Ort. Kirurgi på 6. semester?

Jeg starter i løbet af kort tid på 6. semester med ort. kirurgien og ville derfor lige høre om der er nogen der kan komme med en anbefaling vedr. bogvalg??

På forhånd tak.

Hej.
De fleste anbefaler basisbogen som et pålideligt redskab til at skaffe dig igennem det ortopædkirurgiske kursus.

De fleste engelsksprogede lære-bøger i Kirurgi skriver ikke nok om emnet, og du skal have fat i kirurgisk kompendium (ud over det medicinske kompendium) hvis du har RÅD og LYST til denne form for læsning.
Der står mange gode ting i basis-bogen (+ den er dansk), og den anbefales af de fleste studerende da den kort beskriver de største (og vigtigste) sygdomme inden for de forskellige specialer.
De fleste argumenter for basis-bogen er dog oftest de samme der bliver brugt imod den - den er simpelthen for kortfattet. Men det skulle vist mest være tilfældet hvis man kun vælger at læse de medicinske kurser op efter denne bog. Personligt har jeg kun brugt basis-bogen til ortopædkirurgi, og jeg sneg mig over eksamen…

ummidelbart lydder basisbogen fristende til ortkir på 6 semester. Er der nogle gode ‘mindre’ bøger man kan suplere op med, og ender man i så fald med den samme stofmængde som hvis man vælger ‘sneppen’ i første omgang??

Sneppen er efter min mening kun for de særligt interesserede - god bog, men for omfattende og for dyr. Min anbefaling ville være kir. lommekompendium, jeg mener, at det dækker pensum rimeligt.

  • Mikkel

jeg har brugt Clinical surgery, som er i stil med Kumar og Clark, fra samme forlag.
Virkelig god bog.

mvh
svend

Basisbogen dækker faktisk ok for ortopædkirurgien, hvis man bare vil bestå så er den helt sikkert i orden!
Personligt har jeg haft meget glæde af sneppen, men det er også kun fordi jeg synes faget er spændende.
Når man starter på 6. så kommer man også ud i noget andet fagligt set, for nu er det faktisk de rigtige praktiske fag man skal i gang med.
-og et eller andet sted så tror jeg at jeg kommer til at blive glad for at jeg har læst mere end basisbogen i ort.kir. når jeg står i frederikshavn/nakskov med et biluheld kl 3 om natten.
Det er nok det man mest skal vænne sig til, det du læser på kand.delen er det du kommer til at vide når du kommer ud, selvfølgelig undtaget hvis du kommer i klinik i det specifikke speciale.

Til sidst vil jeg erklære mig enig med Mikkel, sneppen er ALT for dyr.

… er der en der lige kan uddybe Sneppen?? Hvad er titlen?? Takker

http://www.studmed.dk/viewtopic.php?t=1 … ht=sneppen

Tak for jeres svar. Jeg må jo prøve at læse lidt i dem alle - når den tid kommer.

Ja selvfølgelig, den hedder
“Ortopædisk kirurgi”
og er kommet i 6. udgave fra fadls forlag i 2006.
Den koster ca 700 kr i bogeladen på ku.
Jeg ved ikke hvad den koster på nuurb.dk og andre
steder, men de 700 var efter der var fratrukket
studie + fadl rabat… :roll:

jeg fortryder det ikke, men det er altså en svær kamel at sluge.