om du vil søge alle universiteter. Selvom du måske nu gerne vil prioritere AAU, så kan du med fordel måske også deltage i de andre kvote 2-optagelsesprøver. Måske skal du flytte studieby, men se det som et eventyr at udforske en ny by, et nyt liv, en ny kultur og nye bekendtskaber.
  • Husk at slappe af og lev det gode liv. Fokuser ikke kun på fagrelevante gøremål. Det kan virke banalt, men jeg er nødt til at understrege det. Kommer du ikke ind på optag 2022, så søg igen næste år, hvis det stadig er noget du vil. Og så kan du overveje om du vil fylde relevant erhvervserfaring på, fortsætte på sygeplejestudiet eller noget helt tredje.

Held og lykke, og hvis du har andre spørgsmål, så er du velkommen til at skrive igen i tråden.