Obligatorisk diskussion om adganskvotient på medicin 2022

I så titlen, lad de store teorier komme;)

Jeg vil søge ind på Medicin ved AU, sommeren 2022, og vil mægtig gerne høre jeres tanker om adgangskvotientens potentielle udvikling. Lige nu ligger kvote 1 på 10,2 og stand-by på 10,1. Jeg har et snit på 10,3 så jeg har valgt at droppe ud fra min nuværende uddannelse og give det et skud, men som altid er jeg nervøs for usikkerheden, der ligger bag mit valg. Er pt. på mit 3. år siden gymnasiet, således er jeg snart 23 år, så jeg vil gerne til at få lidt mere retning i mit liv, og det er derfor vigtigt for mig at komme ind.

Er der nogle der har en fornemmelse af adgangskvotienten? F.eks. ved jeg at supplerende fag nu kan sænke ens snit, men samtidig vil elever i 3.g formentlig få et højere snit pga. nyere corona-regler for undervisning og eksamener.

3 Synes om

Kære Gustav.

Jeg skal selv søge ind til sommer, og jeg tror vi kan få en del spring pga. de nye regler, og corona eksamenerne de sidste 2- årstid.

Jeg blev selv student i 2021, og er derfor ikke omfattet af den nye suppleringsregel da jeg søger kvote 1. Jeg ved at flere af dem jeg kender, har fået “højere” snit, da lærerne har været lidt nervøse ift at give karaktere som ikke er ud fra eksamen. Jeg kommer selv fra en HF, og jeg tror især det er HF studerende! Her er lærerne jo ikke van til at skulle give karakter baseret på hvordan man klarer det i dagligdagen/afleveringer.

Dog ved jeg også at det nye suppleringsregler gør at mange der bliver student i år netop fravælger at “prøve” fordi hvis de læser op, at de så forventer deres karaktere bliver dårligere. ØV ØV!
Så måske det kan gå begge veje? Det bliver spændende at se.
Held og lykke.

1 Synes om

Hej.

Jeg ville råde dig til at søge på AAU så :slight_smile:
Måske hvis man er heldig kan stand-by falde til 9.9. Men man ved jo aldrig.

AAU stand-by var vidst 10,1-10.0 sidste år.
Hvad har du tænkt at søge?

Held og Lykke

1 Synes om

Du kan altid supplere (edit: dit fagsnit til kvote 2) med selvstudie eller HF Enkeltfag

Virker lidt som om der er en ‘kvote 2-forskrækkelse’ i dén her tråd…
Hvorfor ikke bare gå dén vej, helgardere, i stedet for at spekulere så meget i om snittet går lidt op eller ned?
Med et højt snit har I sandsynligvis også gode karakterer i de fagspecifikke som er relevant for kvote 2 på AU.
Ja, I skal så til uniTEST, men bliver til gengæld både vurderet i kvote 1 og 2.
Og når I først er inde, er der ingen der tænker på hvordan I kom dertil, gennem den ene eller anden dør :slight_smile:

Nej ikke dit kvote 1-gennemsnit.

Men du kan altid forbedre dit kvote 2-fagsnit. Det er to forskellige ting. Kvote 2 er ‘nemmere’ - det er pointen med det, at det ligesom ikke skal være lukket land selvom man ikke opnåede karaktererne til kvote 1 i første forsøg.
Hvad troede du kvote 2 var?

Jeg har selv flyttet mit fra 8,2 til 10,5 over det sidste halvandet år og ved fra minansøgning.au fra sidste år at det tæller, så enten taler vi om to forskellige ting, eller du har misforstået studievejlederne.
Folk blander tit gennemsnit og fagsnit, men det er ikke det samme. Hvis man er usikker på om man kommer ind gennem kvote 1 kan det altid betale sig at gå efter kvote 2.

1 Synes om

Hej igen.
Jeg TROR at hvis du læser fag op og prøver at forbedre dit snit, så tæller dine nye karakterer KUN i kvote 2. Du kan aldrig ændre dit kvote 1 gennemsnit. Dog skal du være obs på at hvis du er færdig med din ungdomssuddannelse efter 2021, så kan du ikke gøre dette.

Jeg læser selv pt GSK (enkeltfag turbo hold) op med mat a og fysik b. Her er flere medicinere-søgere som læser fag op for at få bedre fagsnit til kvote 2. Det hårdt, men det worth it. Jeg læser det op for at nå niveauerne, men da jeg har snittet i kvote 1, så gør det intet for mig.

