Ny computer til medicinstudiet

Hej alle derude bag skærmene!

Jeg er kommende stud.med. i Århus og står for at skulle købe mig en ny bærbar computer til brug på studiet.

Udover at den selvfølgelig skal kunne det helt basale, er der så nogle ting på medicinstudiet, som kræver, at den kan ‘noget mere’ ? Læser du fx matematik er der nemlig rimeligt hæftige matematiske programmer, som den SKAL kunne køre. Er der noget lignende med medicin?

Er der generelt anbefalinger i computer-retningen, når den skal bruges til medicinstudiet?

På forhånd tak!

1 Synes om

Hej…
Jeg har haft min bærbar med på uni én gang i alt efter fire års studier - i forbindelse med bacheloropgave - og det mest fancy program vi brugte var word.
Derudover har jeg kun brugt den til at tilmelde mig undervisning og eksamen via nettet.
Så i al væsentlighed er der ikke de store krav til en ny computer.
Jeg læser i øvrigt også i århus. Dejligt studie og by - glæd dig :slight_smile:
/Birgitte

1 Synes om

Jeg vil støtte siem. Du kommer nok fra en gymnasiehverdag hvor computeren er integreret i undervisningen, men på medicin, ihvertfald i århus, overvejer man stadig om man skal bruge computere til anatomieksamen efter 1 år. Som det ser ud nu skriver man på trelags gennemslagspapir:) Så køb ikke en ny hurtig computer hvis det udelukkende er til brug på studiet.

1 Synes om

Enig, fraset health.au.dk opfører AU sig somom at computeren endnu ikke var opfundet. Der er absolut ingen faglig grund til at købe ny computer fordi man starter i Århus :slight_smile:

1 Synes om

Er historien den samme på KU og SDU?

1 Synes om

På KU - ja!
På SDU; kan ikke forestille mig noget andet…

[quote=“Siem”:1s0m93bh]Hej…
Jeg har haft min bærbar med på uni én gang i alt efter fire års studier - i forbindelse med bacheloropgave - og det mest fancy program vi brugte var word.
Derudover har jeg kun brugt den til at tilmelde mig undervisning og eksamen via nettet.
[/quote]

[size=5]N00B!!![/size] :smiley:

1 Synes om

Som nævnt ovenfor, så er der ingen faglig grund til at anskaffe sig en bærbar computer.

Dog synes jeg det er værd at nævne, at hvis man er meget til nattevagter hos FADL, så er det bestemt ikke en dårlig idé at have en bærbar med til at få de lange kedelige nattetimer til at gå lidt hurtigere.

hov hov, der findes også aula.au.dk :arrow: hvilket også er noget bras!

AUs ‘nye’ design er heller ikke for kønt.
[size=3]http://soren.overgaard.org/wp-content/uploads/2008/11/aunotdick.jpg[/size]

1 Synes om

Hey må man gerne have sin Bærbar med på nattevagterne, for det kunne da være ret godt?

@ rgh05xCA

Hvis vagten tillader det, er det helt uden problemer.
Patienterne sover som regel i større eller mindre grad om natten, :idea: hvor tiden kan slås ihjel med bøger, computer, blade ect.

Patienten er under alle omstændigheder 1. prioritet, og så længe man er opmærksom på denne, er det faste personale lidt ligeglade med, hvordan man får tiden til at gå.

Hej derude!

Tusind tak for de mange svar - de er ganske nyttige må man sige. Efter jeres opfordring tog jeg et kig på health.au.dk - og se hvad jeg fandt! : https://www.health.au.dk/medias/media7426.pdf

Dét kan simpelthen ikke være meningen? Jeg er da rystet i min grundvold over, at jeg kan risikere at gå fra at IT er intregeret til at IT er noget mystisk noget, som kun findes i fremtiden! Men fair nok, det er jo også kun Universitetet. De behøver ikke at have en uddannelse som ligger i front inden for alle områder. Slet ikke når det gælder IT…

Nej, forstå mig ret: Det er jo ikke sådan, at jeg ikke kan undvære en computer til en eksamen. Men at skulle skrive en længere afhandling i hånden? Det lyder som stenalderen i mine ører. Eller har jeg fået noget galt i halsen?

