Overflytning med AU bachelor til KU kandidat

Hej,

Jeg forventer min bachelor på Århus Uni færdiggjort til vinter, og agter herefter at søge ind på kandidaten på KU.
Jeg har længe ville flytte over, men efter reglerne blev ændret måtte jeg vente til endt bachelor var i hus, hvilket nu nærmer sig :slight_smile:

Jeg hører nu dagligt mine medstuderende på AU tale om, hvor meget de ser frem til kandidaten på AU, som nu er blevet en del mere overkommelig efter den nye studiereform fra 2011, hvor man bl.a. kan se frem til 2 ugentlige fridage på 7. semester…

Jeg må indrømme, at jeg efter 5 semestre med arbejdsuger på den hårde side af de 50timer ugentligt de fleste af semestrene, havde håbet på at kunne se frem til en mere “normal hverdag” med noget der minder om 37timer ugentligt på kandidaten.

Jeg søger derfor nogle som kan berige mig med deres erfaringer om arbejdsbyrden på kandidaten på KU…
Jeg er meget interesseret i, at høre fra folk som selv er skiftet fra AU til KU; om hvordan de oplevede dette skift, og evt kan videregive nogle brugbare informationer i forbindelse hermed.

Jeg håber at jeg, ligesom mine medstuderende i Århus, også vil kunne komme til at se frem til at læsebyrden mindskes på kandidaten ifht bacheloren på AU?

Hjælp mig til et lys i mørket, som jeg kan varme mig ved i de kommende mange timer på læsesalen… :wink:

Hej,
Jeg kan ikke sige noget om presset på kandidatdelen i forhold til AU’s bachelordel da jeg har læst på KU hele min studietid. :wink:

  1. semester/1. sem kandidat er et rent klinik semester, som afsluttes med en mundtlig eksamen i journaloptag og objektivt undersøgelse. Semesteret og eksamen er meget stille og rolig, da det jo mest handler om at tilegne sig nogle praktiske færdigheder og en god spørge teknik.

  2. semester er mere læse tungt og byder på fag som gastroenterologi, hæmatologi, nefrologi, urologi, onkologi, plastikkirurgi, karkirurgi, thoraxkirurgi og kardiologi. Semesteret afsluttes med en 6 timers skriftlig eksasmen. Niveauet til eksamen er ikke super detaljepræget. Du skal vise at du kan stille den rette diagnose ud fra sygehistorien og paraklinik og give en korrekt behandling. Tricket til at bestå er, som altid på KU, at regne en masse eksamensopgaver.

Synes godt man kunne få en normal hverdag til at hænge sammen selvom der selvfølgelig er lidt ekstra tryk på i tiden op til eksamen.

  1. semester som jeg skal til at starte på nu, er også primært et kliniksemester som dog starter med et 3 ugers kursus i medicinsk sociologi som afsluttes med en skriftlig eksamen. Derefter starter klinikopholdene: 5 ugers medicinsk ophold, 5 ugers kirurgisk ophold og 2 ugers anæstesi ophold.
    Semesteret afsluttet med en stor 6 timers eksamen i hele deninterne medicin og kirurgi dvs. alt fra 6 og 8 semester samt en praktisk OSCE eksamen. :S

Da jeg ikke er startet på semesteret endnu kan jeg ikke sige noget om arbejdsbelastningen men jeg tror det bliver et rigtig hårdt semester når der både er fuldtidsklinik samt den store skriftlige eksamen man skal forberede sig til. :evil:

Håber denne beskrivelse hjalp lidt. :slight_smile:

Sørg for du har tænkt det hele godt igennem, før du beslutter dig! Det er pissesvært at komme til Aarhus udefra, hvis man ikke har kontakter ift. bolig. Jeg kan kun forestille mig, at det er endnu sværere i KBH.

Ift. kandidaten, så har jeg lige været 7. semester igennem på AU. Jeg brugte ca. 20-22 timer på at læse i teoriugerne (fordelt på 5 ugedage, weekenden fri) og ca. 5-6 timer i klinikugerne (igen fordelt over hverdagene og weekender fri).
Jeg har ladet mig fortælle, at byrden er endnu lavere på 8. semester.

Så hvis dit eneste argument for at flytte til KU er, at få en mindre læsebyrde, så mener jeg du skyder dig selv lidt i foden. Jeg var ret grundig på 7. semester og fik en pæn karakter. Men jeg ved at andre har brugt mindre tid end jeg, og stadig klaret sig rigtig fint til eksamen. Jeg kender ikke den tidligere ordning på AU, men jeg synes den nye ordning på AU er genial. Du får koblet relevant teori med praksis på den bedst mulige måde, sådan som semesteret er opbygget. Det er mit indtryk, at de kommende nye semestre vægter denne koblede teori/praksis meget højt. Tænk på, at på kandidaten handler det ikke bare om at bestå eksamen. Det du lærer, kan og skal du bruge i klinikken fremover!

Jeg kan se at mit tidligere svar ikke er fulgt med tilbage til den gamle server her…

Men endnu engang Tak for det fyldestgørende svar Tinni. Synes du kandidaten kræver en større indsats end bacheloren eller hvordan med det?

Dr. Bonde: Det er ikke et spørgsmål, om hvorvidt jeg skal skifte. Jeg er fra Sjælland og har hele tiden ønsket at komme tilbage, så snart tid er. :slight_smile:
Det er derfor blot et simplet spørgsmål, om hvad jeg har i vente på kandidaten - om læsebyrden bliver mere overskuelig på kandidaten ifht bacheloren.
Som du selv skrev (nåede jeg at læse på den anden server!) gør det en del, om man kender til universitet i forvejen. Og nu ved jeg efterhånden, hvad der venter mine medstuderende i Århus, men vil også gerne selv vide hvad der venter mig på KU. Og nu når det er så tydeligt at det vil blive lettere på kandidaten på AU ifht bacheloren er jeg blot interesseret i at høre, hvordan kandidaten på ku er ifht bacheloren? :slight_smile:

[quote=“PeNe” post=82437]Jeg kan se at mit tidligere svar ikke er fulgt med tilbage til den gamle server her…

Men endnu engang Tak for det fyldestgørende svar Tinni. Synes du kandidaten kræver en større indsats end bacheloren eller hvordan med det?