Som ja Leelo siger. Søg kvote 1 og 2. Så du mest sikker… og gerne på alle unier.

Nu ved jeg godt at kvote 2 til sommer kan du jo ikke søge længere, men måske det først om 2 år du har tænkt dig?

Held og lykke!
Skriv gerne hvis du har spørgsmål til GSK fag.

Tak for debatten so far venner;)

Med nærmere eftertanke tror jeg at snittet enten falder eller forbliver det samme… Det er altid svært at sige, men hvis man skal se på Corona så er der en korrelation mellem coronalukning og antal ansøgere. Det er selvfølgelig ikke nødvendigvis kausalitet, men lidt logisk tænkning tyder på det i hvert fald. Ergo kunne man sagtens tænke at antallet af ansøgere vil falde til sommer og dermed også snittet. På den anden side har antallet af ansøgere til længevarende uddannelser steget som en trend i flere år nu, så måske vil antallet af ansøgere være nogenlunde det samme som det er nu - ergo forbliver det samme. I forhold til højere karakterer, så vil vi formentlig se en generel stigning landet over, men er det nok til at rykke på et studie med allerede 500+ ansøgere hvert halve år? formentlig ikke meget i hvert fald. Koblet sammen med nye restriktioner for enkeltfag, så kan vi formentlig forvente at stigningen i karakter i gymnasiet vil gå nogenlunde ud med denne restriktion - ergo ingen reel stigning. Okay, til dem der håber at det falder under 10 her til sommer på AU, så vil jeg anbefale at i så på snittet før corona sprang frem (tror det var 10,1 for kvote 1 - men måske husker jeg forkert - i kan finde tallet på danmarks statestikker). Hvis i tror at ansøger-landskabet vil se mere ens ud nu i forhold til før corona, så ville den daværende adgangskvotient være et godt sted at starte jeres forventninger ud fra. Det hele er selvfølgelig bare spekulationer, og jeg syntes alle gør godt i at søge ind efter ønske og ikke kun rationalitet/negativt, hvem ved måske kommer i ind. Jeg kan i hvert fald sige dette fra EGEN erfaring, til dem af jer som ved at i nok ligger lige lidt under snittet. Jeg kom ind på mit nuværende studie (psykologi) med et snit på 10,3. Hvordan? Jeg søgte stand-by, og selvom det på hjemmesiden lyder på 10,4 fik jeg alligevel tilbudt en plads OG kom ind samtidig med kvote 1. Dette er fordi adgangskvotienten ikke er perfekt. Den er rundet op. Med andre ord, så kan i være heldige at i kommer ind hvis jeres snit ligger -0,1 under.

1 Synes om

Hej,

Spændende at høre de tanker du har gjort om studiet.
Vi satser på at komme ind til sommer.
Held og lykke! det bliver spændende at se.

1 Synes om

I lige måde! Alt ind på grøn i rouletten hehe

2 Synes om

Næsten korrekt - du kan ganske rigtigt aldrig forbedre dit kvote 1-gennemsnit, men kan risikere at sænke det ved at læse fag op HVIS du får dårligere karakterer, hvis du er blevet student efter 2021 (eller er det nu 2022?.. Jeg er ikke helt sikker på præcis dette).
Du kan til gengæld altid læse fag op med dét mål at forbedre kvote 2-fagsnittet, og tage chancen med at det lykkes at få enten samme karakter som før eller højere.
Men man kan sige der reelt ikke er ret meget at tabe ved det; hvis man ved at det er medicin man vil ind på og ens studentergennemsnit alligevel sandsynligvis aldrig ryger indenfor kvote 1-rammen, har man jo intet at tabe uanset.
Hvis man derimod har andre studier med lavere optagskvote i tankerne som mulige 2. og 3. prioriteter, skal man selvfølgelig overveje om man tør tage chancen med at læse fag op.

Jeg gik i nogle store klasser på VUC hvor de fleste genoplæste fag og nogle få tog dem for første gang.
Det var mit indtryk at absolut de fleste enten blev på samme karakter som til tidligere eksamener eller rykkede 1-4 karakterer op. Så var der nogle enkle der stemplede helt ud undervejs og enten droppede eksamen eller gik op megauforberedte og dumpede eller knap bestod, men jeg tror ikke de gik efter medicinstudiet :wink:

2 Synes om