Orlov/sabbat fra studiet, hvornår og hvordan?

Hey allesammen

Jeg er færdig med 1. og 2. semester, og glæder mig til at komme igang med 2. år. Er super glad for studiet, og synes selv det kører fint. Lysten og engagementet er helt i top, og er helt pjattet med studiet her i Odense og studiemiljøet; det er i top!
Men når det så er sagt, så har jeg IKKE tænkt mig at køre alle 6 år igennem, uden en pause eller to til fx at rejse, eller få nogle ophold i udlandet både ifm studiet og det modsatte. Jeg kan ikke give slip på mit rejselyst-gen, som skal stimuleres… :slight_smile: ellers går jeg død på et tidspunkt, det er jeg sikker på… Jeg har ikke travlt med at blive færdig, vil hellere få noget godt ud af min studietid, mens jeg stadig er fri som fuglen, uden realkreditlån, friværdi og bekymringer over at renten stiger, eller noget…

Særligt har jeg tænkt på at rejse ½ år til USA, og bare rejse rundt i landet og opleve… altså ren og skær rejse, uden særlig relevans for studiet, samt en skisæson i Canada på et tidspunkt.
Jeg overvejer at gøre det efter endt bachelor, altså efter 3 år, men er det anbefalelsesværdigt? Til nogle af jer ældre studerende, og færdiguddannede: hvornår ville i gøre det, hvis i var mig? Hvornår på studiet passer en orlovsperiode bedst ind?

Kan man tage orlov i fx et semester, og så bare hoppe tilbage ind og starte op hvor man slap? Hvordan er reglerne?
Kan man efter bacheloren fx rejse afsted et ½ eller helt år, og så bare vænne tilbage og så er der VUPTI en plads på kandidatuddannelsen til en!?!
Kan man i så fald tage sin kandidat i århus, hvis man har lyst? Hvordan er optagelseskriterierne for kandidatuddannelsen i hhv århus, odense og kbh?

I det hele taget, hvornår er det smart at tage “sabbath”-perioder på dette studie?

Mvh Anders

Nu kender jeg ikke studiestrukturen på SDU så godt, så vil undlade at svare på, hvornår det er smartest at tage fri.

Du skal være opmærksom på at der er forskel på at tage “semesterfri” og “orlov”.
Tager du semesterfri (melder dig ikke til semester/eksaminer) er du stadig berettiget til at få SU.
Tager du orlov (det søger man vist om) er du ikke længere berettiget til at få SU. Holder du pause i mere end et halvt år er det vist mere hensigtsmæssigt at tage orlov.
Tag en snak med din studievejleder.

Der er masser af gode muligheder for at komme ud at rejse - både “for sjov” og i forbindelse med studiet.