Pendle fra Holstebro til Århus - fra 3. semester

Hej alle…

Jeg er en ung mand på de 26, gift og har børn.
Jeg sidder i den situation, at jeg gerne vil flytte tilbage til min hjemby, Holstebro, sammen med min familie.
Jeg vil gerne høre fra nogen, der har erfaring fra Århus Uni, om det kan lade sig gøre at gennemføre studiet ved kun at møde op i obligatoriske perioder og til forelæsninger, som er nyttige? Eller er det enormt vigtigt at møde op til alle forelæsinger idet 4. og 5. semestre er meget hårde?

Jeg er går lige nu på 2. semester, som omgænger, på makro anatomi (læser dog hjemme)…jeg kunne simpelthen ik læse ordenligt på 2. sem. pga mine børn…det er kedeligt for dem her i Århus idet vi ik kender nogen, og jeg har det hele tiden dårligt med det… Så jeg brugte en del af min tid på børnene. I hjembyen har vi masser af familie og venner og vigtigst af alt bedsteforældre, som børnene altid kan tage over til sammen med mor, når jeg skal sidde og læse intensivt - det havde de jo ingen chance for her.

Har 1t og 10-15min vej…

Kan man i det hele taget tage lægestudiet som “selvstuderende” ved kun at møde op til det obligatoriske?

Hvad siger kollegaer fra andre unier?

Selvstudie, det er hele studiet vel?

Jeg har klaret hele studiet uden læsegruppe, og kun mødt til den undervisning jeg følte for og det var vel 15-25% på 1. del.

Du er dog i en situation hvor jeg tror det er MEGET vigtigt at du får en struktur i din hverdag, så der både er fast tid til studie og til familien. Det er surt at være delt mellem 2 stole og ikke føle man gør det ordentlig nogle af stederne. At være studerende og have børn er optimalt da man jo selv er herre over tiden, men det kræver som sagt struktur.

Tag evt en snak med en studievejleder.

Tak for svar

Det er rigtigt mht struktur, det bør jeg have mere styr på. Men det er svært når man kommer hjem fra uni efter en lang dag og så skal give børnene optimal opmærkssomhed…hvis jeg havde bedsteforældre og resten af familien ved vores side, havde det været meget nemmere at komme hjem og læse…
Derfor er det vigtigt for mig, hvis nogen kan fortælle mig, især omkring AU, om jeg vil ku klare eksamen på mine semestre at holde mig væk fra undervisningen og forelæsningerne - resten af bachelor…
Hvis andre har noget at tilføje, må de endelige komme med det…alt kan bruges, især fra AU-studerende.

[quote=“frold”:2wuutadt]Selvstudie, det er hele studiet vel?

Jeg har klaret hele studiet uden læsegruppe, og kun mødt til den undervisning jeg følte for og det var vel 15-25% på 1. del.

Du er dog i en situation hvor jeg tror det er MEGET vigtigt at du får en struktur i din hverdag, så der både er fast tid til studie og til familien. Det er surt at være delt mellem 2 stole og ikke føle man gør det ordentlig nogle af stederne. At være studerende og have børn er optimalt da man jo selv er herre over tiden, men det kræver som sagt struktur.

Tag evt en snak med en studievejleder.[/quote]

Men har du så pendlet mellem Kbh og SDU?
I så fald hvordan har det så været?

Nej, jeg pendlede ikke mellem Kbh og SDU - ikke dagligt i hvert fald.

Jeg ved det er svært når man “lige” er startet på studiet, men du må jo også gøre op med dig selv hvad du føler du får ud af møde til undervisningen?

At skulle læse når du kommer hjem “efter en lang” dag skulle da ikke være nødvendigt.

Se dit studie som et 8-15 job. Bruger du tiden mellem 8-15 på dit studie, så skulle du nok klare dig uden at læse om aftenen - så er der måske eksamenperioder hvor man må spidse lidt til.

I din situation må du nok ligge en jævn stor indsats over hele året da du ikke kan ligge en ekstrem indsats mod eksamen.

Der er masser der har børn og klare sig fint, jeg tror bare du skal finde en rytme og finde dig til rette på studiet.

Hejsa!
Jeg kan godt sse du er endt i lidt af et dilemma!:slight_smile:
Jeg er selv færdig med 8. sem på AU, så har lidt erfaringer…
Umiddelbart vil jeg sige at det bliver meget svært at få det du foreslager til at fungere!
Undervisningen på 4. og 5. semester er ikke obligatorisk, men undervisningen er rigtigt god og bidrager enormt meget til forståelsen. Jeg tror det vil være meget svært at gøre det selv… 6. semester mikrobiologi er også med en del obligatorisk undervisning. 7. kan man nok godt læse hjemmefra.
8. semester kan du selvfølgelig vælge på holstebro sygehus … :slight_smile:
9. sem. undervisningen er obligatorisk, så der bliver det nødvendigt at pendle. Men du kommer jo nok på den nye kandidat, hvor man skal være mere i klinikken (obligatorisk)…
Jeg tror man har behov for sparing med de andre studerende og at deltage i den kliniske undervisning, så jeg ville ikke lave studiet til et fjern/hjemmestudie.

Men det er selvfølgelig din beslutning…

[quote=“ceciliekm”:2fgjqbdg]Hejsa!
Jeg kan godt sse du er endt i lidt af et dilemma!:slight_smile:
Jeg er selv færdig med 8. sem på AU, så har lidt erfaringer…
Umiddelbart vil jeg sige at det bliver meget svært at få det du foreslager til at fungere!
Undervisningen på 4. og 5. semester er ikke obligatorisk, men undervisningen er rigtigt god og bidrager enormt meget til forståelsen. Jeg tror det vil være meget svært at gøre det selv… 6. semester mikrobiologi er også med en del obligatorisk undervisning. 7. kan man nok godt læse hjemmefra.
8. semester kan du selvfølgelig vælge på holstebro sygehus … :slight_smile:
9. sem. undervisningen er obligatorisk, så der bliver det nødvendigt at pendle. Men du kommer jo nok på den nye kandidat, hvor man skal være mere i klinikken (obligatorisk)…
Jeg tror man har behov for sparing med de andre studerende og at deltage i den kliniske undervisning, så jeg ville ikke lave studiet til et fjern/hjemmestudie.

Men det er selvfølgelig din beslutning…[/quote]

Hej ceciliekm og tak for svar

Det lyder faktisk ik så skræmmende igen…
Hvad siger du så om 3. semester (kan få i Holstebro, da jeg har børn :slight_smile: )?
Det der mest bekymrer mig er 4. og 5. semester… Jeg havde hørt en del om disse to sem.
Men hvis jeg nu tager NOGET af holdundervisningen og på forhånd forebereder mig igennem næste sommer, er det så ik nok til at bestå eksaminerne?
(Jeg er villig til at køre 3-4 gange i ugen for holdundervisning og selvfølgelig hverdag, når jeg har obligatorisk…det ender nok med at køre hverdag, idet jeg elsker at køre bil 8) )

Andre kollegaer må endelig gerne komme med kommentar…
ERFARNE STUDERNDE KAN VÆRE LIGE SÅ GODE SOM STUDIEVEJLEDERE TIL AT VEJLEDE I SÅDANNE SITUATIONER

Selvfølgelig kan det lade sig gøre. Det lyder som om, at det er vigtigt for dig at flytte tilbage til Holstebro. Som meget andet, er det et spørgsmål om prioritering og planlægning. Der er mange der har en time på arbejde/studie. Også selvom man måske kun bor 15 km fra uni, men skal med bus eller cykel. Det gjorde jeg de første 2 år jeg læste, og det var ikke noget problem. Desuden var det for mig en time, hvor jeg kunne koble af, eller sidde og små-repetere. Og på trods af, at der selvfølgelig er noget obligatorisk undervisning, så er det meste som sagt en prioriteringssag. Hvis man får meget ud af forelæsninger og hold-timer, så kan man jo vælge dette til - hvilket bopæl i Holstebro ikke vil forhindre. Og jeg tror ikke, at der er nogen tvivl om, at hvis tingene fungerer på hjemmefronten, så bliver det nemmere at være studerende.

Jeg vil helt klart anbefale jer, som familie, at flytte til Holstebro. Her er, som du selv siger, omgangskreds, familie og dermed måske også en tryggere og nemmere hverdag. Din skyldfølelse over for børn/familie vil højst sandsynlig også tage både mere energi og tid og være mere frustrerende end et par timer i bil. Og som det allerede er blevet skrevet, så kan du planlægge dig ud af både studiet og den dårlige samvittighed; især med børn er græsen mellem arbejde og fritid vigtig, om end den kan være svær at opretholde som studerende.

Og skulle du ønske dig en læsegruppe er min erfaring nu også, at der er andre, der bor langt væk eller har børn, der er interesseret i at komprimere deres tid og dermed mødes sjældnere, men til gengæld i lidt flere timer ad gangen. Og hvem ved - måske bor der andre på dit semester i Holstebro-området :slight_smile:

Held og lykke med det hele!

Mvh. Sara

Tusind tak for svar, Sara

Jeg har allerede fundet bolig og glæder mig til at tage hjem igen…
Det er ik altid, at det holder det der med, at man skal forestille sig, at studiet er en 8-15’s job, for mit vedkommende altså…
For når jeg har haft holdundervisning og kommer hjem for at forberede til næste dag, kan jeg ikke.
Jeg kunne også tage over på Victor-albeck bygningen og læse, men så ser børnene mig overhovedet ikke - har prøvet, hvor min søn tit spurgte om, hvornår jeg kom hjem.
Så vil jeg hellere have, at de og mor tager over til bedstemor og bedstefar og resten af den varme familie.
Jeg springer ihvertfald ud i det nu og takker for jeres svar.

På 2. sem havde vi bøgerne, Brodal (neuro)-indre organer (makro)- embryo - geneser (histologi) - finn-bøjsen (bevægeapperat)…det for vildt

HVIS ANDRE KOLLEGAER HAR NOGET AT TILFØJE, SÅ ENDELIG SKYD LØS…ALT KAN BRUGES.