Obligatoriske elementer 10. sem KU

Hej
Jeg starter 10. sem på KU nu til efteråret, og undrer hvad som menes med at disse tre kurser er obligatoriske:

Kliniktimer i socialmedicin
Klinisk kursus i psykiatri (inkl. klinisk kursus i børne- og ungdomspsykiatri)
Klinisk kursus i neurologi eller neurokirurgi

De strækker sig over flere måneder, skulle det så betyde at man ikke kan holde fri en eneste dag disse måneder? Skal nemlig på en rejse tre dage en uge i november når disse kurser er… Hvad indebærer “Studenterklinik” som man har under Neuro-bloket?

På gammel studieordning havde vi 14 dage (mener jeg) i klinik på en neurologisk og 7 dage på en neurokirugisk afdeling

  1. sem består af et ophold i psykiatrien, neuro/neurokir. og socialmedicin, samt retsmedicin.
    Psykiatri opholdet (5 uger) er på en afdeling, hvor man deltager i klinikken, det samme gælder neuro/neurokir (5 uger). Dette er obligatorisk lige som klinikken på 9. semester. Børnepsykdelen skal man vist være der, da det er så kort tid.
    Det er altså forskelligt fra sted til sted hvor meget de går op i man er der. Men man kan som regel godt få et par fridage, hvis man spørger pænt.
    Social medicinen er man halvdelen af tiden på getriatrisk/reuma afd. og resten af tiden i kommunen, dette er også meget forskelligt hvor meget de går op i man er der.
    Der er desuden 3 panum-uger med forelæsninger.
    Det med klinikkerne er bare undervisning hvor der er en der skriver journal, og denne gennemgåes, samt undervisning.

Sådan var det på sidste semester, men der var snak om nogle ændringer dem kender jeg ikke, hvis de er blevet indført…
Håber du kan bruge svaret.

Hilsen Ditte

Ja, det er vel i bund og grund lige som alle de andre kliniksemestre… man kan holde fri, hvis man kan tale sig til rette med afdelingerne om det - og det kan man vist godt…

  • MIkkel