Dr. Bonde: Det er ikke et spørgsmål, om hvorvidt jeg skal skifte. Jeg er fra Sjælland og har hele tiden ønsket at komme tilbage, så snart tid er. :slight_smile:
Det er derfor blot et simplet spørgsmål, om hvad jeg har i vente på kandidaten - om læsebyrden bliver mere overskuelig på kandidaten ifht bacheloren.
Som du selv skrev (nåede jeg at læse på den anden server!) gør det en del, om man kender til universitet i forvejen. Og nu ved jeg efterhånden, hvad der venter mine medstuderende i Århus, men vil også gerne selv vide hvad der venter mig på KU. Og nu når det er så tydeligt at det vil blive lettere på kandidaten på AU ifht bacheloren er jeg blot interesseret i at høre, hvordan kandidaten på ku er ifht bacheloren? :)[/quote]

ja, jeg undskylder.

Det eneste indlæg der gik tak, mener dog også der var et svarindlæg fra Dr. Bonde.

Undskylder besværet!

Jeg har aktiviteten i tråden fra i går:

[quote=“PeNe” post=82428]Tinni: Tak for det fyldestgørende svar… Hvordan synes du, at læsemængden er på kandidaten ifht bachloren på KU så? Bliver den mindre eller er det samme travlhed som på bacheloren?!

Dr.Bonde: Som det fremgår af mit indlæg er det noget jeg har gjort mig tanker om meget længe, og ligefrem ventet på at overflytning kunne blive aktuelt… Så ja, jeg er sikker på, at det er dét jeg vil uanset læsemængde… :slight_smile: Jeg ville bare gerne kunne se frem til en uge der minder om en 37-timers arbejdsuge på kandidaten ligesom mine medstuderende på AU nu kan…[/quote]

[quote=“DrBonde” post=82429]Hvad så hvis KU-kandidaten har en tungere daglig arbejdsbyrde end på AU? Hvad gør du så?

Hvis du oprindeligt er fra Sjælland, har din vennekreds, familie osv. derovre, så har jeg lettere ved at forstå dig.

Jeg havde selv mine personlige grunde til at flytte fra SDU til AU ved overgangen til kandidaten. Havde jeg boet i Odense og var min eneste bekymring arbejdsbyrden, så ville jeg nok være hængt i, istedet for at lytte til “rygter”. For let’s face it… arbejdsbyrde er individuel - og det er klart, at skal man læse tingene 3 gange for at forstå stoffet, så er arbejdsbyrden lige det større. Undervurdér ikke fordelen ved at kende dit universitet, AULA, osv. Det tog mig længe at finde ud af alle mulige ligegyldige ting, da jeg flyttede over.

Ja… ved du hvad, jeg er ikke din mor :wink: You do what your gut tells you to![/quote]

[quote=“PeNe” post=82437]Men endnu engang Tak for det fyldestgørende svar Tinni. Synes du kandidaten kræver en større indsats end bacheloren eller hvordan med det?
[/quote]

Jeg synes umiddelbart at arbejdsindsatsen på kandidaten og bacheloren er den samme. Læsebyrden er nogenlunde den samme men tilgengæld er der en hel del klinikophold på kandidaten. som er obligatorisk, så på den måde er man mere bundet i forhold til bacheloren.
Det er utroligt spændende at få prøvet teorien af i praksis, men det er også hårdt når man så skal hjem og læse efter en lang dag i klinikken. Især fordi man jo risikerer at komme rimelig langt væk og have en lang transport tid hver dag.

Jeg har som din læst bacheloren på AU, og er nu på 9. semester KA på KU. Dvs at jeg også var en del af den gamle reform på AU.

Det skal lige siges at jeg flyttede fordi min kæreste fik job i København, så det var ikke et aktivt fravalg af AU.

Jeg er dog super glad for skiftet. Jeg har ikke oplevet de lange læsedage i så lang en perioder, som vi gjorde på 2. og 5. semester på AU. Læse byrden virker til at være mere hensigtsmæssigt fordelt og der er mere fornuftige tilgange til eksamenslæsning end jeg oplevede på AU.

Jeg snakker ofte med mine gamle medstuderende fra AU, der er den første årgang på den nye kandidat, de er meget glad for den og oplever den meget anderledes end bacheloren.

Derfor tror jeg at du skal vurdere det ud fra hvor du helst vil bo, der er fordele ved begge universiteter ift måden de har struktureret kandidat delen.

Ps. man skal være opmærksom på at KU ikke betaler hele transportudgiften til klinik ophold på hospitaler uden for reg hovedstaden, sådan som AU gør det ved klinik ophold uden for Århus :wink: Mindre detalje :wink:

Lykke. Tusind tak for dit svar… Jeg er vældig glad for at høre at de ekstreme perioder som fandtes på 2. Og 5. Semester ikke skal gentages på kandidaten! Jeg ønsker mig sådan en 37-timers arbejdsuge, hvilket jeg håber er realistisk at få?!
Jeg er nu kommet ind på KU og glæder mig meget til at starte i slutningen af januar. Har du haft nogle episoder hvor du kunne mærke en forskel ved at komme på Ku kandidaten med en anden bachelor end den de har derovre?