Optagelse på standby

Hej alle.

Jeg har et lille spørgsmål, som jeg håber der er nogle af jer, der kan give et kvalificeret gæt på.

Jeg er optaget på standby, da jeg desværre manglede 0,007 point i at nå 9,7 i snit :evil:

Dog er jeg selvfølgelig optaget på et eller andet tidspunkt, og det er da positivt.

Mit spørgsmål er: Hvor stor er chancen for at blive optaget i år, og hvis jeg skulle blive optaget, hvor stor er chancen for at starte i september?

Systemet er jo lidt uheldigt indrettet, da jeg skal sige mit job op, hvis jeg får studiestart i september. Omvendt har jeg ikke lyst til at sige op, hvis jeg skal vente lidt over 1 år på at blive optaget.

Det hører med til historien, at jeg pga. min noget fremskredne alder på 33 år, nok står ret højt oppe på standby-listen.

Jeg håber der er nogle kloge stud.med’er imellem, der kan svare.

Hilsen
Thomas

Hej Thomas

Jeg tør ikke udtale mig om chancerne for at du kommer ind her til september eller om du skal vente til februar. I din situation ville jeg kime Københavns Universitet ned (jeg går ud fra det er her du er optaget), og forklare dem at du skal sige et arbejde op osv osv.

Spørgsmålet er om de af sig selv lægger mærke til din alder (ikke at jeg tror det gør den store forskel, men det kan jo være de sidder med andre der helst vil vente)? For en sikkerheds skyld må du hellere selv gøre dem opmærksom på det :wink:

Jeg garanterer ikke for en evt rebound effekt så du bliver sat nederst på listen :roll: men mon ikke det går.

Martin

Jeg tror ikke de tager alderen i betragtning, for vi fik en på vores hold der havde stået på standby, og hun kom til at være den yngste på holdet(Jeg startede om vinteren). Men Ring til KU og spørg, det skader ihvertfald ik.

Blev selv optaget på standby for 2 år siden.
Dagen efter jeg modtog brevet ringede jeg ind til KU og fik opgivet hvad nr på listen jeg havde.

Det kan du gøre og så bede personen du taler med om at komme med et bud på hvad det kommer til at betyde. De har som regel en god ide om hvor på listen man skal stå for at blive sept. starter.

Tusind tak for jeres svar.

Jeg ringede til KU, og fik at vide jeg stod som nummer 3 på listen.

Mærkeligt nok, så sagde de, at der stort set ingen chance varnfor at blive september-starter, men at der var en overvejende sandsynlighed for, at jeg blev optaget som februar starter.

Jeg tror ikke helt jeg har gennemskuet systemet, men det er selvfølgelig meget godt, ikke at skulle vente et helt år.

Med venlig hilsen
Thomas

du skal bare være opmærksom på, at vælger du at blive vinterstarter, kommer du hovedsageligt kun på hold med de der ikke kunne klare alderskriteriet til sept. start hvilket så vidt jeg husker er omkring 21 år på KU.

Senere på studiet vil der naturligvis blive noget omrokering af holdene grundet semesterfri, dumpede eksamener o. lign.
men regn alligevel med et par semestre hvor holdsammensætningen består af dig og de 18-21 årige.

Og nu er det jo ikke fordi jeg vil sige at det er den værste løsning i verden for selvfølgelig er det bare et prioriteringsspørgsmål. Synes bare jeg ville informere om - i tilfælde af at du ikke var klar over dette - at venter du med at starte til sept. næste år kan du formodentlig blive holdsat sammen med nogen på din egen alder

Held og lykke med det

Til Thomas!

Jeg er selv blev optaget i år gennem standby, dvs. jeg søgte optagelse sidste år og fik standbypladsen sidste år. Selvom du er nummer 3 (jeg var nr. 25) på listen, så er septemberstart ikke ret sandsynligt, idet KU “overbooker” studiet, fordi de af erfaring ved, at der er knap 7% frafald inden studiestart - kun hvis flere end det forventede antal skulle hoppe fra, kan du komme ind til september 2005. Jeg ringede ind til KU sidste år, og der var INGEN, der var optaget allerede pr. 1. september, fordi det er sjældent, er flere end beregnet falder fra, og hvis de endelig gør det, er det de færreste, der melder deres plads fra hos KU. Dvs reelt er der pr. 1. september en del frie pladser pga. frafald før studiestarten, men de er ikke afmeldt hos KU, og står derfor ikke til “disposition” officielt, selvom alle på holdet ved, at de frafaldte personer aldrig dukker op. Du kan takke nogle spader, som har ombestemt sig/fortrudt, og så ikke har meldt fra, at du ikke kan komme ind allerede til september. Og det er selvom, at der er knap 1900 andre ansøgere til KU alene på medicin, der MEGET gerne ville have haft pladsen. Efter min mening, bør man få en bøde, hvis man ikke møder op, uden forinden at have afmeldt sig - det er dygt grotesk! :x: :x: Sidste år blev alle dem, der havde nummer 1-17 på standbylisten tilbudt studieplads allerede til februar, men det swtår dig jo frit for at sig “nej tak”, og så vente til september 2006.

Held og lykke med studiet til den tid!

Vh. Kim