Optaget via kvote 2 i sin tid?tjek dette

Kaere Stud.med og Cand.med’er

Er der nogle af jer, der i sin tid blev optaget via kvote 2 ved at “have samlet point” i maks. 1 aar? Dvs. 1 aar efter den adgangsgivende eksamen.

Mvh

R

der er da masser!!

Pyha! Tak Frold, saa er det altsaa ikke helt umuligt! Det hjaelper paa humoeret :slight_smile:

Er der evt. nogle, der gider at skrive, hvad de lavede i det aar?

Jeg har laest nogle traade om, hvad folk har foretaget sig, men allesammen har brugt mindst 2 aar.
Dog undtagen HR, som kom ind i Aarhus efter et 8 mdr. ophold i England, som care assistant og derefter arb paa plejehjem i DK.

Hilsen R

en lille tanke fra skrivebordet…

jeg kan godt se at det er smart at få nogle idéer til hvad man skal lave for at få point, men man skal huske at der er forskel på hvad de prioriterer på de forskellige universiteter. Der er også forskel fra år til år hvor mange point man har brug for, det kommer helt an på hvor mange som søger ind. Til sidst får man jo også ponit ud fra sit gennemsnit… summa summarum kan man altså ikke bare blindt kopiere andres fjumreårsplaner.

Men held og lykke R…

/AndreasB

Det er ikke min hensigt at kopiere andres “fjumreårsplaner”.

Det ville bare vaere rart med lidt statistik/fakta over hvad folk har lavet, altsaa dem der har brugt maks. 1 aar.
Jeg vil gerne lave noget ekstraordinaert, og skille mig ud fra resten af flokken. Det duer jo ikke, hvis jeg laver noget ekstraordinaert, og finder ud af, at det i virkeligheden ikke er det, fordi flere hundrede andre har lavet det samme :frowning:

Lige nu er jeg au pair, er der overhovedet nogen, der er kommet ind via kvote 2 kun efter et au pair ophold?

Mange tak AndreasB, jeg faar brug for det.

I appreciate it.

/R

Jeg kender en som var i militæret i et år, højskole ½år og au-pair et halvt år + arbejdede som forskningsassisten i 3 måneder… manglede vist 3-4 point til KU… så jeg ved ikke om det er muligt at komme ind I KU efter kun et år.

/AndreasB

Jeg kom ind efter et halvt år.

Arbejdede på plejehjem for demente i england.

Pointene er ikke det centrale, men derimod levnedsbeskrivelsen.

Jeg blev optaget på KU i 2004 efter 1 års pointjagt. Jeg nåede at samle 80 point.
Jeg arbejdede på plejehjem i 7 måneder, var 1 måned i en lægepraksis, tog kemi B-niveau, tog psykologi og samfundsfag på VUC (gik ikke til undervisning - læste pensum for mig selv) og var spejderleder i 7 måneder. Desuden var jeg elevrådsformand i gymnasiet, hvilket også gav en del point.

Det er altså ikke umuligt, men man skal have lagt en plan for året og man skal sætte sig rigtig godt ind i kvote 2-reglerne. Jeg snakkede med den centrale studievejledning 20-30 gange(!) i løbet af det år, for at spørge om gode råd og for at høre om den ene eller den anden aktivitet nu kunne give point. Det er selvfølgelig essentielt, at man VED og ikke tror, at en aktivitet giver point, inden man går i gang med den.

Som det også er skrevet før, er levnedsbeskrivelsen næsten af større betydning for din optagelse, end hvad du har lavet. Det er her du skal sandsynliggøre, at de aktiviteter du har lavet, kvalificerer dig til at læse medicin. Hvis man ikke kan det, er løbet kørt. Men det skal nok gå alt sammen… :slight_smile:

Held og lykke med det!
Mvh.
JC

Hej studmed’er

Konklusion: Selvom CV’et er perfekt, er det ikke noedvendigvis en stor fordel. Det er levnedsbeskrivelsen der vaegter mest.
Og ja, det er altsaa muligt at komme ind efter 1 aar.

Mange tak til jer alle.
Og tak Jay-C, jeg haaber at heldet er med mig :roll:

/R

Jeg søgte på kvote 2 alle tre steder. Havde arbejdet på plejehjem et år (samtidig med at jeg supplerede min studentereksamen med fysik og kemi) og havde lidt frivilligt arbejde ved sidenn af.
Jeg kom ikke ind Århus for der var der sket en stigning på tre point fra året forinden…altså fra 13 til 16 point.

Jeg kom dog ind i Odense. Her går man mere op i din motiverede ansøgning, desuden inviterer de til en samtale og test for at se din personlighed. Det virker helt vildt godt…og det er desuden et rigtig godt universitet.

Så bare klø på det skal nok gå

:slight_smile:

ad. jensemands svar - og til afskaffelse af evt. forvirring.

Ved kvote 2 ansøgning vurderes point som det første.

Har man skaffet sig point nok vil ansøgningen blive vurderet - point nok vil i dette tilfælde være, at man ønsker 100 optagne men regner med at vurdere 200 ansøgninger, hvorfor de 200 med højest point vil blive vurderet -

Når man er sluppet igennem pointmøllen, så kan ens motiveret ansøgning herefter blive vurderet selvstændigt. I København foregår det ved, at nogle udvalgte får den motiveret ansøgning og intet andet, og ud fra dette vurderer, om ansøgeren skal optages eller ej.

Det er derfor mest korrekt at sige, at point giver adgang til at få ens motiveret ansøgning vurderet. Hvorfor begge momenter er essentielle for optagelse.

Til eckmanden

Ja, men kun paa Aarhus Universitet samt Koebenhavns Universitet.

Syddansk Universitet kigger selvfoelgelig ogsaa paa, hvad folk har lavet, men der gives IKKE point, og det er motivationen, der er afgoerende.

/R