Patologispecialet i Danmark vs. andre lande?

Hej,

en af mine tyske venner arbejder i en afdeling for patologi i Hamburg (ikke universitetshospital). Han er meget utilfreds med arbejdsforholdene og er begyndt at skele lidt til Skandinavien.

Han er dog usikker på om han rent fagligt måske er bedre stillet med den tyske hoveduddannelse/speciale.

Jeg kunne ikke rigtig svare på det da jeg aner 0,0 om patologiens forhold/standard/arbejdsvilkår i Danmark.

Er der nogen der har en idé om der er forskel mellem landene hvad angår faglig standard og udfordringer for en “almindelig”, ikke-forskende patolog?

Kender heller ikke rigtig til specialet, så egentligt er dette et dummy svar, men min fordom om specialet er at det er eftertragtet, at phd er påkrævet for slutstilling (kvinde/familievenligt), at det er svært at få en slutstilling da der nok er ved at være en overproduktion af patologer - i hvert fald på den lange bane om 5-6år…

Hej Frold,

tak for svar.

Min egen fordom har altid været at det er et mangelspeciale, men det kan jo have ændret sig…tror også at medicin som helhed forandrer sig på baggrund af flere studiepladser, flere kvinder, 4-års reglen.

Men jeg skal nok give det videre. Flere svar/erfaringer skal være velkomne!

Jeg er selv i hoveduddannelse i netop patologisk anatomi, men ved dog meget lidt om forholdene i tyskland. Men jeg mener at speciallæger internt i EU, kan få deres speciallægeanderkendelse overført til et andet EU land. Men han skal vist op til et par generelle prøver (lovgivning etc.) i den forbindelse.

I danmark er der pt. mangel på patologer i region syd og nord, men i øst passer udbud og efterspørgsel. Patologi er et af de få specialer der har fået nedjusteret antallet af H-stillinger i øst, netop som Frold skriver er der nok en vis overproduktion i øst.

Så mit råd er nok, at han skal i tyskland og få sin specialelægegodkendelse og så flytte. Sønderborg (2 timer fra hamborg) mangler i hvertfald patologer pt. Men det kan meget vel ændre sig om allerede 2 år, da patologer fra øst nok vil flytte imod vest.

Hvis han flytter nu, tror jeg han skal igennem hele møllen, med intro- og H-stiling, som bliver sværre og sværre at komme ind i, grundet de mange yngre læger generelt.

Men ellers kontakt en af de 3 videreuddannelseskontorer.
Generelt er arbejdsforholdene gode i dk, men lønnen er noget mindre end i de vagtbærrende specialer, men sådan er det nok også i tyskland.

Tak for svar Jacob.

Mht. løn så læser jeg Dit indlæg således, at patologer har deres grundløn - og intet andet? (Håber det ikke er for personligt spurgt…)

Det er rigtigt forstået. Men dertil kan der komme evt. tillæg (Ph.d, dr.med, særlige opgaver på afdelingen).

Må jeg så være fri at spørge, hvordan arbejdsforholdende er i patologi i tyskland siden din ven ønsker at flytte.

Hej Jacob,

jeg vidste slet ikke at en dr.med. gav ekstra penge?!

Efter hvad jeg har forstået er det “bare” det samme problem som de fleste læger i alle fag kender til i Tyskland: stillingsnormeringen svarer ikke til arbejdsomfanget, dertil kommer en yderligere underbemanding pga. lægemangel. Plus en meget uheldig kultur med reelt eksisterende overarbejde som dog officielt er forbudt og derfor ikke bliver betalt. Folk lægger med andre ord gratis timer og der er et vist uofficielt pres i denne forbindelse. Når alle andre kolleger makker ret, er det svært at være den der siger tak for i dag kl. 16. Selvom det ville være det eneste rigtige at gøre.

Videreuddannelsen er tilmed ikke så velstruktureret som i f.eks. Danmark (ja, grin i bare, det KAN gøres ringere…), de yngre læger har travlt med at lappe huller i bemandingen frem for at få tid til at blive oplært og uddannet. Kurser foregår til en stor del i egen fritid og for egen regning.

Det er primært det han lider under, omend det er meget “normalt” i Tyskland, desværre.

I forhold til faget ved jeg kun at det er et mangelfag i Tyskland (hvilket sjovt nok ikke giver feterede patologer men laaaaange dage), plus hans arbejdssted har ry for at have en ufleksibel, gammeldags ledelse så individuelt er det nok de to ting der får ham til at overveje muligheder andetsteds. Tror ikke at faget som helhed er dårligere stillet end andre specialer.

Nu tager vi et lille sidespring.

Som jeg forstod på en tysk kollega arbejdende i DK, så ansættes man efterjobsamtale, som I en privatvirksomhed. Det betyder at chefen kan sætte det hold, som han mener er bedste, hvilket skulle give en god teamkultur, som han savnede I Dk.

Det er måske en illusion?

Eller det er det vel, hvis man ikke har så mange at vælge imellem…

Hej Frold.

Min indsigt er jo indtil videre begrænset til praktiske uddannelsesafsnit. Sammenlagt må det efterhånden være en 18 måneders arbejde/praktik.

Det kan godt være at man specielt på store afdelinger har noget der ligner en bedre struktur ved at organisere i teams. Det kan også meget vel være, at mange besværlige dage ryster folk sammen. Jeg vil nu nærmere kalde det for korpsånd (på godt og ondt), men pyt.

Problemet ved det er bare at man nemt kan komme til at organisere og “team-spirite” sig ud af problemer som egentlig ikke burde eksistere, frem for at angribe selve problemet. Med andre ord, sidder Du på 3. ubetalte overarbejdstime (et DAGLIGT problem på mange afdelinger), og Din kollega kommer og siger, “gå Du bare hjem, jeg tager de sidste 5 undersøgelser”, så er det måske meget fin ånd - men Du har altså stadig siddet og arbejdet gratis i 2 timer, og han ender med 4 - næste dag er det måske omvendt. Og det er der ingen der gør noget ved. Og på den anden side er der måske en dygtig udvilet kollega som ikke KAN blive længere (børn, andre forpligtelser…) og som stille og roligt bliver udråbt til “det svage led” i teamet, fordi han/hun ikke indretter sig efter de uholdbare forhold / ikke ofrer sig som de andre / har det bedre end os etc. Som om man bør være stolt af at sidde der hvor suppedasen er dybest…det er risikoen ved den tyske model.

Min kæreste arbejder også i DK efterhånden og har dito haft tyske landsmænd som savnede den der med at “walk the extra mile” når det brænder på. Men de har vel også valgt Danmark med god grund, selvom de brokker sig? De fleste lægelige gæstearbejdere flygter mig bekendt enten fra fattige lande eller fra dårlige arbejdsforhold.

Som Du kan se er min indgangsvinkel ret kritisk. Simpelthen fordi de overordnede forhold i det tyske sygehusvæsen er ret anspændte. Selvfølgelig finder Du untagelser både hvad fag og arbejdspladser angår. Generelt vil jeg dog stadig sige at Skandinavien har fat i den rigtige ende, uanset evt. behov for forbedring. Sammenhængen mellem arbejde og liv er simpelthen bedre.

Det ser måske anderledes ud hvis man er til tung forskning, stor karriere, er helt forelsket i at arbejde el. lign. Det er jo helt valide prioriteter. Men lille jeg vil hellere have tid til børn og weekend end at kæle for en skæbnesvanger Band-Of-Brothers fornemmelse i et overbelastet team. :stuck_out_tongue: