Panik ift. optagelse

Hej,
Jeg er lige blevet færdig med min gymnasielle eksamen, hvor jeg har fået et snit på 11,1 inkl. alle bonusser. Derfor vil jeg høre, om hvor stor i tror chancen er for, at jeg kan blive optaget på medicin i en af byerne - vil dog helst ind på SDU, hvor adgangskvotienten er på 11. Jeg ved, at man ikke kan være 100% sikker på noget som helst, men jeg vil bare have en idé om, hvorvidt det er muligt at blive optaget, når man har et snit, der er på kanten.

Chancen er rimelig stor, da alle universiteter har en øget mængde pladser i år, i forhold til sidste år. Så med mindre alle har klaret sig exceptionelt godt i årets eksamener, så tror jeg godt du kan være rolig med et snit på 11,1

1 Synes om

Den er nok lige på vippen på KU (læs: urealistisk) men ellers tror jeg egentlig, at du har nogenlunde frit valg blandt de andre 3 universiteter

Okay, det er meget beroligende at høre. Btw, ved du om, man får en kvittering på, at man har indsendt sit eksamensbevis på optagelse.dk. Jeg har nemlig været nødsaget til at sende det ind manuelt som bilag, og jeg snakkede med en fra SDU, og hun sagde den var registreret, men jeg vil bare være sikker på, at alt er som det skal være. :smiley:

Hej @Wannabedoctor1
Jeg sidder i samme situation… Er lige blevet færdig med gym med et snit på 11,0 (inkl. alle bonusser), og synes også selv, det er lige på falderebet til at komme ind på universiteterne. Det handler bare om at krydse fingre og som @Louemberg siger bliver der jo optaget flere i år på universiteterne, så man kan da håbe på at kvotienten ikke stiger voldsomt i år
Held og lykke med optagelsen

Hej @J_Happy
Tillykke med det flotte snit. Jeg har det på fuldstændig samme måde. Ja, vi må krydse fingre for, at kvotienten ikke stiger voldsomt. Det ville overraske mig, hvis den gjorde, da den kun er stiget med 0,1 de seneste par år.
Held og lykke til dig.

1 Synes om

Jeg er i samme situation, jeg har haft fat i optagelsen på AU fordi jeg skulle høre, om det var okay selv og lægge sit bevis ind. Der er problemer med optagelse.dk, men de skulle have løst det med en update i morgen klokken 12, så tjek i for bevis morgen og så skulle det gerne ligge derinde :slight_smile:

Men så længe du har snakket med nogen som siger det er ok, tror jeg det er fint. Tænk på, at der er nogen der søger om optagelse som slet ikke har et bevis digitalt, der vil altid være nogen der skal lægge det manuelt ind, så det er en helt fin måde at gøre det på, men tjek alligevel imorgen!

Ja okay, men det gør mig bare bange, når man ikke modtager en kvittering eller lignende på, at de har modtaget eksamensbeviset. Men hende jeg snakkede med, sagde dog, at det var registreret osv., så jeg håber det er, som det skal være :slight_smile: Hvis eksamensbeviset er i databasen, synes du så, at jeg også skal tjekke for nyt eksamensbevis der udover det bilag, jeg har uploaded?

Ja bestemt! Det er altid det nemmeste. Jeg gør det samme - hvis de har fået styr på det imorgen, og eksamensdatabasen kan uploade mit fulde bevis til optagelse.dk så sletter jeg det bilag jeg selv lagde i ind. Det er lidt mere overskueligt for uddannelsesstedet, for så kommer ens snit (inkl. bonus osv) til at stå ude på forsiden, så vidt jeg ved

Så tjek imorgen!

Jeg har selv været lidt i panik over at tilknytte eksamensbevis på trods af, at mit var at finde på databasen. Men et par dage senere kom gennemsnittet og diverse andre oplysninger ind på de enkelte universiteters databaser, hvor de også skriver om man opfylder adgangskravene. Jeg tænker, at det må foregå på samme måde, når eksamensbeviset tilknyttes manuelt :slight_smile:

Hvor skriver de? Over mail eller hvorledes?

Det står inde på de databaser, som universiteterne har f.eks. mit.au.dk for Aarhus universitet. Når man logger ind med det brugernavn man har fået tildelt og sin adgangskode, kan man under “se status på ansøgning” få de informationer jeg nævnte før frem :slight_smile:

Jeg kan desværre ikke finde, hvad du snakker om inde på SDU. Men tror ikke, at min status er opdateret, da jeg jo har sat bilag ind og ikke har kunne registrere vha. den elektroniske eksamensdatabase. Derudover, @Louemberg, så er mit eksamensbevis stadig ikke til at finde i databasen. Så tror jeg må nøjes med det bilag, som jeg har sat ind. Men ved i, om man får en kvittering på, at man har indsendt sit bevis? På fx mail eller noget. Eller er det mon først efter kl. 12.00 d. 5. juni, at man får den?

Der står på optagelse.dk, at alle vedhæftede bilag sendes med ansøgningen. Det ville vel heller ikke give mening, at du vedhæfter noget, som så ikke bliver sendt med :slight_smile:
Når de har modtaget din ansøgning får du som regel en kvittering, skulle der mangle noget, vil du sikkert også få en rykker for dette.

Mit blev tilgængeligt 13.30… Har du prøvet igen?

Okay. Hvornår modtager de den så? Med det samme eller d. 5. juli?

Jeg har kun søgt på Aalborg universitet, og der gik der omkring 2 dage, før jeg bekræftelse på at de havde modtaget den.

Ja, jeg har lige prøvet igen. Den var der desværre ikke.

Ja okay. Men så må jeg håbe, at jeg modtager den i morgen. Jeg snakkede jo med en fra SDU, og hun tjekkede den for mig og sagde, at hun ville registrere den, så den må vel være tilgængelig for universiteterne, tænker jeg. Jeg bliver bare så paranoid, haha.