Opstart på 1. semester

Hej, jeg er lige startet på 1. semester og synes allerede at læsestoffet er meget tungt og svært at forstå. Jeg synes ikke at alt jeg læser eller hører til forelæsning hænger fast. I bund og grund er jeg i tvivl om hvor meget tid jeg bør bruge på at få ALT til at hænge fast eller om det nok skal komme hen ad vejen?

hvor læser du henne? det er lidt relevant fordi forskellige steder kræver forskellige læsestil! velkommen til stud.med. livet uanset

Hejj jeg læser på au

Det skal nok komme hen af vejen. Repetition er nøglen til at få ting til at hænge fast.
Dog behøver alt ikke at hænge fast - slet ikke i starten og slet ikke hvis det stresser dig ud at forsøge at nå og forstå hver enkelt detalje.
Nogen har bare evnen til at huske detaljer efter bare en enkelt gennemgang - andre har ikke. Personligt er jeg selv i den sidste gruppe.

Jeg går på SDU hvor vi kører 10 ugers moduler. Det kan godt være frustrerende de første fire uger, hvor man går rundt og føler at intet hænger fast og man aldrig når i mål med pensum.
Men lige pludselig (oftest uden man tænker over det), så vender det. De grundlæggende principper og fagtermer hænger fast, og man bygger ovenpå frem for bare at prøve at forstå det.

Når først det grundlæggende sidder der, så går det hurtigt med at få tilføjet flere detaljer.
Så start med at bryde pensum ned til de hovedpointer som forelæser eller evt. lærebogen fremhæver og skriv stikord eller korte sætninger til dem. Så kan detaljerne komme på ved anden gennemgang.

1 Synes om

Tusind tak for svar, det er virkelig betryggende at høre. Må prøve og hænge i her den første tid!

En god ting i starten er også at snakke med dine medstuderende. Jeg vil garantere, at størstedelen har det på samme måde :smile:

for at være djævlens advokat et sekund - nogle gange ville folk ikke indrømme de har det hårdt fordi så pludseligt bliver det virkeligt for dem. derfor spiller de hårde bananer når i virkeligheden er de selv pisse bange.

bare fordi folk virker til at have styr på sagen, betyder det ikke de har det. og den her opførsel i sig selv er helt normalt. vi har alle vores coping mechanism.

men bare vid inde i dig selv at det heller ikke er nemt for de andre uanset hvad de vælger at dele.

1 Synes om

Mht. læsestoffet vil jeg råde dig til at læse introduction i VSK-teksterne, og derefter benytte søgefunktionen til at besvare holdopgaverne. Du sparer en masse tid på den måde :))
Held og lykke med semesteret

  1. semester på au er tilrettelagt sådan, at der er tid til at prøve det hele af: forskellige læseteknikker, læsegrupper, at forbedrede sig meget/slet ikke at forberede sig osv. OG at have det sjovt samtidig.
    Jeg åbnede nærmest ikke en bog hele semesteret, men nød til gengæld godt af videoer fra ninja nerd og noter fra medicin-noter. Mød op til undervisning og lyt og deltag, SPØRG!!, og det kan være forvirrende et helt semester, men det skal nok falde på plads. På det første semester er det virkelig vigtigt ikke at køre sig selv ned, men i stedet bruge tid på det sociale. <33
    På medicin-noter er der også mange tips til de enkelte fag, gamle eksamensopgaver og masser af gode noter.
    Og spørg dem fra holdet/din mentor/tutorerne og hjælp hinanden, der er heldigvis en nice kultur på medicin om at vi skal klare det her sammen og hjælpe hinanden.
1 Synes om