Hej,
Som en der har pendlet det sidste halve år (1 sem), vil jeg sige sådan:
- Det er hårdt!
- Det er dyrt!
- Det går ud over det sociale både hjemme (KBH) og på uni!
For mig er det 100% det værd… At komme hjem til min kæreste gennem 4 år, hjem til min egen seng og mit liv i KBH, hver aften er der det holder mit humør højt… Jeg elsker KBH og vil aldrig komme til at føle mig hjemme i Odense, så har ikke tænkt mig at prøve… Har dog måtte opgive lidt, og søger pt. værelse med 3 andre tøser der pendler fra KBH, så man har en crash bolig… det kan man næsten ikke klare sig uden! Dvs. du skal min. Lægge 500,- oven i ovenstående udregning… 1500,- hvis du ikke vil dele med andre og søger kollegium…
Det kræver en del omlægning af ens prioriteter, for ud over den tid du bruger på uni skal du regne med at bruge minimum 3 timer på transport hver dag… For sammenligning bruger jeg ca. 3-5 (oftere 5) timer om dagen og jeg bor i Brønshøj… Man bliver overrasket over hvor lang tid det tager, for når man høre at turen fra KBHH til Odense B. kun tager 1time og 20min, tænker man hurtigt: det kan jeg sagtens… men toget køre dårligt i forhold til unitider, så du kommer som regel til at stå og vente på banegården om eftermiddagen. Om morgenen vil du konsekvent komme for sent, eller være tvunget til at være på uni 45min før tid (hvilket ikke nødvendigvis er skidt
)…
Rent pengemæssigt bruger jeg 2915;- pr 30 dage (SU pendlerkort der ikke kan trækkes fra i skat). fremover min 500 pr. måned for at have værelse i odense, bøger ca. 1500, og så er der jo huslejen i kbh. Så det løber hurtigt op.
Det er psykisk hårdt, og jeg kender en del der har måtte opgive, men håber ikke jeg har talt dig fra det! For mig er det som sagt alt besværet værd! Jeg synes bare du skulle kende de sandheden omkring det, jeg selv fik en rosenrød forklaring om pendlerlivet, og det har virkeligt gjordt det hårdt at ramme virkeligheden. Hvis man er forberedt, tror jeg også det er nemmere at komme godt i gang.
Dessuden vil jeg råde dig til at finde nogen at overnatte hos i introdagene, ellers går du glip af vildt meget!
Held og lykke og stort tillykke med at være kommet ind! Det er verdens fedeste studie!