Økonomi - har man tid til at arbejde?

Hej allesammen,

Jeg har været så heldig at få en plads på Medicin i Aalborg og flytter derfor til byen. Det betyder boligjagt. Når jeg lægger budget, har jeg dog lidt svært ved at overskue, hvor stor en indkomst jeg egentlig kommer til at have. Jeg har en forventning om at starte som SPV hurtigst muligt, men kan fornemme det er lidt svært at blive optaget på kurset på 1. semester (noget med de prioriterer dem med mere erfaring). Hvis det bliver som SPV (eller noget andet), hvor meget tid har man så ved siden af studiet til at arbejde?

Så i bund og grund 2 spørgsmål:

  1. Er det svært at blive optaget på SPV på 1. semester AAU? (og hvor nemt er det egentlig at få vagterne regelmæssigt?)

  2. Har man tid til at arbejde ved siden af studiet - hvis ja, hvor meget?

På forhånd mange tak! :slight_smile:

1 Synes om

Jeg læste på AU.
Men jeg blev aldrig fan af SPV vagter.
Jeg valgte at arbejde sæsonarbejde i forår, sommer- og efterårsferie.
Så havde jeg fri til sport og læsning resten af året.
Det synes jeg gav en god ro i hverdagen.

Kære Emil

De færreste bliver optaget på SPV kurset på 1. Sem da man skal søge inden skolestart. Man kan pt. søge SPV til efteråret 2023. Jeg tog selv SPV kurset på 2. semester, og er rigtig glad for det. Vagterne kan godt blive lidt kedelige efter tid, men mulighederne for hold er gode i Aalborg. Jeg vil sige at 80% af gangene får jeg vagter, i sær hvis jeg har meldt mig “ledig” i god tid. Søndag aften er de sværeste at få. Jeg vil sige at det er realistisk at arbejde en 1-1,5 gang om ugen. Men jeg kender flere på min årgang som arbejder 2-3 gange om ugen, men det kan godt gå ud over ens forelæsninger.

Når man søger SPV så tæller man anciennitet. Det betyder at de kigger på om du har søgt før. Mit bud er at hvis du søger nu, så kommer du nok ikke ind på holdet, men du har gode muligheder til 2. sem. Ærligt talt, så er det også noget værre noget at tage det på 1. sem tror jeg. Du kan søge på linket:
Sygeplejevikar kursus (SPV) | Region Nordjylland (plan2learn.dk)
Da jeg søgte blev ca. 50% af ansøgere tilbudt en plads på holdet, så der er kamp om optagelse.

Derudover er der mange studerende som får job i almen praksis. Dette er normalt en hverdag om ugen fra 8-15 ca. Disse jobs bliver slået op på jeres kommende semestergrupperum på Facebook. Fortvivl ikke, der er mange muligheder for studiejobs når først du er kommet ordenligt i gang med studiet. I sær hvis man er villig til at køre lidt for det.

Ift. økonomien så kan du sagtens finde “billige” boliger i Aalborg, i sær ude øst på eller med en roomie. (Under 3500kr). Jeg håber du finder ud af noget. Har du nogle spørgsmål, så skriv endelig!
p.s jeg skriver dette mens jeg er på nattevagt :slight_smile:

3 Synes om