Opslagsværker som yngre læge?

Hvilke opslagsværker bruger I når I er derude? Jeg læser på 8. semester så jeg er så småt ved at vænne mig til tanken om at blive læge, men jeg har lidt svært ved at overskue hvad I gør når I møder en patient hvor I har sådan set en ide hvad de kan fejle…De har måske noget pus/blodholdig diarre og mavesmerter så I overvejer lidt om det kunne være gastroenterit eller måske en colitis ulcerosa, men til det tænker jeg at vi alle sammen er nødt til at slå tingene op som yngre læger? I kan vel ikke det hele udenad og bestiller de milliard forskellige prøver som I kunne tænker jer (crp, hbg, mcv, trombocytter, albumin, levertal, calprotectin, fæcesdyrkning, rtg, coloscopi+biopsi osv.) på hukommelsen alene?

Jeg sidder i hvert fald og er i tvivl hver eneste gang jeg laver en case og jeg kan ikke tælle alle de ting op uden at slå dem op.

Bruger I så bare sundhed.dk or pro.medicin? Eller har I flere som fx uptodate, dynamed? Lærebøger?

Mange tak!

1 Synes om

Der er jo forskel fra fordybelse og så egentlig hurtig opslag.

Jeg synes meget at jeg har brugt instrukser - afdelingens instrukser. Det er jo i disse DJØF tider ophævet til lov, hvis man slingre uden for afdelingens instrukser - specielt, hvis man ikke har konfereret med en bagvagt og tydeligt begrunder, hvorfor. Så når man starter på en ny afdeling, er der kun et for og det er at få et overblik over afdelinges instrukser, så man kender strukturen.

Så er der alle "små"tingene: tolkning af a-gas, hjælp til tolkning af EKG, tolkning af lab tal, etc - hvor der vist findes et hav af apps, som andre må hjælpe med - jeg har aldrig rigtig brugt det, sådan helt systematisk.

Jeg har haft god glæde af at oprette en mendeley.org konto og så smide alt jeg læser ind i den, og tilføje noter og den vej rundt. Det gjorde jeg systemetisk under hele min speciallægeuddannelse - så pludselig har jeg et arkiv på en vel ca 500 artikler og instrukser etc… Det har jeg så ikke rigtig brugt de sidste par år.

Der hvor jeg sidder nu bruger jeg mest medibox.dk - som kan anbefales i praksis perioden. Der kan man hente meget god og hurtig viden til de “uspecifikke” symptomer, men også til - hvad er det lige man skal igennem til 3 års undersøgelsen. Hvordan er det nu med den medicin og kørekort? Svangrejournalen og rhesus, hvordan er det lige… alt det der man måske ikke lige kan huske fra gang til gang.

Jeg ved flere fagnørder er rigtig glade for uptodate, som jeg ved i hvert fald er gratis, eller var gratis, da jeg var ansat på nordsjællands hospital.

Det handler nok også om at spørge og være nysgerrig på den afdeling man ender, så kan man nok få nogle fif.

Og nå, ja, så slår det mig lige, så lavede jeg mine egne lommekort, som jeg havde i kittellommen, som dette dokument

LommekortV2.doc (1.2 MB)

Det kan man jo også gøre.

Tusind tak for et godt og grundigt svar :slight_smile: