Noter på papir vs computer

Hej,

Jeg har selv primært brugt computer gennem hele min uddannelse (selv tidligt i folkeskolen) og ikke forstået pointen med papir. Dog har jeg læst, at man husker bedre ved at skrive noter på papir og forleden dag i læsesalen, lagde jeg mærke til, at rigtig mange kandidatstuderende brugte papir. Jeg er på bacheloren og forsøger stadig at optimere min læsning. Er der noget om snakken?

Man kan jo sige, at man måske husker bedre i hånden, og det er nemmere at tegne, men er det ikke for tidskrævende og uorganiseret? Hvis man skal læse 50 sider og skrive noter i hånden… yikes!

Jeg har en iPad også - er det så det bedre valg over papir? Eller mister man noget af “magien” på iPaden?

Hvad er jeres erfaring?

2 Synes om

Kan du mærke en forskel, at det sidder bedre fast, når du skriver tingene ned uden at det tager aaalt for lang tid ekstra ift. hvis du skulle skrive på computer? Jeg læser heller ikke rigtigt mine noter igen, hvis forelæsningerne og holdtimen har været god, men det at formulere det selv er key for indlæringen

Jeg skriver noter på min iPad (med Apple Pencil, så derfor også i hånden :wink: )

Det er jo ikke til at sige, om det er bedre for dig, men jeg synes i hvert fald, at jeg husker tingene meget bedre, når jeg skriver dem ned i hånden. Det gælder både “almindelige” noter, men også f.eks. at tegne diverse figurer selv. Jeg læser heller ikke min noter igennem, men jeg kommer hurtigt til bare at skrive efter alt der bliver sagt til en forelæsning, hvis jeg tager noter på computeren. Når jeg skriver i hånden, så er jeg tvunget til at være mere selektiv ift. hvad, der bliver noteret ned.

1 Synes om

Tak for inputtet!

Tænker at prøve det fremover og se, hvordan det fungerer. Så må jeg måske bruge lidt tid på at skrive pænere, ville ikke kunne læse min egen håndskrift :sweat_smile::sweat_smile: har mere eller mindre ikke skrevet noget på papir siden mellemskolingen

Jeg tager både noter i hånden (på iPad med Apple pen) og i Word. Det er klart en fordel at tegne figurer osv, men ulempen ved skrevne håndnoter er jo at du ikke kan “søge” i dem, hvilket kan være så irriterende.

1 Synes om

Der er absolut noget om snakken.
At skrive på papir gør at man nemmere kan memorisere stoffet. I hvor stor en grad man måtte huske bedre ved jeg ikke, men der er en forskel.

“A study of university students and recent graduates has revealed that writing on physical paper can lead to more brain activity when remembering the information an hour later. Researchers say that the unique, complex, spatial and tactile information associated with writing by hand on physical paper is likely what leads to improved memory.”
-Study shows stronger brain activity after writing on paper than on tablet or smartphone: Unique, complex information in analog methods likely gives brain more details to trigger memory -- ScienceDaily

1 Synes om