Orthopædkirurgi udgår af turnusordningen

Hejsa,

Rygter vil vide at othopædkirurgi helt udgår af turnusordningen således skulle en fremtidig turnus se sådan ud:

1 halvår
ca. 70% i alm. praksis
ca 30% i psykiatrien

  1. halvår
    nogle på medicinsk afdeling
    nogle på organ kirurgisk

Det kan være jeg husker forkert, men dte var hvad jeg opfattede til mit første Yngre læge møde i regionen, men der var så mange nye informationer, det var sent på dagen, så jeg husker måske galt…

Gad vide om antallet af lægevikarer så ikke stiger i forvagtslaget på landets skadestuer…?

Jeg kunne forestille mig diverse ældre læger rive sig i håret over at skulle have forvagten, i stedet for at stå på OP :mrgreen:

Mooon ikke det er en and, at ortopædien udgår af ‘turnus’? Det vil nok skabe et ramaskrig på landets skadestuer…

Er det rigtig forstået, at man skal tage turnus efter reglerne i det land, man er medicinsk student fra? Hvis jeg således vælger at tage turnus i USA eller England, så skal jeg ud og spilde tiden i almen praksis og psykiatri, da jeg er underlagt de danske regler?

Var det ikke noget med at 80% SKULLE i almen praksis? Ellers var det aftalebrud?

Mvh. Christian

Jeg ved, at flere hospitaler i Nordjylland, har sendt en flok læger til England for at blive uddannet til traumatologer. Dette betyder, at der kommer speciallæger i skadestuerne i stedet for turnuslæger. Derfor har region Nord, sagt nej til turnuskandidater på ort. kir. afdelinger.
Jeg tror dette er med til at skabe rygter om, at ort. kir. skal udgå som en del af turnus. Jeg har ikke hørt nogen ort. kir. afdelinger i Hovedstaden tale om, at de ikke længere skal have turnuskandidater.
Jeg tror DOS (Dansk Ort.kir. Selskab) er klar over, at de har sovet i timen og forsøger at rette op på det - om det er lykkedes har jeg ikke hørt.

Der var i hvert fald ikke noget i det udkast der var til høring om de 80%. Det vil ifølge Lintz være aftalebrud, så må vi jo se om de har nosser nok til at trække sig fra aftalen. Det har jeg desværre ikke den store tillid til :frowning:

  • Mikkel

Nye ryster vil vide at orthopædkir IKKE udgår af turnusordningen, men at den er vuderet egnet til at indgå som første del ens turnus. Dog skal det ikke forventes at mere end 10-20% bliver med othopædkir inkl.

Med denne horrible turnusstruktur - eller basisuddannelses struktur der er ved at tegne sig kommer ens turnusnummer til at spille en større og større rolle. Ud over at angive hvor man kommer i turnus kan det også bruges karrierefremmende. Vil man skabe sig et “nætværk” inden for orthopædkir, så er det sgu nemmere hvis man har været der i turnus. Så når nr 319 kan vælge mellem psykiatri og parenkymkir og psykiatri og parenkymkir - så har personen virkelig får en lægelilg BASISuddannelse, my ***…

Og lægeforeningen vil styrke den lægelige uddannelse?

Jeg tror at FADL ud over at kæmpe mod 4års regelen har en meget vigtig opgave med hensyn til turnus, men det løb er vidst kørt…

Den nye turnusordning er mig bekendt opdelt i en kronikerdel og en akutdel, der hver især har en række kompetencer den enkelte basislæge (nyt ord for turnuslæge) skal igennem. Afdelingen skal være garant for at kompetencerne kan opfyldes. Akutkompetencerne er bla. vurdering af den akut syge pt. og procedurer man typisk vil lære i medicinsk modtagelse. Ortopædkirurgien har derfor ikke patientgrundlag til at opfylde de specielle akutkompetencer og er kommet i kronikerdelen, hvor almen praksis befinder sig. Da almen praksis ifølge aftalen skal have op til 80% af pladserne giver det en naturlig begrænsning af basislæger der kan få ortopædkirurgi.

Den form for opdeling lyder meget som noget der er udtænkt bag et skrivebord.

De fleste af de læger jeg kender, som har været i ortopædkirurgien, har valgt netop dette speciale for at få erfaringen fra skadestuen (som som regel passes af ort. kir. afd.). Hvis ort. kir. skal være kronikerspeciale, hvor skal man så få skadestue erfaring - for der er vel ikke rimelighed i at hente akut erfaring i sin kronikerdel!?
Man må undres.

Steffen

Og hvad med intro-stillinger bliver der knivtid der eller bliver det småsår og distorsio?

