Opbygge CV 2. semester

Kære alle,

Jeg har brug for hjælp, og jeg føler mig bagud - selvom jeg nok ikke helt er. Jeg går på 2. semester i medicin, og som I nok ved, er det blevet sværere at få en intro/HU i det speciale, man ønsker. Jeg har haft interesse mest i neurologi og lidt i psykiatrien fordi jeg er fascineret af hjernen, men neuro lyder som en konkurrencefyldt speciale :(. Derfor vil jeg rigtig gerne prøve at opbygge mit CV under studiet, så jeg er bedre stillet efter KBU. Jeg har undersøgt, og fundet frem til at man bl.a. kan deltage i frivilligt forskningsprojekter, studiejobs for klinisk erfaring og andet frivilligt arbejde. Problemet er, at jeg har nærmest intet tidligere erfaring.. jeg har deltaget i sommerskole på 1-uge hospitalsophold i forskellige afdelinger. Hvad skal jeg gøre? Er der stadig mulighed for at få et studiejob (helst i Odense?) og hvor kan man finde forskningsprojekter, som har brug for en 2. semester-studerende indenfor neuro?

Mvh.
En lidt bekymret stud.med :,)

1 Synes om

Du bør slå benene op og tænde for noget netflix.

4 Synes om

Jeg er helt enig med Plop, det hjælper ikke at stresse, selvom jeg godt forstår, det kan være svært at lade være. Du får bare ikke noget ud af at presse dig selv unødvendigt. Mit bedste råd er at fokusere på modulerne og finde ud af, hvad der egentlig interesserer dig. Muligheder som forskning og frivillige ophold skal nok komme, og så kan du tage stilling til dem, når tiden er rigtig.

Pas på dig selv undervejs, det er et krævende studie. Glem ikke, hvorfor du i sin tid søgte ind på medicin. Husk også at dyrke dine interesser uden for studiet: træn, mød nye mennesker og lev lidt ved siden af bøgerne. Du behøver ikke have styr på alting nu – det er helt normalt at være i tvivl, og mange af os føler det samme. Det vigtigste er, at du bliver ved med at være nysgerrig, og at du ikke mister dig selv i processen.

2 Synes om

Først og fremmest: gør de ting, du selv synes er spændende og ikke for cv’et. Hvis du allerede på 2. semester begynder at tænke over, hvordan du skal polstre dit CV for at klare dig i kapløbet, risikerer du at brænde ud, inden du overhovedet er nået til den sjove del, nemlig at være læge.

Når det er sagt, hvis du har lyst til at komme i gang med noget, så lad være med at tænke på manglende erfaring som en stopklods. Alle starter et sted, og hvis man hele tiden venter på at være “klar”, kommer man aldrig igang. Find neuroprofessorers mail og skriv direkte til dem. Fortæl kort hvem du er, og spørg om de kunne bruge en engageret studerende med interesse for deres felt til et projekt

Jeg kender ikke præcis til studieordningen i Odense, men et konkret råd: når du har neuro-undervisning, så gå hen til underviseren eller professoren bagefter og stil et par spørgsmål. Vis din interesse, og spørg om de har gang i et forskningsprojekt, hvor du måske kunne hjælpe til.

5 Synes om

Tusind tak for svarene! Jeg må nok indrømme, at jeg måske stresser lidt for meget haha, så tak for de beroligende ord. Det virker som en rigtig god ide at skrive direkte til neuroprofessorer, om de mangler nogen til et forskningsprojekt, så det vil jeg måske prøve :slight_smile:

Kender I til nogen foreninger/organisationer, hvor man kan deltage i frivilligt arbejde (noget måske indenfor neuro?).. siden jeg ikke har et fritidsjob, kunne jeg godt ønske at lave noget andet i fritiden end bare læsning :slight_smile:

frivilligt arbejde, studiejob og forskning er dine bedste bud.

der er sgu ingen forventninger om erfaring til 2. semester studerende. og så er det helt fair gerne at ville bygge CV, men det er heller ikke alt livet handler om :slight_smile: