Nyrefysiologi på 5 semester

Hey allersammen … jeg er igang med at læse nyrefysiologi på 5 … og pensumet her er lang synes jeg … altså næsten 200 siden. jeg begyndte at læse i boron & boulpaep men på trods af de gode figurer synes jeg den er lidt for tung at læse i. derfor skiftet jeg til den danske udgave . basal nyrefysiologi, som på trods af sine manglende illustationer og folkskole agtig design forklarer emnet meget godt …
Men er den dækkende eller er det bare noget man suplere med ??!
evt. andre råd bedes :slight_smile:

Jeg læste kun efter Karlsens Basal Nyrefysiologi på 5., og den lader til at være fuldt dækkende. Ydermere er den relativt overskuelig og let at læse, synes jeg.

Jeg ville, som med så mange andre fag, supplere med opgaveregning. Alternativt kan man - hvis man mangler illustrationer - kigge i fx Color Atlas of Physiology, der har gode, opsummerende figurer (og generelt er rigtig god).

God fornøjelse med det :slight_smile:

Ja, den er fint dækkende - jeg fandt den blot uinspirerende og kedelig, og iøvrigt forfærdeligt dårligt skrevet. Ydermere tror jeg ikke man sparer det helt store i forhold til andre fysiologibøger, men det er blot min mening :wink:

  • Mikkel

Er der nogle der har erfaring med Guyton & Hall til nyrefysiologi? Den er jo anbefalet som de andre store lærebøger.

Christian

G og H er specielt god i nyrefys og hjertefys. Læste selv hele fysiologien efter G og H og syntes ikke at der var problemer i nogen af emnerne.

[quote=“mgybel”:3hjk7f1l]Ja, den er fint dækkende - jeg fandt den blot uinspirerende og kedelig, og iøvrigt forfærdeligt dårligt skrevet. Ydermere tror jeg ikke man sparer det helt store i forhold til andre fysiologibøger, men det er blot min mening :wink:

  • Mikkel[/quote]
    Hvilken bog læste du?

Som Rune, så er jeg Guyton & Hall - mand :slight_smile: Læste alt fysiologi efter den, og er efterfølgende kommet frem til, at den også ville have været pensumdækkende til neurofys (hvor jeg dog ikke fortrød at have brugt “Neuroscience - Exploring the brain”).

Iøvrigt, så er Guyton jo den helt store Nyre-guru! hvem har ikke hørt om tryknatriuresen - det er Guytons opdagelse :wink:

Igen vil jeg så liiige fremføre min mantra - at det er tåbeligt at købe fire forskellige fysiologibøger, når man kan nøjes med én! om man vælger den ene eller den anden, så er de alle pensumdækkende, så drop Karlsen, West og alle de andre udenomsbøger, og vælg én af de store. De har alle deres stærke og svage sider, men alle dækker de rimeligt bredt - og i hvert fald bredt nok…

  • Mikkel

Tilslutter mig koret: Guyton er fremragende til hele fysiologien, men især til nyre og kredsløb.

Måske bevæger jeg mig lige lidt ud af tråden. Er der nogle der har erfaring med G & H til reproduktion og endokrinologi? Den er så vidt jeg kan se ikke anbefalet til dette kursus. Men umiddelbart er der vist nogenlunde lige så mange sider som i Berne & Levy.

G&H kan sagtens bruges til endokrinologi.

Guyton og Hall er ikke superstærk i endokrinologi og reproduktion, men man kan dog sagtens bestå. Supplér evt. med noter fra Nettet.

  • Mikkel