Overgang mellem ny og gammel turnus ordning

Hej alle,

Jeg starter turnus til februar som sidste omgang af gammel turnus ordning. Hvad skal der ske med alle dem der forsinker deres turnus med f.eks. barsel o. lign. -hvilket vel ikke er helt faa!

Man kan forestille sig flg. : Man faerdiggoer med. + kir. paa 12 mdr. Holder saa 6 mdr. barsel el. lign. for saa derefter at skulle tilbage og “afsone” de sidste 6 mdr i alm. praksis, mens ens kolleger paa ny turnusordning droener ud i introstilling med 1 aars turnus… Og bliver man saa flyttet til 4-aars reglen og… og… og… ???

Vi er vel alligevel nogle hundrede mennesker der potentielt kan komme ud i denne situation!

Mon Mette W. vil redde traadene ud for en til den tid???

Hvis du starter turnus til februar vil du ikke blive ramt af 4-årsreglen. Den gælder kun sommerstart og senere. Så ligegyldigt hvor meget pause du holder, så skal du have 18mdrs turnus. Sådan har jeg fårstået det.

det er også korrekt. Det er sådan det er forklaret. Man skal bare være påbegyndt sin turnus inden sommer 2008, så slipper man for 4 års reglen - punktum :smiley:

Så intet problem fra dig, selvom du skulle tage lidt barselsorlov, eller lave phD

Men der er stadig ingen garanti for at man ikke bliver flyttet over på “ny ordning” one way or another og dermed bliver omfattet af 4-årsreglen.

Hvis man ser på Lægeforeningens andre handlinger i denne sag, er det vel langt fra umuligt at forestille sig, at de vil lege bannerførere for sådn en ide. Så selv om det er sådan “det udlægges lige nu” i DADL, så indrømmer de jo i alle deres svar til FADL og andre interesserede, at de rent faktisk ikke ved noget som helst om, hvordan ordningen rent faktisk bliver udformet.

Det eneste de ved, er at det ikke er deres skyld, hvis det blir noget hø for os. At 4 års-reglen i virkeligheden ikke er deres skyld og andet i samme boldgade.

Så alt i alt er jeg ikke sikker på, hvor sikker man kan være på særlig meget af det, der kommer ud vedr. “ny ordning”. Husk på at den ikke er designet for, at vi som kommende læger skal kunne planlægge et egentligt arbejdsliv. Der skal flere hurtigere igennem og der skal flere ud i upopulære specialer - om vi vil det eller ej!