Pendle fra Kbh til Odense

Hej alle nuværende og kommende studerende,
Jeg har i dag fået den dejlige meddelelse, at jeg er optaget via kvote 2 på SDU.

Jeg er pt. bosiddende i København (da jeg har studeret tre år som ingeniør her). Jeg bor med min kæreste igennem 6 år (hun er studerende og færdig om 1,5-2 år).
Her kommer så 100.000-kroners spørgsmålet: Kan jeg holde ud og pendle i 2 år fra København til Odense? Går man glip af det sociale? Er det økonomisk uforsvarligt at pendle? Skal jeg finde et værelse i Odense til enkelte overnatninger men stadig holde base i København?

Selve turen med tidsforbrug har jeg ikke noget imod.

Ja - der er mange spørgsmål. Det er dog et luksusproblem og jeg er derfor ikke uklar med fremtiden, men lidt gode erfaringer er meget velkomne.

På forhånd tak!

/Frederik

Tillykke med optaget!

En hurtig beregning herfra: ca. 3000 kr. for månedskort til odense (ifølge rejseplanen, studenterrabat fratrukket) og ca. 1200 kr/semester for bøger:

3200 kr/måned

Spørgsmålet er nok nærmere hvor stort et økonomisk råderum du har.

Dem der pendlede mellem Kbh og Odense på min årgang, syntes det var okay det første halve år, derefter stoppede et par stykker, for at prøve at søge ind på studiet i Kbh i stedet, andre fandt et værelse i Odense, og overnattede der i hverdagene… Der er rimelig mange timer i starten, så man bruger meget tid i Odense. Når man så er forbi modul 5, begynder det at tynde lidt ud i timerne… Der vil jeg mene man godt kan være pendler… Men hvis du kan finde ud af at bruge din tid i toget effektivt, så du også har noget fritid med din kæreste når du kommer hjem, så tror jeg ikke der er noget i vejen for at pendle… Jvf. beregningen for oven, så bliver det jo mindst lige så dyrt hvis du skal leje et værelse og hjem hver weekend, og i nogle hverdage… Så jeg syntes da bare du skal give pendlingen et forsøg, du kan jo altid leje et værelse i Odense, hvis du bliver træt af det… Tillykke med opaget og held og lykke med studiet :slight_smile:

Hej,
Som en der har pendlet det sidste halve år (1 sem), vil jeg sige sådan:

  • Det er hårdt!
  • Det er dyrt!
  • Det går ud over det sociale både hjemme (KBH) og på uni!

For mig er det 100% det værd… At komme hjem til min kæreste gennem 4 år, hjem til min egen seng og mit liv i KBH, hver aften er der det holder mit humør højt… Jeg elsker KBH og vil aldrig komme til at føle mig hjemme i Odense, så har ikke tænkt mig at prøve… Har dog måtte opgive lidt, og søger pt. værelse med 3 andre tøser der pendler fra KBH, så man har en crash bolig… det kan man næsten ikke klare sig uden! Dvs. du skal min. Lægge 500,- oven i ovenstående udregning… 1500,- hvis du ikke vil dele med andre og søger kollegium…

Det kræver en del omlægning af ens prioriteter, for ud over den tid du bruger på uni skal du regne med at bruge minimum 3 timer på transport hver dag… For sammenligning bruger jeg ca. 3-5 (oftere 5) timer om dagen og jeg bor i Brønshøj… Man bliver overrasket over hvor lang tid det tager, for når man høre at turen fra KBHH til Odense B. kun tager 1time og 20min, tænker man hurtigt: det kan jeg sagtens… men toget køre dårligt i forhold til unitider, så du kommer som regel til at stå og vente på banegården om eftermiddagen. Om morgenen vil du konsekvent komme for sent, eller være tvunget til at være på uni 45min før tid (hvilket ikke nødvendigvis er skidt :slight_smile: )…

Rent pengemæssigt bruger jeg 2915;- pr 30 dage (SU pendlerkort der ikke kan trækkes fra i skat). fremover min 500 pr. måned for at have værelse i odense, bøger ca. 1500, og så er der jo huslejen i kbh. Så det løber hurtigt op.

Det er psykisk hårdt, og jeg kender en del der har måtte opgive, men håber ikke jeg har talt dig fra det! For mig er det som sagt alt besværet værd! Jeg synes bare du skulle kende de sandheden omkring det, jeg selv fik en rosenrød forklaring om pendlerlivet, og det har virkeligt gjordt det hårdt at ramme virkeligheden. Hvis man er forberedt, tror jeg også det er nemmere at komme godt i gang.

Dessuden vil jeg råde dig til at finde nogen at overnatte hos i introdagene, ellers går du glip af vildt meget!

Held og lykke og stort tillykke med at være kommet ind! Det er verdens fedeste studie!

Hej alle!

Tusind tak for input og erfaring! Lækkert!
Emmy, dejligt med nogle konkrete erfaringer. Du skriver SU pendlerkortet ikke kan trækkes fra i skat. Hvad med kørselsfradrag? Er der noget der hedder det i den her forbindelse? Spørger måske dumt. Hvad hvis man vælger at køre bil, er det så ikke noget med, at brobizzen trækkes fra i skat (eller en del af det) - nogen erfaring her?

Nu har jeg læst tidligere og bliver lidt forskrækket når du skriver bøger 1500,- (da jeg læser det som månedlig udgift). Det er måske naivt, men skal det forstås sådan?

BTW: Nu skriver du 1. sem. - er det sådan at du er i Odense hver dag eller hvordan er det tilrettelagt?

Tak igen.

Hov, undskyld, jeg har nok formuleret mig dumt der… ca. 3000 pr semester (1500 pr modul). Det har jeg i hvert fald ladet mig fortælle… jeg har selv brugt ca 2000 på 1. semester.

I bil bliver det nok en hård omgang, ved intet om brobizz… Men man kan jo læse i toget, så på den måde slipper man jo for at gøre det derhjemme :slight_smile:

Du skal regne med at være der hver dag nogle uger 4 dage om ugen… sådan er det tilrettelagt… men med lidt holdshopping kan man godt få nogle fridage ind imellem. Man har sit eget private skema, og man må egentligt ikke tage på andres hold med mindre det er et særtilfælde, men som pendler skider jeg ret stort på det - hvis jeg kan slippe for en dag i odense gør jeg det!

Håber det hjalp… og som sagt håber jeg ikke det skrammer dig fra det…
Pendling ER en mulighed… man skal bare være opsat på det…

Takker igen Emmy :slight_smile:

Det skræmmer mig ikke - bare rolig.