Hej alle sammen!
Jeg vil høre, hvordan I tager noter på medicin? Til forelæsninger planlægger jeg mest at lytte og tegne diagrammer, men når det gælder selvstudie og læsning af x antal sider, tænker jeg, at noter er nødvendige. Jeg leder derfor efter anbefalinger til programmer – jeg er ikke på udkig efter teknikker som Anki, active recall, priming eller spaced repetition, men konkrete platforme.
I gymnasiet har jeg prøvet forskellige muligheder:
Ét stort Word-dokument med alle noter samlet
Flere mindre Word-dokumenter
OneNote
Notion
Hvordan gør I andre? Har I en bestemt metode eller platform, der fungerer godt for jer?
Jeg ved også, der findes forskellige notatteknikker, som f.eks. Cornell-metoden, men jeg er mest fokuseret på valg af programmer. Tips og tricks er selvfølgelig altid velkomne!
Tak på forhånd – ses på AU vinter 2025!
Mvh. En (lidt nervøs) kommende medicinstuderende
Jeg har brugt lidt af hvert, både ét stort word-dokument, et word-dokument pr forelæsning/holdtime, OneNote, Notion, Goodnotes, Notability og Noteful (som jeg stadig bruger til tegninger osv på iPad).
Der er ingen tvivl om, at hvis du vil have så lidt bøvl med det som muligt, så er OneNote uden sammenligning det nemmeste. Både ift, at du kan smide hele pdf’er ind, tage noter ved siden af hvert slide, tegne i det, hvis du vil det (her er det dog ikke på niveau med programmer som GoodNotes, Noteful o.l., hvilket er grunden til, at jeg ikke bruger OneNote).
Jeg bruger en kombination af Notion og Noteful nu, og det bliver jeg med al sandsynlighed ved med. Jeg kombinerer dem ved som sagt at tegne på min iPad i Noteful, og så kan det nemt smides over i Notion der fra. Notion fungerer fint, men kræver lidt at få sat op så det er brugbart for dig. Der hvor det kommer til kort vil jeg sige er ift., at du ikke kan importere en forelæsningsslides ind på en gang, men det er også den eneste mangel, hvis du spørger mig.
Men som sagt, OneNote er det program, der kan tilbyde dig aller flest af de ting de fleste mennesker nok har behov for til studiebrug.
Tak for et godt svar! Jeg har prøvet Notion før, men OneNote er nok lidt nemmere. Du siger at du bruger iPad - hvilken model? Hvordan bruger du din iPad til studie? Er det noget du vil anbefale?
Jeg bruger en 3. generations 11" iPad Pro, mener det er 2022 modellen. Jeg tegner utroligt meget, og det ved jeg, at rigtig mange andre også gør. Det er bare uendeligt meget federe at gøre på en iPad, både ift., at du ikke skal slæbe rundt på papir, men også fordi det bare er meget hurtigere, nemmere og mere brugbart, når du bliver god til det Hvis du vil se nogle specifikke eksempler, så sender jeg gerne lidt screenshots/videoer. Jeg kan klart anbefale det - jeg kan ikke klare mig uden!
gå ind på youtube.com og søg efter ninjanerd. boom. der er 85% af den information du har brug for til cellebio på 1., molekylære principper på 3. og fysiologi på 4.
derudover vil jeg anbefale dig at købe en tavle/ipad og så prøv at fremlæg de forskellige emner for dig selv, først når du siger ting højt finder du ud af om du rent faktisk har forstået dem, og ikke blot memoriserer et eller andet. goodluck!!!