Opsparing til studiestart og bøger og alt andet

, ,

Hej. Jeg sidder og tænker over, hvor meget folk har sparet op, både til flytning og alt det andet til studiestart, for at skabe en god økonomisk sikkerhed. Jeg har selv sparet 198.432 kroner op

Så vil gerne høre jeres historie :slight_smile: ?

Du får sikkert en masse forskellige svar her, men en ting som alle burde kunne blive enige om: Du skal nok klare dig med 200.000 kroner :wink:

1 Synes om

Som j123 siger, så er 200.000kr mere end rigeligt.

Hvis man aldrig har boet ude før, så vil jeg sige man sagtens kan klare sig med 15.000kr + indskud.
Det kommer jo an på hvilken type af standard man har, og hvilke ting man ønsker sig.
Hvis man i forvejen bor ude og ejer en Ok computer, så er et par tusinde kroner nok.

1 Synes om

Tak for jeres svar :slight_smile:

Hey.

Enig med ovenstående. Din opsparing er rigeligt, selv hvis du nærmest brænder dine penge af. Alt efter forbrug og placering i landet varierer det en del, hvordan økonomien ser ud. Læser i Aarhus og bor ret centralt men med en favorabel husleje. Har ikke selv brugt af min opsparing og har formået at lægge penge til siden uden at gå på kompromis med min levemåde, fordi jeg har arbejdet ca. en gang om ugen ved siden af studiet. Det passer med, at SU dækker de basale behov, og så har jeg råd til de sjove ting gennem arbejdet. Du kan sagtens have råd til ikke at arbejde i en del tid, hvis du ikke bekymrer dig for meget over at spendere opsparingen.

Hvor mange sabbatår tog du? Vil nemlig også selv gerne have en fed opsparing til når jeg skal læse

Jeg tog ét sabbatår og sparede i omegnen af 110.000 kr. op. Det var optjent på lidt mere end 6 måneder som fuldtidsmedarbejder til 200 kr. i timen og uden omkostninger, da jeg stadig boede hjemme på dette tidspunkt.