Om at have et studiejob i almen praksis

Oprindeligt oprettet her: Om at have et studiejob i almen praksis – Studmed.dk

Praktiserende Lægers Organisation (PLO) kører i for tiden en kampagne omkring brugen af stud.med’er i almen praksis. Det sker under overskriften:

Lægestuderende? – Få et job i almen praksis
Som lægestuderende i almen praksis får du et spændende og studierelevant arbejde. Du får erfaring med patientkontakt, og du bliver en værdsat medarbejder.

I den forbindelse er der udarbejdet en video, hvor 22-årige Chanella Vang på 6. semester af medicinstudiet fortæller om arbejdet ved siden af sit studie én dag om ugen i en almen praksis. Her oplever hun et meningsfuldt arbejde, hvor hun har selvstændige konsultationer, og altid har en læge, hun kan spørge til råds, hvis hun er i tvivl om noget.

”Almen praksis er rigtig spændende, fordi det er så bred en patientgruppe, du får ind, og der er rigtig mange forskellige problematikker, der opstår i løbet af dagen,” fortæller Chanella Vang.

Arbejdet i almen praksis
Der er mange forskellige opgavetyper i almen praksis, og det er op til den enkelte læge at bestemme, hvad en lægestuderende må og skal udføre i den pågældende klinik. Oftest vil du både varetage lægesekretær- og sygeplejerskefunktioner fx besvare telefonen, tage blodprøver, have gravidsamtaler, give børnevaccinationer og meget andet.

Tag fat i FADL eller SAMS, hvis du vil vide mere om arbejdet i almen praksis. Her kan du også finde opslåede ledige stillinger.

Fordele ved arbejdet i almen praksis:

  • Bred patientgruppe
  • Mange forskellige arbejdsopgaver
  • Tæt patientkontakt
  • Gode kollegaer
  • Tæt kontakt til lægen

FADL har også udarbejdet en pjece om studiejobs, hvor man bl.a. også kan læse om arbejdet i alment praksis:

Download (PDF, 289KB)

Hej Frold. Tænker du der er chancer for mig at blive ansat et sted som 11. semester studerende? Jeg er lidt bange for at de ikke ser gevinsten i at have en i så kort tid.

Jeg synes da du skal prøve chancen - hvis der er en derude…