Go’ bagjul til jer alle!

…og så falder man over denne: http://www.au.dk/da/56-05.htm af 2005?!

Mens KU ser ud til at have lidt bedre regler på området: http://cms.ku.dk/upload/application/pdf … 090708.pdf se $12.

Utroligt.

Jeg har læst i næsten seks år og har aldrig rigtig manglet en computer. På KU bliver der lagt mange forelæsninger på nettet, og de kan måske være meget gode at have åbne samtidig, mens man læser i hvert fald på den kliniske del. På den måde behøver man ikke printe slides ud, hvis man har nok i at se dem på en skærm.

Et andet krav til en bærbar computer bør imidlertid være, at den har taster, der ikke larmer. En enkelt computer med meget larmende taster høres meget tydeligt i en ellers stille læsesal :frowning:

Hej igen…
Du har forstået det helt rigtigt - man skriver alle skriftelige eksamener i hånden på 3-lags gennemslagspapir! Nu er det heller ikke længere afhandlinger, men ofte en lang række spørgsmål man skal svare på. Det bliver til ca 25-40 sider - afhængigt af hvor store ens kragetæer er. Det kan anbefales at skrive en del af de eksamensopgaver man løser op til eksamen i hånden så man er i træning - ellers er der garanti for krampe i hånden :wink:
Desuden vil jeg ikke anbefale at medbringe computer på læsesalene på medicinerhuset eller VAB. Det er ikke velset (og nu jeg tænker over det måske heller ikke tilladt) - simpelthen fordi det larmer for meget.
/Birgitte

Hej igen

Det lyder da lidt gammeldags - igen - at det ligefrem kan larme for meget med tasterne? Jeg mener; godt nok har jeg aldrig siddet på en læsesal, men jeg har skam siddet til min del af de skriftlige eksaminer i store haller - og der havde de fleste (alle?) computere. Det gav ingen problemer.

Nå, men jeg har talt med en som læser medicin på KU. Hun sagde, at dér foregår alle eksaminer på computer og så har de en speciel pen, som de kan tegne grafer mv. med. Det lyder da lidt mere innovativt end gennemslagspapir…

@ SørenG

Du har aldrig siddet på en læsesal. Pointen er netop, at det er et sted med næsten komplet fred og ro. Det er en træls når folk hvisker med hinanden, det er irriterende når folk smækker med døren og det er selv irriterende når folk skriver sms’er. Der er ingen der bruger computere, men efter lyden af mit eget tastatur, så er det så godt som umuligt at læse ved siden af.

Til eksamen er det en anden sag - der er så meget tumult, og man er koncentreret på en anden måde, så der tror jeg ikke larmen vil være noget problem. Men der er ikke noget vi, i dette forum kan gøre ved det, vejen frem må være medicinerrådet for dig, så kan disse ting blive gennemført - og hvis det bliver til at computere bliver tilladt til eksamen, så er der vel næppe nogen, der vil have nogle indsigelser. Ellers må du forsøge at komme ind på Panum.
Vi har blot beskrevet tingenes tilstand for dig som de er nu. Og dvs. at medicinstudiet i Århus er gammeldags.

// jt

Hej JanT,

Det er ikke fordi jeg vil løse problemer på dette forum eller virke sur - det er jeg ked af, hvis det er blevet opfattet sådan. Jeg ville blot høre, om det som jeg havde hørt, var korrekt. Selvfølgelig kan intet løses her og selvfølgelig er der (formegentligt) en mening med de regler, som måtte være.

I skal alle have tak for jeres svar.

Jeg glæder mig under alle omstændigheder til at starte på studiet!

Godt nytår!

jeg kom vist også til at påtage mig rollen som den sure, gamle mand.

vi ses om en måneds tid :doc: .