Palma manus - håndfladen?

Hej,

Jeg sidder og læser om palma manus og er kommet frem til, at der er håndfladen, men kan man sige, at palma manus dannes af håndroden, mellemhånden og fingrene eller er det forkert at sige?

På forhånd tak

Fandt denne: http://www.effimedicin.mono.net/upl/9044/PalmaManusLeGjerum.pdf

Tak, men dette link har jeg set og det giver stadig ikke mening. Derfor forsøgte jeg at oprette mit spørgsmål her i håb om, at en kunne forklare det på en simpel måde…

Palma Manus = håndfladen.

1 Synes om

Tak for kort og præcist svar!

Dette er eksamensspørgsmål til palma manus.

  • Forklar afgrænsningen af palma manus
  • Beskriv palma manus
  • Beskriv adgangsvejen for sener, kar og nerver til palma manus

Hvad er rigtigt at komme ind på her?

Hånden opdeles overordnet i
1. Håndroden, carpus
*2. Mellemhånden, metacarpus *
3. Fingrene digiti manus

Mellemhånden inddeles dog yderligere i:

1. Tommelfingerbalden, Thenar
2. Lillefingerbalden, Hypothenar
3. Den interossøse loge
4. Den centrale loge

Jeg spørger fordi jeg er i tvivl om der ønskes en forklaring af mellemhåndens afgrænsning og de muskler, der indgår eller noget andet. Desuden forstår jeg ikke, hvad der oprigtigt ønskes i spørgsmålet: beskriv palma manus… Jeg er med på at det er håndfladen, men forstår ikke mere end det.
Jeg håber, at du kan hjælpe med et kort overblik - På forhånd tak

1 Synes om

Hej Clara

Jeg har lige haft anatomi på 3. semester på KU, og palma manus er en af de emner, som er lidt en “tricky nød” så at sige. Ud fra dit eksamenspørgsmål til Palma manus, så vil jeg give mig i kast med det “simpleste spørgsmål” allerførst, nemlig afgrænsningen: Palma manus strækker sig fra håndledsregionen til plica natatoriae.
Dernæst kan man så dykke ned i de to andre underspørgsmål, som er mere beskrivende (=henter flere plus point hjem).
Jeg ved ikke hvilket universitet du går på, men på KU bruger mange et kompendie i anatomi, som jeg personligt kan anbefale. Kompendiet er skrevet ud fra Bojesen Møller samt Hoved/hals bogen, og her har palma manus bl.a. sit eget kaptitel. Jeg vil gerne sende kompendiet til dig, hvis du sender mig din mail.

Håber det kan hjælpe/give inspiration

Vh Christian

1 Synes om

Hej Christian,

Mange tak for svar! Jeg har sendt dig en besked :blush: