Ny bærbar

Jeg vil nu ikke kalde mig windows fanatiker :stuck_out_tongue: Men fair nok. Havde jeg haft mere forstand på programmering, kunne jeg godt have valgt at bruge Linux for at få friheden. Den viden har jeg bare ikke, samtidig med at det stopper en stor del af mine spil.

Prissammenligningen er hardware sat op mod samme hardware… Og derfra sammenligne pris. Derfor bliver der sammelignet med en computer til 8000 kontra en til 15000. Fordi hardwaren er nødt til at være ens før man kan sammenligne på det punkt.

Vores holdninger er subjektive, og det synes jeg man skal holde fast i. Specifikationer på diverse computere, samt priser osv. kan vi holde objektive. Det kan vi ikke med “Hvad er bedst, det mærke eller det mærke”, da det tit vil være en subjektiv holdning.

Anyway, jeg tror som sagt ikke vi bliver enige. Det forventer jeg nu heller ikke at vi gør.

Hvor har du det fra? Altså at “den egentlige performance” hos to hardwaremaessigt identiske pc’er er bedre hos den der er Mac? Den generelle kvalitet er bedre, men det betyder jo ikke at vi ved sammenligning af to splinternye pc’er (en mac, og en normal) vil se større ydelse hos mac. Kvalitetens inflydelse på ydelsen kommer først efter de 3-5 år hvor de normale pc’er pga. deres ringere kvalitet yder relativt mindre. Men her er vi som sagt så langt ude i fremtiden at de fleste alligevel får sig en ny pc.

Dit argument før var at “ved apples produktudvikling er der ikke en masse komponenter, og mindre firmaer at tage hensyn til”. Men der skal jo i sidste ende de samme komponenter til for at få computeren til at starte og fungere, så det er jo ikke fordi normale pc’er har flere unødvendige komponenter. At de traditionelle producenter skulle have en masse mindre firmaer at tage hensyn til ved jeg ikke noget om. Men selv hvis det passer, så betyder det jo ikke at pc’ens egentlige performance bliver spor dårligere af det. Tværtimod så kunne man argumentere at netop pga. de normale pc’ers diversitet når det kommer til hardware, så er de mere effektive idet udvalget har været langt større end når Apple fx. skal til at udvikle en ny pc.

Min tekniske kunnen stopper så ved at forklare hvorfor det er bedre, men det er bare brugen af den, der er bedre, den starter hurtigere op, kan bedre håndtere store programmer, og mange programmer samtidig. Bruger man meget photoshop og illustrator vil man også se det kører bedre men hvorfor ved jeg ikke, det gør det bare =]
Jeg siger heller ikke at en pc består af komponenter der er overflødige og ved udemærket godt at de har behov for det samme. Jeg mener bare når det hele er lavet under samme tag, altså både soft-, og hardwaren, må det da kunne mærkes i sidste ende, og det mener jeg at det kan og er det vi ser i præstation og levetid.

Derudover er det jo rart at computeren fungerer optimalt i hele dens levetid, og at man vælger at skifte pga. lysten til en ny og ikke fordi det er nødvendigt pga. den gamle er gået død :slight_smile:

@Teodo det må da være muligt at finde en PC der er tilsvarende en macbook pro til 9.000,- kroners klassen som vidst nok for tiden er den mest udbredte model. For hvis 9.000,- er meget for en macbook så er 8.000,- rigtig meget for en PC. En 17" bærbar er jo ikke så smart til forelæsninger på de små border der er i auditorierne, der det bedre med en mindre :slight_smile:

Jeg havde sådan set heller ikke regnet med at skulle i en heftig diskussion da jeg kom med min anbefaling til en mac som studiecomputer. Så nu vil jeg gerne (igen) understrege min pointe:
“Jeg syntes IKKE det er dumt, at investere i en mac hvis man overvejer det. Fordi man bliver utrolig glad for valget, pga. den bare virker!”

Der er ikke så meget mere at sige om det :slight_smile: Men at man efter denne anbefaling bliver kaldt for en ekstremistisk apple fanatiker, og læser at en PC skulle være mere robust, og efter sigende virke lige så godt, ja så må man jo tage diskussionen, fordi de efter MIN mening ikke fungerer lige så godt.
Og hvorfor gør de så ikke det? Ja, aner det ikke, datalogi var ikke min 1. prioritet. Jeg ved bare at jeg underskrev seperationspapirerne med windows, da jeg fik min første mac :slight_smile: