Optagelse på medicinstudiet

Hej alle
Jeg er en 18-årig gymnasieelev, som har planer om at søge ind kvote 1 på medicinstudiet hos SDU. Jeg vil rigtig gerne søge vinterstart, dog er jeg lidt i tvivl ift. min alder. Jeg har tidligere hørt, at hvis man er ret ung, og søger ind til sommerstart, så vil man ofte få tilbudt vinterstart. Vil det samme gælde, hvis man selv søger vinterstart? Altså, at man får tilbudt en plads sommeren efter?
Tak på forhånd :slight_smile:

1 Synes om

Hej @sommerfuglen1
Fedt at du har styr på dine fremtidsplaner mht. medicin!
Hvis du skriver “vinterstart” eller “sommerstart” i søgefeltet under forummet for kommende studerende, så vil du se en række tidligere tråde om netop samme emne, du kan evt. kigge på flg. eksempel:

https://forum.studmed.dk/t/vinterstart-eller-sommer/18614/6

Pøj pøj med det hele! :blush:

2 Synes om

Hej @nmav
Jeg er ret ny her på forummet, men tusind tak for din idé. Den vil jeg gøre brug af. :slight_smile:

Hej,
hvis du har snittet til at komme ind, så vil du blive optaget i den kommende “runde”. Det vil sige, at du kan starte sommer 2021 eller vinter 2022, altså du vil IKKE kunne blive tilbudt start sommeren efter medmindre du får en standbyplads :slight_smile:

2 Synes om

Hej,

Hvis du søger vinterstart får du den 99% af gangene.
Langt de fleste ønsker sommerstart - om der er andre tilstande nu grundet corona ved jeg ikke, men på AU da jeg startede i 2019 stillede de nærmest garanti for at dem der ønskede vinter fik vinter

Beskeden ovenfor er korrekt men forvirrende.
Eksempel: Hvis du søger ind til sommer og bliver optaget, men har ønsket vinterstart (og får den) starter du til februar 2022. Men er der af en eller anden grund ikke er plads på vinterstart til februar, får du plads med studiestart til september 2021.

1 Synes om

Jeg svarede på trådstarters bekymring i forhold til, hvis vinterstart er fyldt op og om man så ville få sommerstart i den efterfølgende runde, i dette tilfælde sommer 2022 :slight_smile: Ikke sommer 2021, som du skriver. Det kan nemlig ikke lade sig gøre, at få en plads til sommer 2022, hvis man søger ind i år.

1 Synes om

Tusind tak for alle jeres svar. Det giver lidt ro på nerverne :slight_smile: Fortsat god dag til jer alle

1 Synes om

hvordan endte det? er du en dreng eller pige forresten? :slight_smile: