Patologi eller farmakologi i Australien

Hey medstuderende, nye- og evt. gamle læger :smiley:

Jeg har et stort ønske om at komme ud og snuse lidt til verden og har fra venner fra andre studier hørt utroligt meget godt om Australien og specielt Sydney. Derfor går jeg lidt med en drøm om at tage enten patologi eller farmakologi i Australien. Men er der nogen der har nogen som helst erfaring med studieophold i Australien, ja måske endda taget et af de to fag derovre?
Hvordan skal det gribes an? Kan man uden videre indhente oplysninger om hvad fagene indeholder i Australien og så indsende det til meritgodkendelse på universitetet i Danmark (Århus)? Hvordan er økonomien i det? Hvad koster selve uddannelsesdelen, og hvordan og hvorledes med indkvarteting?
Håber nogle har lidt erfaring med emnet, al hjælp værdsættes 8)

Med venlig hilsen
Martin Bækby

Hej Martin.

Jeg vil da lige svare på det jeg ved, selvom jeg ikke selv har været dernede.
Jeg forsøgte at arrangere 2 måneders klinikophold dernede sidste år, og havde også fået det hele godkendt, men blev desværre nødt til at aflyse i sidste ende pga mangel på finanser :frowning:

Du kan prøve at gå ind på University of Sidneys hjemmeside: http://www.medfac.usyd.edu.au/
Prøv at finde en uddannelsesansvarlig sekretær, og skriv til hende… de plejer at være rigtig gode til at svare på alle spørgsmål man har. De kan også sende dig fagbeskrivelser osv, som du skal bruge for at få fagene meritgodkendt herhjemme.

Det er også en rigtig god ide at kontakte den internationale studievejledning på universitetet (du kan finde tlf og email på health.au.dk). De kan hjælpe dig med udfyldning af ansøgning om merit, se på om du mangler noget osv. De har også oplysninger om andre der har været afsted, så det kan gøre det hele lidt nemmere.
Hvis du kigger i deres hæfte “Ud på egen hånd” (http://www.health.au.dk/get_media_file.php?mediaID=6696), kan du få rigtig mange svar. Faktisk er der allerede nogle der har været i Sidney og tage både patologi og farmakologi, så det burde være en formsag at få det merit-godkendt!

Mht sted at bo, så har de fleste universiteter dernede mulighed for at tilbyde værelser. Det kan være man skal dele køkken osv med andre, men det plejer også at være rimeligt billigt.
Finansieringen kan være det vanskeligste at få ordnet… man kan selvfølgelig altid søge legater, men disse kan være få, og være ganske svære at få del i. Hvis man vælger at tage et helt semester dernede, så kan man søge fakultetsstipendiat, samt nogle af de legater som bl.a. Danske Bank og Nordea-fonden udlover.

Håber at det ovenstående kan hjælpe dig, og at du kan finde en løsning på det hele… husk på, at hvis det ikke lykkes på denne måde, så kan du evt tage et forskningsår, hvor mange forskningsgrupper har kontakter i udlandet, inkl. Australien og USA… det var sådan jeg endte med at gøre det.

Held og lykke med det hele.

Mvh Lars

Hej Martin

Jeg skrev for et par år siden en artikkel om det, og lagde den ud på http://www.studmed.dk, ved dog ikke hvor den er blevet af efter skift til det nye layout.

Jeg forsøgte i første omgang at tage fag i Australien, men SDU var totalt håbløs med hensyn til merit overførsel, endte derfor med 4 x 4 ugers klinik :smiley:

Gammel artikel af madpe01.

Artiklerne skal nok komme op igen før eller siden!!

Klinikophold i Australien– en kort vejledning

Den klassiske måde at arrangere klinik i udlandet er, at søge IMCC om et 1 måneds ophold i et givet land. Det er hurtigt og nemt. Men hvis man ønsker at komme til en eller flere bestemte byer, ja så kan IMCC ikke honorere kravene. Heldigvis kan man faktisk sagtens selv arrangere ophold, hvis man har tiden.
Mig og min kæreste var 6½ måneder i Australien, hvor vi tog 4 forskellige klinikophold ved 4 forskellige universitets hospitaler. I det følgende vil jeg prøve kort at skitsere et par gode råd om hvordan man griber det an.
Først og fremmest skal man være ude i meget god tid. Vi startede 1½ år år inden vi skulle af sted, det lyder måske af meget, men det tager overraskende lang tid. Desuden er nogle steder så populære, at hvis man overhovedet skal have en chance for at få en plads, så skal man være hurtigt ude.
Spørgsmålet er selvfølgelig – hvor vil du hen? Vi valgte byen Cairns som den første, primært fordi den ligger lige ved Great Barrier Reef, og dykning er nu engang vores yndlingsbeskæftigelse.
SDU har i praksis ingen udvekslingsaftaler, man kan benytte sig af udenfor Europas grænser. Derfor er man selv nød til at arrangere alt. Her bliver google din bedste ven J Søg på det hospital du vil til, kombineret med ord som ”clinical elective, overseas students, clinical school”. På den måde fandt vi frem til følgende kontakt personer:

Brian Fowler: [email protected] Kontaktperson ved Cairns Base Hospital, hvilket er et undervisnings hospital for James Cook University Clinical School, Queensland, Australien. Han er den rareste gamle mand, og kan være behjælpelig med alt mellem himmel og jord. Bemærk i øvrigt, at dette hospital ikke har tilknyttet et kollegium til stud.med.’er hvor man kan bo billigt. Man må derfor ud og finde noget i byen, eksempelvis hostel, lejlighed eller lignende – hvilket er dyrt.

