Phd - hvordan?

Hejsa

Jeg er midt i mit kbu-forløb, og vil meget gerne skrive phd i kardiologi lige efter jeg afslutter kbu.
Er der nogen der ved hvordan man går i gang? Jeg vil meget gerne skrive på RH? Hvordan kommer man i gang? Hvem skal man kontakte og hvordan?

vh

Vedr. kardiologi så har gentofte de seneste år præsenteret gode forskningsresultater…

Hvad med at kontakte den respektive afdeling??

1 Synes om

Ellers har biokemisk afd RH/Herlev vist også et godt miljø (og måske noget elitært). Der forskes en del i ætiologi og prognostiske markører ved aterosklerose. Flere af pd.dérne har skrevet i NEJM, så det tyder da på en vis kvalitet.

PhD-stillinger besættes som regel efter et regulært opslag (laegejob.dk), men det bagvedliggende kan være ret indspist.

Hvis du vil have en chance for at phd’e indenfor de populære specialer (hjerte, børn, kvindens kønsorganer, hud, øjne, ører), skal du enten have været på afdelingen før og ad den vej skabt nogen forbindelser og forskningserfaringer, alternativt skal du allerede have præsteret noget videnskab.

Andre bruger noget tid på at klargøre et phd-forløb, typisk i samarbejde med deres kommende vejleder. Dette kan ske i forbindelse med OSVAL eller forskningsår. I de mindre populære specialer, kan det være lidt nemmere at komme ind i et phd-forløb, og man behøver absolut ikke komme i hoveduddannelse indenfor samme speciale, som man har skrevet phd i.

Hej

Jeg selv kontaktede afdelingen ca 15 måneder før jeg var færdig med turnus (nu KBU) for at gøre opmærksom på mig selv. Jeg vidste før turnus at jeg ville være øjenlæge, at jeg ville være det på et universitetshospital og jeg derfor stod bedst med en Ph.d. senere hen. Jeg blev skrevet i overlægens “lille sorte bog” og 8-9 måneder senere blev jeg kontaktet for nu var der en mulighed. Finansieringen på plads på forhånd. Professoren havde et projekt i tankerne og da jeg startede brugte vi 6 måneder på protokol, indhentning af tilladelser fra lægemiddelstyrelsen og etisk komite. Jeg blev indskrevet 8 måneder efter jeg gik i gang, så mit ph.d. projekt varede knap 4 år.

Så pointen er: kontakt afdelingen og bed til “vor herre” har brug for dig. Hvis ikke det er tilfældet kan du gå til andre afdelinger/sygehuse/landsdele og prøve lykken. Det er i praksis meget svært at skaffe midler uden at der er reference til en afdeling og en navngiven professor.

Held og lykke

Det kan godt have visse konsekvenser at sige den slags, hvor jeg arbejder… :roll:

Det kan godt have visse konsekvenser at sige den slags, hvor jeg arbejder… :roll: [/quote]

og så arbejder du ikke engang i Hillerød…(http://www.kristeligt-dagblad.dk/artike … g-daemoner)

[quote=“frold”:1pzbl7tp]
Det kan godt have visse konsekvenser at sige den slags, hvor jeg arbejder… :roll: [/quote]

Det kan selvfølgelig formuleres anderledes, men pointen er at hvis professoren ikke har midlerne eller projektet så bliver det svært. Projektet kan man selvfølgelig selv designe og det viser drive og engagement overfor den afdeling man gerne vil forske ved. Midlerne er og bliver dog altid det sværeste :expressionless:

1 Synes om

Er der mange der dropper forskningen pga manglende midler? Eller får de fleste deres midler på plads, men at det blot er et spørgsmål om tid :?