PhD, turnus...og dertil hørende lønninger?

Hej med jer.
Da jeg pt. nærmer mig slutningen på min uddannelse, så vil jeg gerne høre, hvad I andre mener om dét at skrive en PhD.

Jeg har været inde på diverse hjemmesider for at se, hvordan tingene kan strikkes sammen, såfremt man ønsker at skrive en PhD. Jeg undrer mig dog over, at lønnen er så ringe, som den er. Kan det virkelig passe, at en nyuddannet læge, som ønsker at skrive en PhD, kun får 20.800 (+ pension) pr. måned (statens støtte til PhD)?? Sammenligner man denne løn med en turnus-læge (25.800 + pension + aften-/nattetillæg), så kan det da overhovedet ikke betale sig at vælge forskeruddannelsen…eller hvad? Og hvordan hænger disse lønninger sammen med, at Danmark nu vil være en af de førende nationer inden for forskning??

En gennemsnitlig overlæge på de danske sygehuse får et sted mellem 55.000 og 60.000 kr pr. måned for det arbejde, de leverer, men har man valgt forskeruddannelsen, så må man trækkes med sølle 43.000 som overlæge…!!? :shock:

Samtidig hævdes der, at man som PhD-studerende ofte bruger et sted mellem 50-70 timer ugentligt på sit projekt uden dog at få overbetaling for dét.

Er det mig, som har fået tallene galt i halsen? Eller er det bare så pinligt ufordelagtigt rent økonomisk at vælge PhD’en?

Mvh. Christoffer.

Har snakket med, som starter på Phd efter introstilling. Ifølge hende, så får man som læge på phd det, som svarer til grundløn. Altså 25.800 pr. mdr. Det skulle være det samme efter turnus.

De fleste phd’er har så også mulighed for vagter på den afdeling de skriver på. Fx. weekend ovs. Dette accepteres normalt.

Hvis du ansættes som ph-d studerende efter endt eksamen, kommer du ganske rigtigt til at trækkes med ph.d. lønnen. De fleste læger vælger derfor løsning med at blive ansat som klinisk assistent på den pågældende afdeling og samtidig indskrive sig som ph-d studerende. Hermed kan man opnå den overenskomstmæssige grundløn.
Derudover kan man altid søge Ny Løn, vagter er også en mulighed, såfremt man tidligere har haft klinisk arbejde i den pågældende afdeling.

Ad arbejdsmængden, så varierer dette en del, nogle perioder kan være ret stille, andre gange er der tryk på, det er nok umuligt at sætte timeantal på.

Hvor har du det fra?

Hmm. Godt spørgsmål, MG. Jeg surfede en del rundt på nettet igår aftes, og jeg bed derfor ikke så meget mærke i, hvor jeg fandt de enkelte tal. Så jeg kan desværre ikke guide dig hen til det rigtige sted :oops: . Jeg vil dog prøve at se, om jeg kan finde det i løbet af de næste par dage.

Pointen er bare, at det er en ringe løn, selv når man kommer op i hierarkiet…

Mvh. Christoffer.

MG:
Jeg fandt alligevel links’ene til lønforholdene vedrørende overlæger og forskningsoverlæger.

Professorlønnen ved det sundhedsvidenskabelige fakultet på KU er 43.000 kr + professortillæg (hvad det så end er), mens en forskningsoverlæge sikkert får lidt mere. Men hvis man som forsker vil slippe helt for det kliniske aspekt i lægeuddannelsen, så er det jo professorlønnen man skal regne med.

Her er links’ene, som jeg har anvendt:

http://www.ug.dk/Erhverv.aspx?article_id=jobb-laege#q4

http://fist.dk/site/forside/publikation … -attraktiv

Nu er professorlønnen og standardoverlægelønnen ikke direkte sammenlignelige, da de to stillinger er vidt forskellige.
Som udgangspunkt bliver man ikke millionær af at forske i det offentlige, men ofte har man som senior forsker, og specielt som senior læge, bijob eller tillæg, så der alligevel kan blive til bladguld på carporten.

Dertil skal tilføjes at man når man har skrevet phd nemmere kan få en stilling som klinisk lektor, hvilket skulle give 5000 ekstra i posen, plus/minus. Dertil skal man så undervise stud.med og deslige

@Stoffer79: Du misforstår noget. Overlægelønnen falder ikke fordi man har forskningserfaring / uddannelse / akademiske titler. Ofte vil den stige. Kliniske professorer får vanlig overlægeløn + professor tilllæg.

Jeg tror du blander et almindeligt professorat ved universitetet (fx ved basalfagene) sammen med en overlægestilling.

Det har været diskuteret tit her på studmed, og ja man forgyldes ikke af at arbejde i det offentlige sundhedsvæsen, men forskning trækker trods alt ikke nedad. Ret skal også være ret.

Er der nogen der ved hvad man ca kan forvente at forhandle i lønposen via Ny Løn når man har en ph.d ?

I Næstved er der vist lige kommet et YL-ph.d tillæg på mellem 6-10.000 om året mener jeg. Det er desværre ret svært at forhandle ny løn, da ens mulighed for at sige op er ganske begrænset pga. uddannelsesstilling.