Denise Thornhill: [email protected] Kontaktperson ved Nepean Hospital, Western Clinical School, University of Sydney, New South Wales, Australien. Denise er en 50 årig dame, som elsker at rejse. Hendes motivation for sit job, er udelukkende at få sig nogle kontakte i udlandet så hun kan kigge forbi på en af sine lange udenlandsrejser. Så hvis du vælger dette sted, så sørg for, at få inviteret hende til at besøge dig i Danmark når du møder hende første dag. Så bliver alting meget nemmere. Der er tilknyttet et ok kollegium til hospitalet, det koster 50 AUD per uge at bo der.

Lyn Gleeseon: [email protected] Royal Darwin Hospital, Northern Territory Clinical School, Flinders University, Northern Territory, Australien. Rigtig sød dame, meget hjælpsom. Hospitalet ligger ca 12 km udenfor byen, og der er ikke særligt gode offentlige transport midler (vi købte derfor en bil J). Der er knyttet et kollegium til hospitalet hvor det er gratis at bo. Desuden er der en rigtig fed udendørs pool for alle hospitalets ansatte og studerende som det er gratis at bruge.

Sekretær kontoret: [email protected] Repatriation Hospital, University of Melbourne Clinical School, Victoria, Australien. Sekretærer når sekretærer er værst, hvis du ikke beder om noget der står ordret i deres instruks kan det ikke lade sig gøre. Men alt hvad der er standard procedure kører ubeklageligt.

Når du så har fået kontakt til de steder du vil hen, så kan du blive mødt med nogle krav du skal opfylde for at kunne få en plads. Det første er en IELTS test på akademisk niveau, der beviser at du kan tale engelsk, en sådan test kan tages et par gange om året i både Århus og København, for mere information se hjemmesiden, http://www.ielts.org/ . Det koster penge, men testen er god at have. Alternativt kan du også tage den amerikanske TOEFL test.

Næste krav er medical imdemnity insurance, hvilket er en forsikring der dækker dig hvis du laver noget lort på en afdeling. Den australske lægeforening tilbyder dette gratis til stud. med.’er, og kan kontaktes på [email protected].

Så skal du selvfølgelig også have et visum, hvilket de rejsebureau kan hjælpe med. Spørgsmålet er blot hvilket visum?? Efter som du skal studere, så er det IKKE nok med et turist visum, som er det nemmeste at få og gælder 3 måneder. Når det er sagt, så må jeg også sige at vi mødte mange studerende som var kommet på denne form for visum, som blot i lufthavn havde sagt til grænsepolitiet at de udelukkende skulle på ferie. Vi havde et Working holiday visum som vidst er dækkende. Grunden til at vi valgte dette var at det gælder mere end 3 måender, men jeg er bestemt ikke 100% sikker på at det er det korrekte efter reglerne. Se mere på:
http://www.germany.embassy.gov.au/beln/ … visas.html

Endvidere stiller nogle hospitaler krav om at man får lavet en lægeerklæring der beviser at man er rask. Den kan kun laves af nogle enkelte læger som er godkendte af den Australske Ambassade, se mere på:
http://www.immi.gov.au/allforms/health- … /index.htm
Der er læger som laver erklæringen både i Århus og København, men ingen i Odense. Vi måtte derfor tage til Vejle til en praktiserende læge der. HOLD DIG LANGT VÆK FRA VEJLE! Læge bekræftede alle mine værste fordomme om inkompetente praktiserende læger. Hun lavede totalt rod i det, lang historie gjort kort. Tag hellere toget til Århus end at have noget med hende at gøre.

Desuden kræver mange mange universiteter en udtalelse om at man er en god studerende fra ens eget universitet. SDU har en standard politik om, at de gerne skriver udtalelser men, at alle blot får betegnelsen ”average”. Hvilket måske lyder meget fint i en dansk jantelovs kontekst, men i angelskasisk selvforståelse lyder ”average” lidt i retning af snotdum. Vi fik derfor overtalt en af professorerne fra SDU til at skrive en mere personlig udtalelse. Det er MEGET vigtig at kunne fremvise et par gode refernecer, så selvom du ikke kender nogen af de høje herrer, så prøv at kontakte en række og forklare dem situationen, så skal nogle af dem helt sikkert nok være forstående.

Finanseringen er vel næsten det mest centrale – hvordan skraber du penge sammen? For at kunne finde rundt i skoven af legater gjorde vi det, at vi et år inden afrejsen købte en legathåndbog hvor alle legater var oplistet efter ansøgningsfrist. Så brugte vi en time en gang i måneden på simpelthen, at læse samtlige legater med ansøgningsfrist næste måned igennem. Det gjorde det lidt mere overskueligt.
Du skal nok være forberedt på, at det ikke er det nemmeste i verden at få penge. I de seneste par år er mere og mere af finanseringen af PhD projekter blevet fra private fonde, så der er hård konkurrence om pengene. Vi fik penge fra følgende fonde/legater:
Ekskursionskontoen (SDU)
Internationaliseringspuljen (SDU)
Tjæreborg Fonden
Esbjerg Statsskole
Oticon Fonden

Eftersom dette ikke var nok i sig selv havde både mig og min kæreste vikariat ved siden af studiet. Med den nye studieordning på SDU kan man godt overkomme at arbejde fuldtid og tage blokke samtidigt hvis man har selvdisciplin nok til at læse om aftenen.
om aftenen.

Så håber jeg det hele er med - hvis du har nogen uddybende spørgsmål så skriv i dette forum.