Som jeg har hørte det, den dag i odense hvor der var præsentation af de forskellige specialer, skal 1. halvår være en afd. med akut funktion (altså en medicinsk afd, ortopædkir eller lign) og andet halvår blev så for 60 til 80% vedkommende almen praksis eller “noget andet” (som vel så fx kan være psykiatri? selvom de i middelfart hvor jeg er i klinik lige nu, godt nok ikke ved noget om at de bliver en del af turnus, men er måske heller ikke alle psyk afd som bliver det). Har glemt hvad han hedder, men han var chef for videreuddanelsesudvalget i region syd, ham som fortalte om det… Og mener også han sagde det som at de nærmere detaljer er noget regionerne selv bestemmer, altså fx om det bliver 60 eller 80% som skal i almen praksis.

Noget andet er - er der nogen som ved præcist hvilke nye specialer, der kan komme til at indgå i turnus eller er det slet ikke besluttet endnu? Kunne ikke finde andet end rygter… Jeg er jo så heldig at være på det første hold som bliver omfattet af 4-årsreglen og var jo interessant snart at vide, hvad jeg kommer til at kunne vælge mellem (et godt nummer forudsat, selvfølgelig!)

Som jeg har hørt det bliver det, som i det første indlæg skrevet:

almen praksis, psyk, medicin, kirurgi… Andet har jeg ikke hørt.

Nu vil jeg tillade mig at være en anelse kildekritisk…

Er der nogen af jer der har noget som helst konkret om den nye turnus?
Gerne med henvisninger til sst, videreuddannelsesudvalg eller lignende…

Har lige fået lidt ny sladder ang ny turnus i region syd.
Har talt med en der sidder i videreuddannelsesudvalget, i den del der har med almen praksis at gøre. Det er besluttet hvordan fordelingen skal se ud, men det skal lige godkendes af SST hvilket dog skulle være en formalitet.
Han fortalte, så vidt jeg husker:

  1. At 75% kommer i almen praksis.
  2. At størstedelen af disse (ca 80%) også skal på medicinsk afdeling.
  3. At 5% kommer på psykiatrisk afd, 5% på onkologisk afd, og de sidste ca 10 % får kirurgi sammen med almen praksis.

Og det han havde hørt, om de som ikke får almen medicin, var at det nok bliver en blanding af ovennævnte specialer, således at nogle kan få både medicin og kirurgi.

Tror generelt de har været ret fornuftige og tænkt på, at man skal have en så faglig bred turnus som muligt, med de 12 mdr der nu er at gøre godt med. Tror altså ikke at der bliver nogen som får fx psykiatri-onkologi…

Dette gælder som sagt kun for region syd.

Der var en, der ønskede kilder, så jeg prøver at give et par links:

80% skal i almen praksis:
http://www.laeger.dk/nyhed/download/doc … 202008.pdf

Hvilke specialer, der forventes at indgå i klinisk basisuddannelse (KBU) i Videreuddannelsesregion Nord (Region Nordjylland og Midtjylland):
http://www.videreuddannelsen-nord.dk/fi … nnelse.pdf

I øvrigt findes indkaldelser, referater og bilag for Videreuddannelsesrådet i Videreuddannelsesregion Nord her (for de der ønsker at læse meget mere i dybden):
http://www.videreuddannelsen-nord.dk/re … r+og+bilag

Videreuddannelsesregion Syds hjemmeside findes her:
http://www.videreuddannelsen-syd.dk/wm101858
Jeg så ikke umiddelbart noget nyt/opdateret info om KBU på siden.

Videreuddannelsesregion Østs hjemmeside findes her:
http://www.sundhed.dk/wps/portal/_s.155 … 1125133457
Jeg så ikke umiddelbart noget nyt/opdateret info om KBU på siden.

Sundhedsstyrelsens info om omlægning af den lægelige videreuddannelse:
http://www.sst.dk/upload/uddannelse/lae … 090507.pdf

Generelt findes Sundhedsstyrelsens info om turnus her (siden bliver opdateret med jævn mellemrum, så der må snart komme noget om de, der skal trække lod til foråret):
http://www.sst.dk/Uddannelse/Laeger/Turnus.aspx?lang=da

Håber det hjælper lidt!

Mvh Jill

[quote=“jrm”:125eify5]Der var en, der ønskede kilder, så jeg prøver at give et par links:
Hvilke specialer, der forventes at indgå i klinisk basisuddannelse (KBU) i Videreuddannelsesregion Nord (Region Nordjylland og Midtjylland):
http://www.videreuddannelsen-nord.dk/fi … nnelse.pdf
[/quote]

Det ser da meget godt ud - slet ikke så dystert som jeg havde frygtet…